Tantárgy neve, kódja: Játékfejlesztés, GINFBAN-JATEFEJL-1

Szak neve, képzési szintje: Mérnökinformatikus alapszak, BSc
Tanterv: 2021
Heti órászám (előadás + gyakorlat + labor): 2+0+2
Kreditérték: 5
Elmélet: 50 %
Gyakorlat: 50 %
A tantárgy tantervi helye: 6. félév
Munkarend: Nappali
Előtanulmányi feltételek: 100 kredit + Mesterséges intelligencia alapjai
Értékelés: gyakorlati jegy
Tantárgy besorolása: Szakirányon kötelezően választható
Oktatás nyelve: Magyar
Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Tamás
Felelős tanszék: Informatika Tanszék
Tantárgy oktatója(i):
Ellenőrzésért felel: Halczman Szilvia Lídia
Tárgy oktatásának célja:
A játékfejlesztő szoftverek használatának alapszintű elsajátítása vizuális tervezési módszerek és a programozási technikák szintjén.
Elsajátítandó ismeretanyag előadás:

Alapvető játék architektúrák és fejlesztő eszközök. A 2D játék architektúrák alapelemei: sprite-ok, fizikai tulajdonságok és szenzorok, vezérlő szkriptek, animációk, esemény és üzenet rendszer, felhasználói interfész. Alapvető algoritmusok a 2D játék-tervezésben. A 3D játék architektúrák alapelemei: a mozgás modellezése, 3D vektorok és transzformációk, a 3D számítógépes grafika alapfogalmai és alkalmazása, 3D animációs eszközök és alkalmazásuk. A játékfejlesztésben gyakran használt mesterséges intelligencia alapelemek.


Elsajátítandó ismeretanyag laboratórium:

Egy konkrét játékfejlesztő eszköz kezelésének megismerése. Egy-ágenses 2D játék architektúra megvalósítása alapozó szinten. 2D animációk készítése és alkalmazása. Multi-ágenses 2D játék architektúra megvalósítása. Az előadáson tanult algoritmusok implementációja. Számítógépes 3D grafikai eszközök kezelése, geometriai modellezés, textúrák, animációk. 3D játék architektúra megvalósítása alapozó szinten

Elsajátítandó szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség, további szakmai kompetenciák):
Tudása:

képességei - Felhasználja az informatikai szakterületének műveléséhez szükséges természettudományi elveket és módszereket (matematika, fizika, egyéb természettudományok) az informatikai rendszerek kialakítását célzó mérnöki munkájában. - Magyar és angol nyelven kommunikál szakmai kérdésekről és alkotó módon használja az informatika formális nyelvezetét.

Képességei:

tudása - Ismeri a főbb programozási paradigmákat, programnyelveket, fejlesztési eszközöket. Tudása kiterjed az információs rendszerek modellezésére, adatbázis alapú rendszerek kialakítására, számítógépes hálózatok felépítésére, működésére és implementációjára, intelligens rendszerek jellemzőire, a mobil alkalmazásfejlesztés sajátosságaira, a korszerű, általános célú operációs rendszerek menedzselésére, és az IT biztonság szempontjaira - Ismeri a fontos szoftverfejlesztési módszertanokat, informatikai tervek és dokumentációk jelölésrendszerét. - Ismeri az informatika és a mérnöki szakma szókincsét és kifejezési sajátosságait magyar és angol nyelven, legalább alapszinten.

Attitűdje:

- Ismeri a főbb programozási paradigmákat, programnyelveket, fejlesztési eszközöket. Tudása kiterjed az információs rendszerek modellezésére, adatbázis alapú rendszerek kialakítására, számítógépes hálózatok felépítésére, működésére és implementációjára, intelligens rendszerek jellemzőire, a mobil alkalmazásfejlesztés sajátosságaira, a korszerű, általános célú operációs rendszerek menedzselésére, és az IT biztonság szempontjaira - Ismeri a fontos szoftverfejlesztési módszertanokat, informatikai tervek és dokumentációk jelölésrendszerét. - Ismeri az informatika és a mérnöki szakma szókincsét és kifejezési sajátosságait magyar és angol nyelven, legalább alapszinten. b) képességei - Felhasználja az informatikai szakterületének műveléséhez szükséges természettudományi elveket és módszereket (matematika, fizika, egyéb természettudományok) az informatikai rendszerek kialakítását célzó mérnöki munkájában. - Magyar és angol nyelven kommunikál szakmai kérdésekről és alkotó módon használja az informatika formális nyelvezetét. c) attitűdje - Hitelesen képviseli a mérnöki és informatikai szakterületek szakmai alapelveit. -Nyitott az új módszerek programozási nyelvek, eljárások megismerésére és azok készség szintű elsajátítására - Nyitott az informatikai eszközöket alkalmazó más szakterületek megismerésére és azokon informatikai megoldások kidolgozására az adott terület szakembereivel együttműködve. - Törekszik a hatékony és minőségi munkavégzésre.

Autonómia és felelősség:

- Felelősséget érez az önálló és csoportban végzett informatikai rendszerelemzői, -fejlesztői és -üzemeltetési tevékenységéért.

További szakmai kompetenciák:


A számonkérés és értékelés rendszere:
Félévközi tanulmányi követelmények:
A tantárgy teljesítésének feltétele: egy konkrét fejlesztési feladatot tartalmazó gyakorlati zárthelyi dolgozat megoldása legalább 51%-os eredménnyel. Gyakorlati jegy az erre a dolgozatra kapott pontszám alapján szerezhető, értékelés a TVSz-ben előírtak szerint.
Vizsgakövetelmények:

Tanulmányi segédanyagok, laborháttér:

Számítógépes labor; Windows és játék-fejlesztő eszköz minden gépen.

Kötelező irodalom:

[1] Will Goldstone: Unity 3.x Game Development Essentials, Packt Publishing 2011, ISBN 978-1-84969-144-4, http://shadowfun.de/unity/tutorials/unity3.x_game_development_essentials.pdf [2] Reid Perkins-Buzo: Unity 2D Tutorial, http://www.lumen-media.org/Sites/game_tutorials/Unity_2D_game_tutorial.pdf [3] Venita Pereira: Learning Unity 2D Game Development by Example, Packt Publishing, 2014, ISBN-13: 978-1783559046 [4] Fehér Krisztián: Grafikus és játékalaklamazások programozása, BBS-INFO Kiadó, 2017

Ajánlott irodalom:

"[1] Will Goldstone: Unity 3.x Game Development Essentials, Packt Publishing 2011, ISBN 978-1-84969-144-4, http://shadowfun.de/unity/tutorials/unity3.x_game_development_essentials.pdf"