Tantárgy neve, kódja: Jelek és rendszerek, GINFBAN-JELEKREN-1
Váltakozó áramú hálózatok jellemzőinek megismerése, analízise; jelek terjedése, analóg és digitális szűrők, ismertebb digitális jelkezelési módszerek megismerése, alkalmazása, determinisztikus és sztochasztikus jelek spektrális és időtartománybeli viselkedésének megismerése, rendszerelméleti és méréstechnikai alapismeretek bevezetése
Jelek osztályozása, szinuszoid jelformák ismétlése Linearitás, szinuszoidok, komplex módszer Analóg szűrők: RC-CR-LR-RL, RC analízise CR analízise Analóg szűrők: RCC-CCR-LLR-RRL (PI, PD) Szintézis óra Analóg szűrők: RCRC, Wien, TT-Notch szűrők Fourier-sor, Fourier-transzformáció és diszkrét verziói (DFT, FFT) A DFT / FFT spektrális tulajdonságai Laplace-transzformáció (LT) Átviteli függvény, vizsgálata a LT alapján Konvolúció, jelentősége a jelfeldolgozásban Szintézis óra
Elsajátítandó ismeretanyag gyakorlat:
Szinuszoid jelformák és komplex számok ismétlése Komplex műveletek, a komlex módszer alkalmazása A komplex módszer alkalmazása, áramkörök AC vizsgálata A komplex módszer alkalmazása, áramkörök AC vizsgálata Szintézis gyakorlat Az LR és RL körök vizsgálata, Bode-diagramja A Bode-diagram értelmezése, tulajdonságai alacsony és magas frekvenciákon Soros és párhuzamos RLC körök vizsgálata Szintézis óra Formális Laplace transzformáció (LT) alkalmazása differenciálegyenletekre Átviteli függvény tulajdonságainak vizsgálata az LT segítségével Tranziensek számítása és vizsgálata Szintézis óra
Tudása:
képességei
- Felhasználja az informatikai szakterületének műveléséhez szükséges természettudományi elveket és módszereket (matematika, fizika, egyéb természettudományok) az informatikai rendszerek kialakítását célzó mérnöki munkájában.
- Képes a megszerzett alapismeretekre építve egy-egy műszaki informatikai területen mélyebb ismeretek önálló megszerzésére, a szakirodalom feldolgozására, majd a területhez kapcsolódó informatikai problémák megoldására.
- Együttműködik informatikusokkal és villamosmérnökökkel a csoportmunka során, és más szakterületek képviselőivel is az adott probléma követelményelemzésének és megoldásának kimunkálása során.
- Folyamatosan képezi magát és lépést tart az informatikai szakma fejlődésével.
tudása
- Ismeri az informatikai szakterületének műveléséhez szükséges természettudományi elveket és módszereket (matematika, fizika, egyéb természettudományok).
- Birtokában van a mért jelek feldolgozásával, rendszerek és hálózatok modellezésével, szimulációjával és szabályozásával kapcsolatos alapismereteknek és mérnöki szemléletnek.
- Hitelesen képviseli a mérnöki és informatikai szakterületek szakmai alapelveit.
- A saját munkaterületén túl a teljes műszaki rendszer átlátására törekszik.
-Nyitott az új módszerek programozási nyelvek, eljárások megismerésére és azok készség szintű elsajátítására
- Nyitott az informatikai eszközöket alkalmazó más szakterületek megismerésére és azokon informatikai megoldások kidolgozására az adott terület szakembereivel együttműködve.
- digitális technológia hatékony alkalmazása, tanulási célok elérését szolgáló digitális megoldások ismerete
Félévközi tanulmányi követelmények:
A félév aláírásának és a vizsgára bocsátásnak nincs feltétele.
Vizsgakövetelmények:
A vizsga írásbeli jellegű, nagyrészt feladatok megoldásából álló 100 pontot érő feladatsor megoldásából áll, melyre összesen 90 perc áll rendelkezésre.
Az algoritmikus módszerekhez elektronikus segédanyag áll rendelkezésre, melynek elérhetőségéről, használatáról az oktató ad bővebb felvilágosítást.
[1] Orhan Gazi: Signals and Systems, Springer, 2021, ISBN-978-30-311-7788-0 [2] Csík Norbert: APPENDIX az analóg irányítástechnikához, Neptun, elektronikus segédanyag, 2020
[1] Richard G. Lyons: Understanding Digital Signal Processing, Prentice Hall, 3. edition, 2011. [2] D. Sundararajan: Signals and Systems, Springer, 2021, ISBN-978-30-311-9376-7 [3] Tarun Rawat: Signals and Systems, Oxford University Press, 2010, ISBN-978-01-980-6679-8 [4] Alan Oppenheim & Alan Willsky: Signals and Systems, PEARSON Education Limited, 2013, ISBN-978-12-920-2590-2