Mechanika III. (GGEPBAL-MECHANI3-1)

Alapadatok
Szak és képzési szint
Gépészmérnöki alapszak, BSc
Tanterv
2021
Óraszám
16 (Konzultáció)
Kreditérték
4 kredit
Elmélet-Gyakorlat arány
Elmélet: 0%, Gyakorlat: 0%
Tantervi félév
3. félév
Oktatók
Tantárgyfelelős
Dr. Lakó Sándor Dezső
Felelős tanszék
Alaptudományi Tanszék
Oktatók
Dr. Görbe Mihály, - nincs
Ellenőrzésért felel
- nincs
Tantárgy célja

Megismertetni a hallgatókat az anyagi testek mozgásának leírásával (kinematika), feltárni a testekre ható erők és az ezek hatására létrejövő mozgás közötti kapcsolatot (kinetika). Bemutatni az alaptételek alkalmazását merev testekből felépülő egyszerű szerkezetek mozgásának elemzésére.

Elsajátítandó ismeretanyag

A levelezős konzultációk tanmenete a kis óraszám és a nagy tananyag miatt nagyon fog építeni az előzetesen önálló feldolgozásra kijelölt anyagrészek ismeretére. Az önálló feldolgozást videós magyarázatok és azok jegyzetei is fogják segíteni. 1. Anyagi pont kinematikája. Síkmozgások. 2. Kinematikai diagramok. Merev test kinematikája, sebesség és gyorsulásállapota síkmozgásnál. 3. Merev test véges mozgásai. Szerkezetek kinematikája. Mechanizmusok sebességállapota. 4. Négycsuklós és forgattyús mechanizmus sebesség és gyorsulásállapota. Anyagi pont kinetikája. 5. Kinetikai tételek. Laza és merev anyagi pontrendszer kinetikája. 6. Merev test kinetikája. Tehetetlenségi nyomaték. Merev test forgómozgása. 7. Fizikai inga. Merev test általános síkmozgása. Gördülés. 8. Egy szabadsági fokú összetett szerkezetek vizsgálata szétbontással. Belső erők számítása. 9. Egy szabadsági fokú összetett szerkezetek kinetikája. Tömeg és erő redukálása. Ütközési alapfogalmak. 10. Merev test centrikus és excentrikus ütközése. 11. Összefüggés különböző koordinátarendszerben számított sebességek, gyorsulások és erők között. 12. Lengéstani alapfogalmak

Szakmai kompetenciák
Tudás

Képesség

Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.- Ismeri a szakterületéhez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket.- Képes a műszaki szakterület ismeretrendszerét alkotó diszciplínák alapfokú analízisére, az összefüggések szintetikus megfogalmazására és adekvát értékelő tevékenységre.- Képes az adott műszaki szakterület legfontosabb terminológiáit, elméleteit, eljárásrendjét alkalmazni az azokkal összefüggő feladatok végrehajtásakor.- Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére.- Képes rutin szakmai problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával) megoldására.- Képes megérteni és használni szakterületének jellemző szakirodalmát, számítástechnikai, könyvtári forrásait.- A megszerzett informatikai ismereteket képes a szakterületén adódó feladatok megoldásában alkalmazni.- Képes műszaki rendszerek és folyamatok alapvető modelljeinek megalkotására.- Képes ismereteit alkotó módon használva munkahelye erőforrásaival hatékonyan gazdálkodni.- Munkája során képes alkalmazni és betartatni a biztonságtechnikai, tűzvédelmi és higiéniai szabályokat, előírásokat.- Képes arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon anyanyelvén és le

Attitűd

Autonómia és felelősség

Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények

A félévközi pontszerzésre egy nagy ZH szolgáltat alkalmat. A kidolgozásra fordítható idő 90 perc, pontértéke 100 pont. A kontaktórákon elhangzott, illetve az egyéni feldolgozásra kiadott anyag számonkéréséből és feladatok megoldásából állnak, szöveges leírást, rajzokat is elváró elméleti kérdéseket és számítási feladatokat tartalmazhatnak. A ZH megírásához sem szöveges, sem képi információ tárolására, ill. továbbítására nem alkalmas zsebszámológép, íróeszközök, továbbá saját kezűleg, kék tollal írt [nem fénymásolt, nem nyomtatott] egyoldalas A4 oldal méretű képletgyűjtemény használható. A vizsgára bocsátáshoz szükséges 40 összpontszám el nem érése esetén pótZH írható, aminek pontszáma felülírja a korábbi összpontszámot. A pótZH-n használható segédeszközök ugyanazok, mint a ZH-n használhatók.A ZH megírásához sem szöveges, sem képi információ tárolására, ill. továbbítására nem alkalmas zsebszámológép, íróeszközök, továbbá saját kezűleg, kék tollal írt [nem fénymásolt, nem nyomtatott] egyoldalas A4 oldal méretű képletgyűjtemény használható. A vizsgára bocsátáshoz szükséges 40 összpontszám el nem érése esetén pótZH írható, aminek pontszáma felülírja a korábbi összpontszámot. A pótZH-n használható segédeszközök ugyanazok, mint a ZH-n használhatók.

Vizsgakövetelmények

A vizsga a kontaktórákon elhangzott, illetve az egyéni feldolgozásra kiadott elméleti anyag számonkéréséből és feladatok megoldásából áll. Az elméleti részből való felkészülést a szorgalmi időszak végén kiadott vizsgatematika segíti. A vizsgán használható segédeszközök ugyanazok, mint a ZH-n használhatók. A szorgalmi időszakban szerzett pontszám 40 fölötti részének fele beleszámít a vizsgapontszámba. A vizsga írásbeli, maximális pontszáma 100 pont. A vizsgajegy meghatározása a TVSz. 11. § (2) szerinti táblázatnak megfelelően történik.

Generatív MI használata

Nincs megadva

Irodalom
Kötelező irodalom

Jakubek Lajos, Szabó Béláné: Kinematika, kinetika. H 321. Szabó Béláné: Kinematika, kinetika példatár. H-341. M. Csizmadia Béla, Nándori Ernő: Mechanika mérnököknek, Mozgástan. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.,1996.

Ajánlott irodalom

Nincs megadva