Tantárgy neve, kódja: Informatikai szolgáltatásmenedzsment, GINFBAN-INFSZOME-1

Szak neve, képzési szintje: Mérnökinformatikus alapszak, BSc
Tanterv: 2021
Heti órászám (előadás + gyakorlat + labor): 2+0+2
Kreditérték: 5
Elmélet: 50 %
Gyakorlat: 50 %
A tantárgy tantervi helye: 6. félév
Munkarend: Nappali
Előtanulmányi feltételek: 100 kredit
Értékelés: gyakorlati jegy
Tantárgy besorolása: Szakirányon kötelezően választható
Oktatás nyelve: Magyar
Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Tamás
Felelős tanszék: Informatika Tanszék
Tantárgy oktatója(i): Medgyes Krisztián , Déri Gábor
Ellenőrzésért felel: Halczman Szilvia Lídia
Tárgy oktatásának célja:
A tárgy célja a hallgatók megismertetése az informatikai szolgáltatásmenedzsment feladataival és tipikus megoldásaival.
Elsajátítandó ismeretanyag előadás:

A szolgáltatási életciklus. A szolgáltatások tervezése (alapelvek, szervezeti kérdések, technológiai szempontok). Követelmények kezelése. Adat- és információmenedzsment. Alkalmazásmenedzsment. Szolgáltatáskatalógus-menedzsment és szolgáltatásszint-menedzsment. Rendelkezésreállás-menedzsment és kapacitásmenedzsment. IT-szolgáltatásfolytonosság-menedzsment és információbiztonság-menedzsment. Szállítómenedzsment. Szolgáltatásüzemeltetés és szolgáltatásátadás. Kihívások, kritikus sikertényezők és kockázatok A szolgáltatástervezés összefoglalása A szolgáltatási életciklus. A szolgáltatások tervezése (alapelvek, szervezeti kérdések, technológiai szempontok). eTOM alapok. 01. hét : ITIL alapok 02. hét : Service Now regisztráció / Saját Instance létrehozása 03. hét : Ismerkedés a Service Now felületével 04. hét : Incidenskezelés alapok 05. hét : Incidenskezelés haladó szinten 06. hét : Form Designer 07. hét : Service Desk 08. hét : Service Cathalog I 09. hét : Service Cathalog II / Flow automatizálás 10. hét : Flow automatizálás II. 11. hét : Összefoglalás 12. hét : ZH 13. hét : pótZH


Elsajátítandó ismeretanyag laboratórium:

Az előadáson megismert fogalmak, eszközök alkalmazása konkrét példákon. 01. hét : ITIL alapok 02. hét : Service Now regisztráció / Saját Instance létrehozása 03. hét : Ismerkedés a Service Now felületével 04. hét : Incidenskezelés alapok 05. hét : Incidenskezelés haladó szinten 06. hét : Form Designer 07. hét : Service Desk 08. hét : Service Cathalog I 09. hét : Service Cathalog II / Flow automatizálás 10. hét : Flow automatizálás II. 11. hét : Összefoglalás 12. hét : ZH 13. hét : pótZH

Elsajátítandó szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség, további szakmai kompetenciák):
Tudása:

képességei - Felhasználja az informatikai szakterületének műveléséhez szükséges természettudományi elveket és módszereket (matematika, fizika, egyéb természettudományok) az informatikai rendszerek kialakítását célzó mérnöki munkájában. - Képes vállalati információs rendszereket fejlesztésére és korábbi fejlesztések implementációjára. - Tanulmányai során szerzett ismeretanyagát felhasználva képes beágyazott rendszereket specifikálni és megvalósítani. - Képes a megszerzett alapismeretekre építve egy-egy műszaki informatikai területen mélyebb ismeretek önálló megszerzésére, a szakirodalom feldolgozására, majd a területhez kapcsolódó informatikai problémák megoldására. - Képes szakterületén elemzési, specifikációs, tervezési, fejlesztési és üzemeltetési feladatok ellátására, alkalmazza a fejlesztési módszertanokat, hibakeresési, tesztelési és minőségbiztosítási eljárásokat. - Együttműködik informatikusokkal és villamosmérnökökkel a csoportmunka során, és más szakterületek képviselőivel is az adott probléma követelményelemzésének és megoldásának kimunkálása során. - Magyar és angol nyelven kommunikál szakmai kérdésekről és alkotó módon használja az informatika formális nyelvezetét. - Folyamatosan képezi magát és lépést tart az informatikai szakma fejlődésével.

Képességei:

tudása - Ismeri az informatikai szakterületének műveléséhez szükséges természettudományi elveket és módszereket (matematika, fizika, egyéb természettudományok). - Ismeri az informatikai rendszerek hardver és szoftver elemeinek működését, megvalósításuk technológiáját, működtetéséből származó feladatok megoldásának mikéntjét, valamint informatikai és egyéb műszaki rendszerek összekapcsolásának lehetőségeit. - Birtokában van a mért jelek feldolgozásával, rendszerek és hálózatok modellezésével, szimulációjával és szabályozásával kapcsolatos alapismereteknek és mérnöki szemléletnek. - Ismeri a főbb programozási paradigmákat, programnyelveket, fejlesztési eszközöket. Tudása kiterjed az információs rendszerek modellezésére, adatbázis alapú rendszerek kialakítására, számítógépes hálózatok felépítésére, működésére és implementációjára, intelligens rendszerek jellemzőire, a mobil alkalmazásfejlesztés sajátosságaira, a korszerű, általános célú operációs rendszerek menedzselésére, és az IT biztonság szempontjaira - Ismeri a fontos szoftverfejlesztési módszertanokat, informatikai tervek és dokumentációk jelölésrendszerét. - Alapvető adatbiztonsági ismeretekkel bír. - Ismeri az informatika és a mérnöki szakma szókincsét és kifejezési sajátosságait magyar és angol nyelven, legalább alapszinten.

Attitűdje:

- Hitelesen képviseli a mérnöki és informatikai szakterületek szakmai alapelveit. - A saját munkaterületén túl a teljes műszaki rendszer átlátására törekszik. -Nyitott az új módszerek programozási nyelvek, eljárások megismerésére és azok készség szintű elsajátítására - Nyitott az informatikai eszközöket alkalmazó más szakterületek megismerésére és azokon informatikai megoldások kidolgozására az adott terület szakembereivel együttműködve. - Komplex megközelítést kívánó döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését. - Érti és magáénak érzi a szakma etikai elveit és jogi vonatkozásait. - Törekszik a hatékony és minőségi munkavégzésre. - Szem előtt tartja és ügyel a munkatársai és megrendelői adatainak, információinak biztonságára.

Autonómia és felelősség:

- Felelősséget érez az önálló és csoportban végzett informatikai rendszerelemzői, -fejlesztői és -üzemeltetési tevékenységéért. - Feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét. - A szakismeretek birtokában biztonságtudatos hozzáállású, szem előtt tartja a potenciális veszélyeket és támadási lehetőségeket, és felkészül azok kivédésére.

További szakmai kompetenciák:


A számonkérés és értékelés rendszere:
Félévközi tanulmányi követelmények:
Az órákon való rendszeres részvétel. A félév során 2 db zárthelyi dolgozat. 1 db elméleti és 1 db gyakorlati. A dolgozatok maximum 50 pontosak lehetnek. A zárthelyi dolgozatok helyét és idejét a félév első hetében informálja a tárgy előadója.
Vizsgakövetelmények:

A sikeres gyakorlati jegy feltétele az, hogy a hallgató mind az elméleti, és a gyakorlati zárthelyi dolgozatnál a pontok 50%-át elérje (minimum 25 pont elmélet és minimum 25 pont gyakorlat).

Tanulmányi segédanyagok, laborháttér:

A kötelező irodalom, előadásvázlat, a gyakorlatokon használt szoftverek dokumentációi, gyakorlati segédletek. A gyakorlatokon, minden hallgatónak külön, korszerű számítógépes hozzáférés biztosított.

Kötelező irodalom:

ITIL Foundation - ITIL 4 Edition (Axelos https://www.mizekhedmat.com/wp-content/uploads/2022/07/ITILFoundation-ITIL4Edition.pdf - kiadás 2022.07.) -https://www.cisco.com/c/en/us/products/collateral/services/high-availability/white_paper_c11-541448.html -https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0053_ITIL_Alapu_Szolgaltatasmenedzsment/adatok.html"

Ajánlott irodalom:

-Broczkó Péter: ITIL ALAPÚ SZOLGÁLTATÁSMENEDZSMENT, Typotex 2011, ISBN 978-963-279-558-4 -E. Bernard: Foundations of ITIL, Van Haren Publishing, Zaltbommel, www.vanharen.net 2011, ISBN: 978 90 8753 923 8[2] Introduction to eTOM. WhitePaper, Cisco Systems, Inc. , 2009