Tantárgy neve, kódja: Vizuális programozás, GUZEBAL-VIZUPROG-1
A hallgatók megismertetése a vizuális alkalmazásfejlesztéssel egy RAD technikát támogató magasszintű fejlesztőeszköz és egy objektum orientált nyelv elsajátításán keresztül.
Elsajátítandó ismeretanyag előadás: Windows Forms alkalmazások rövid bemutatása. Windows Presentation Foundation alapok. Események és viselkedés. Űrlapok, adatbevitel és ellenőrzés. WPF animáció. Adatbázis elérés (bevezetés). Adatbázis elérési módok (közvetlen, ODBC, OLE DB). Entity Framework Core alapú adatbáziselérés. ADO.NET. Adatelérési modellek. Kapcsolat nélküli adatbáziselérés. A kapcsolat alapú adatbáziskezelés részletes áttekintése. A provider-consumer modell fontosabb objektumai. Adatok módosítása és a módosítások érvényesítése az adatbázisban. Ismétlés: Bevezetés a LINQ használatába. LINQ to Objects. Lambda kifejezések. LINQ to DataSets. Adatkötés WPF alkalmazásokban. Egyedi oszlopdefiníciók DataGridnél. Adatkötés Entity Framework Core objektumoknál. Megjelenített adatok csoportosítása. Adatok mentése JSON formátumba és visszaolvasás. Adattárolás XML-ben. LINQ to XML. További szerializációs megoldások. Rajzolás WPF-ben. Xamarin.Forms bevezetés. Xamarin.Forms. Elsajátítandó ismeretanyag laboratórium: AppInventor: Macskasimogató + Rajzoló. AppInventor: Kapj el + Kecskemét Tour. Windows Forms bevezető alkalmazás: Gyümölcsárazó automata. WPF - Képnézegető. Csoportmunkában megoldandó WPF-es feladat (projektfeladat) kiadása + csoportok összeállítása. Projektfeladat formai követelmények ismertetése. Memóriajáték (WPF). Konzol + Entity Framework Core+ Model first adatbáziskezelés (Telefonszámok - konzol alk). A gyakorlathoz SQL Server Management Studio (SSMS) és Devart Entity Developer Express előzetes telepítése is szükséges. WPF + Entity Framework Core + Model first adatbázis kezelés (Telefonszámok - WPF alk.). Konzol + Entity Framework Core + Code first adatbázis kezelés. Xamarin.Forms - "Kapj-el" játék alkalmazás.
Tudása:
– Ismeri a főbb programozási paradigmákat, programnyelveket, fejlesztési eszközöket.– Ismeri a felhasználói interfészek és grafkus alkalmazások megvalósítási lehetőségeit.– Ismeri a fontos szoftverfejlesztési módszertanokat, informatikai tervek és dokumentációk jelölésrendszerét.
– Képes felhasználói interfészek és grafkus alkalmazások megvalósítására.– Képes programozásra objektumorientált, vizuális és egyéb programozási környezetben.– Képes csoportmunkában együttműködni saját és más szakterületek képviselőivel egy adott probléma megoldásának kidolgozásában.– Képes folyamatos önképzésre, lépést tartva ezáltal az informatikai szakma fejlődésével.
– Nyitott az új módszerek, programozási nyelvek, eljárások megismerésére és azok készségszintű elsajátítására, valamint lépést tud tartani ezek fejlődésével.– Törekszik a hatékony és minőségi munkavégzésre.
– Felelősséget érez az önálló és csoportban végzett informatikai rendszerelemzői, - fejlesztői és –üzemeltetési tevékenységéért.
Félévközi tanulmányi követelmények:
Elméleti részből összesen 40 pont szerezhető. Ez két részből áll össze: o Egy teszt (kifejtős részt is tartalmaz) (30 pont), ebből 15 pont megszerzése a minimum követelmény o Az előadó által kiadott egyéb feladatok (kiselőadás tartása, előadás részvétel, stb.) (10 pont), ebből 5 pont megszerzése a minimum követelmény Gyakorlati részből: 60 pont, ebből 30 pont megszerzése a minimum követelmény. A konkrét feladatokat és a határidőt a gyakorlatvezető határozza meg. Ez három részből áll össze: o Egy AppInventoros alkalmazás fejlesztése (10 pont) o Egy adatbázis kezelést alkalmazó WPF alkalmazás fejlesztése (projektfeladat/nagyfeladat) (40 pont) o Egy Xamarin.Forms alkalmazás fejlesztése (10 pont)
Vizsgakövetelmények:
Az ajánlott irodalom, előadásvázlat, a gyakorlatokon megírt programok, a fejlesztőkörnyezetek súgója. A gyakorlatokon minden hallgatónak külön számítógépes hozzáférés biztosított. 1. Igényelt Visual Studio 2019 komponensek • Verzió: 16.9.2 vagy újabb • .NET desktop development workload • .NET Core cross-platform development workload • Mobile development with .NET workload • Individual components: .NET 5.0 runtime, SQL Server Express 2016 LocalDB, Class Designer 2. További szükséges szoftverek • SQL Server Management Studio (SSMS) • Devart Entity Developer Express
1. Segédletek AppInventoros, .NET 5.0-s és Xamarin.Forms-os gyakorlatokhoz: https://unineumannhu-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/johanyak_csaba_o365_uni-neumann_hu/Eof0XNGpyNtHtJjK_GoyyxQBJ0LALuuokiqfduga1CI19A?e=i31RBX 2. Előadásokhoz kapcsolódó példaprogramok: https://unineumannhu-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/johanyak_csaba_o365_uni-neumann_hu/EjByP1_2ydxFhSR1ra6XzEEBsHogkwX1wURnkFWm42XZ0Q?e=GvIq18 3. Előadás prezentációk https://unineumannhu-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/johanyak_csaba_o365_uni-neumann_hu/EhSARxvHpM5FhTfoafactPMBt28D9eFtifZhIgCk4VD_Tw?e=6YvVAY
1. AppInventor ajánlott irodalom • David Wolber, Hal Abelson, Liz Looney, Ellen Spertus: App Inventor 2, Create Your Own Android Apps, 2nd Edition, O'Reilly Media, 2014, ISBN-13: 978-1491906842 • Takács Viktor László: Mobiltechnológia (e-könyv), 2017, ISBN: 978-963-318-639-8 2. Xamarin.Forms ajánlott irodalom • Mobilalkalmazások létrehozása Xamarin.Forms használatával (10 modul, 9 óra 34 perc) https://docs.microsoft.com/hu-hu/learn/paths/build-mobile-apps-with-xamarin-forms/ • Xamarin.Forms tutorials https://docs.microsoft.com/en-us/xamarin/get-started/tutorials/ • Xamarin.Forms user interface https://docs.microsoft.com/en-us/xamarin/xamarin-forms/user-interface/ • Xamarin.Forms documentation https://docs.microsoft.com/en-us/xamarin/xamarin-forms/