Fizika (GGEPBAN-FIZIKA__-1)

Alapadatok
Szak és képzési szint
Gépészmérnöki alapszak, BSc
Tanterv
2021
Óraszám
2 + 2 + 0 (E+Gy+L)
Kreditérték
5 kredit
Elmélet-Gyakorlat arány
Elmélet: 50%, Gyakorlat: 50%
Tantervi félév
1. félév
Oktatók
Tantárgyfelelős
Dr. Nagy Péter
Felelős tanszék
Alaptudományi Tanszék
Oktatók
Dr. Nagy Péter, Jusztin Mária Zsuzsanna, Dr. Ovárdics Andrea Irén, Ovárdics Albert Zsolt, - nincs
Ellenőrzésért felel
- nincs
Tantárgy célja

A középiskolai fizika tantárgy tananyagának áttekintő, közel teljes körű feldolgozása, alapvető fizika feladatok és problémák megoldása felsőbb matematikai ismeretek nélkül, a megoldási módszerek ismertetése és elsajátítása. A műszaki szakmai ismeretek fizikai megalapozása.

Elsajátítandó ismeretanyag
Előadás

Fizikai mennyiség; mérőszám, mértékegység. Az SI mértékegység-rendszer. Viszonyszám és szintérték. A tömegpont mozgását leíró mennyiségek. Mozgás egyenes mentén, Síkmozgások. Rezgések. Newton axiómái. A Newton-féle gravitációs törvény. A dinamika alapegyenletének alkalmazásai I. A dinamika alapegyenletének alkalmazásai II. Munka, energia. Munkatétel. Mechanikai energia megmaradásának tétele. Pontrendszer dinamikája. Belső és külső erők. Impulzustétel, súlyponttétel. Ütközések. Hidrosztatika és hidrodinamika. Hidrosztatikai nyomás, Pascal és Archimédesz törvénye. Ideális gázok állapotváltozásai. A nyomás értelmezése a kinetikus gázelmélet alapján. Abszolút hőmérséklet fogalma. Az ideális gázok állapotegyenlete, gáztörvények. A hő és a hőmérséklet fogalma, hőmérsékleti skálák. Szilárd testek és folyadékok hőtágulása. A sűrűség hőmérsékletfüggése. Gázok állapotváltozásai. Hőkapacitás, fajhő.

Gyakorlat

Az előadáson tárgyalt ismeretanyaghoz kapcsolódó számolási feladatok, gyakorlati problémák megoldásához szükséges készségek, módszerek elsajátítása.

Szakmai kompetenciák
Tudás

Képesség

Megismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus fizikai elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat, képes ezek matematikai megfogalmazására, és konkrét problémák megoldására alkalmazni, törekedve a hatékony és minőségi munkavégzésre.

Attitűd

Autonómia és felelősség

Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények

A hallgatók a szorgalmi időszakban 2 alkalommal előre bejelentett időpontban a gyakorlaton 45 perces időtartamú, egyenként 50 pontos kisdolgozatot írnak, amelyek elméleti kérdéseket és számolási feladatokat tartalmaznak. A kisdolgozatok pótlására vagy javítására nincs lehetőség. A gyakorlatvezető az órai teljesítményre is adhat pontokat. A szorgalmi időszakban összesen legalább 100 pont megszerzésére lesz lehetőség. Azok a hallgatók, akik az utolsó előtti gyakorlatig nem tudták a (vizsgára bocsáthatósághoz szükséges) legalább 40 pontos küszöb-pontszámot összegyűjteni, az utolsó gyakorlaton 45 perc időtartamú 100 pontos javító dolgozatot írhatnak a teljes félév anyagából.

Vizsgakövetelmények

Az a (teljes tantárgyfelvételre beiratkozott) hallgató bocsátható vizsgára, aki a szorgalmi időszak utolsó előtti gyakorlatáig összesen legalább 40 pontot ért el, vagy a szorgalmi időszak utolsó gyakorlatán megírt javító dolgozatára legalább 40 pontot kapott. A vizsga írásbeli, időtartama 100 perc. Az előadásokon elhangzott, illetve az egyéni feldolgozásra kiadott tananyag számonkéréséből és feladatok megoldásából áll. A vizsgán és a kisdolgozatok megírásakor csak a kiadott képletgyűjtemény és zsebszámológép használható. A vizsgadolgozat maximális pontszáma 100 pont. Azon hallgatók esetén, akik teljes tantárgyfelvételre vették fel a tantárgyat és az utolsó gyakorlaton nem írtak javító dolgozatot, a vizsgadolgozat pontszámához hozzáadódik a szorgalmi időszakban összegyűjtött pontoknak a küszöb-pontszám (40) feletti része. Azon hallgatók esetén, akik csak vizsgára veszik fel a tárgyat vagy az utolsó gyakorlaton javító dolgozatot írtak, a vizsgadolgozat pontszámához nem lehet plusz pontokat adni. A jegyeket a szerzett pontok alapján a vizsgaszabályzatban szereplő előírások szerint állapítjuk meg. MEGJEGYZÉS: A fentebb megfogalmazott félévközi és vizsgakövetelmények a „hagyományos” jelenléti oktatásra vonatkoznak. Online oktatás esetén az adott körülményektől (az áttérés időpontjától, a vizsgaidőszak mikéntjétől, stb.) függően változhat a számonkérések rendje és módja, amelyről természetesen a lehető leggyorsabban és egyértelműen tájékoztatást adunk, de mindenképpen a folyamatos tanulás fontosságára hívjuk fel a figyelmet.

Generatív MI használata

1. álláspont: A GMI eszközök használata nem engedélyezett a feladatok megoldása során. Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök nem használhatók a formatív vagy szummatív értékelési elemek elkészítése, megoldása során és a generatív MI használata tanulmányi kötelességszegésnek minősül. Az MI eszközök nyelvi és helyesírás-ellenőrzésre történő használata nem tartozik az 1. álláspont szerinti teljes tilalom alá.

Irodalom
Kötelező irodalom

Szablics B. (szerk.): Fizika I/1-4. füzetek, KF, 2017. KF-GAMFK-H-366 Szablics B. (szerk.): Fizika I. Példatár, KF, 2017. KF-GAMFK-H-383

Ajánlott irodalom

Physics for Scientists and Engineers, W. H. Freeman and Company, ISBN: 0-7167-4389-2 2007.