Tantárgy neve, kódja: Adatbázisok, GINFBAN-ADATBAZI-2

Szak neve, képzési szintje: Mérnökinformatikus alapszak, BSc
Tanterv: 2021
Heti órászám (előadás + gyakorlat + labor): 2+0+2
Kreditérték: 4
Elmélet: 50 %
Gyakorlat: 50 %
A tantárgy tantervi helye: 3. félév
Munkarend: Nappali
Előtanulmányi feltételek: nincs
Értékelés: kollokvium
Tantárgy besorolása: Kötelező
Oktatás nyelve: Magyar
Tantárgyfelelős: Dr. Pap-Szigeti Róbert
Felelős tanszék: Informatika Tanszék
Tantárgy oktatója(i): Dr. Pap-Szigeti Róbert
Ellenőrzésért felel: Halczman Szilvia Lídia
Tárgy oktatásának célja:
Az Adatbázisok c. tárgy célja, hogy a hallgatók az adatbázisok logikai és fizikai tervezésének lépéseit és módszereit, az adattárolás hatékonyságnövelésének lehetőségeit, az SQL nyelv alkalmazását a fizikai tervek megvalósítására, lekérdezések készítésére.
Elsajátítandó ismeretanyag előadás:

Adatmodellezési alapfogalmak. Relációs adatmodell. E-K (E-R) diagramok létrehozása, leképezése relációs modellre. Relációs adatbázis normalizálása. Relációs algebra – halmazműveletek, redukciós műveletek, kombinációs műveletek, aggregáció, gyakorlati példák. Az SQL nyelv általános jellemzése, szintaxisa, speciális logikai kifejezések, reláció sémák definiálása, módosítása, törlése. Lekérdezések, relációs algebrai műveletek megvalósítása, alkérdések. Virtuális táblák létrehozása, használata. Megszorítások, tárolt eljárások, triggerek. Az adatkapcsolati rétegek szerepe, néhány kapcsolóréteg bemutatása.


Elsajátítandó ismeretanyag laboratórium:

E-K (E-R) diagramok létrehozása, leképezése relációs modellre. Relációs adatbázis normalizálása. Relációs algebra, gyakorlati példák. Az SQL nyelv – relációsémák definiálása, módosítása, törlése, lekérdezések, relációs algebrai műveletek megvalósítása. Alkérdések kivitelezése, virtuális táblák definiálása. Importálás pypMyAdmin felületen SQL-, CSV- és szövegfájlból.

Elsajátítandó szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség, további szakmai kompetenciák):
Tudása:

képességei - Felhasználja az informatikai szakterületének műveléséhez szükséges természettudományi elveket és módszereket (matematika, fizika, egyéb természettudományok) az informatikai rendszerek kialakítását célzó mérnöki munkájában. - Képes a megszerzett alapismeretekre építve egy-egy műszaki informatikai területen mélyebb ismeretek önálló megszerzésére, a szakirodalom feldolgozására, majd a területhez kapcsolódó informatikai problémák megoldására. - Képes szakterületén elemzési, specifikációs, tervezési, fejlesztési és üzemeltetési feladatok ellátására, alkalmazza a fejlesztési módszertanokat, hibakeresési, tesztelési és minőségbiztosítási eljárásokat. - Magyar és angol nyelven kommunikál szakmai kérdésekről és alkotó módon használja az informatika formális nyelvezetét. - Folyamatosan képezi magát és lépést tart az informatikai szakma fejlődésével.

Képességei:

tudása - Az angol nyelvtudása eléri a képzéshez, az angol nyelvű szakirodalom megismeréséhez, a szakszöveg megértéshez, feldolgozásához, és a szakképzettséggel ellátható szakmai feladatok elvégzéséhez, valamint a folyamatos szakmai önképzéshez szükséges szintet. - Ismeri az informatikai szakterületének műveléséhez szükséges természettudományi elveket és módszereket (matematika, fizika, egyéb természettudományok). - Ismeri az informatikai rendszerek hardver és szoftver elemeinek működését, megvalósításuk technológiáját, működtetéséből származó feladatok megoldásának mikéntjét, valamint informatikai és egyéb műszaki rendszerek összekapcsolásának lehetőségeit. - Ismeri a főbb programozási paradigmákat, programnyelveket, fejlesztési eszközöket. Tudása kiterjed az információs rendszerek modellezésére, adatbázis alapú rendszerek kialakítására, számítógépes hálózatok felépítésére, működésére és implementációjára, intelligens rendszerek jellemzőire, a mobil alkalmazásfejlesztés sajátosságaira, a korszerű, általános célú operációs rendszerek menedzselésére, és az IT biztonság szempontjaira - Alapvető adatbiztonsági ismeretekkel bír. - Ismeri az informatika és a mérnöki szakma szókincsét és kifejezési sajátosságait magyar és angol nyelven, legalább alapszinten.

Attitűdje:

- Hitelesen képviseli a mérnöki és informatikai szakterületek szakmai alapelveit. - A saját munkaterületén túl a teljes műszaki rendszer átlátására törekszik. - Nyitott az új módszerek, programozási nyelvek, eljárások megismerésére és azok készség szintű elsajátítására. - Nyitott az informatikai eszközöket alkalmazó más szakterületek megismerésére és azokon informatikai megoldások kidolgozására az adott terület szakembereivel együttműködve. - Érti és magáénak érzi a szakma etikai elveit és jogi vonatkozásait. - Törekszik a hatékony és minőségi munkavégzésre. - Szem előtt tartja és ügyel a munkatársai és megrendelői adatainak, információinak biztonságára.

Autonómia és felelősség:

- Felelősséget érez az önálló és csoportban végzett informatikai rendszerelemzői, -fejlesztői és -üzemeltetési tevékenységéért. - A szakismeretek birtokában biztonságtudatos hozzáállású, szem előtt tartja a potenciális veszélyeket és támadási lehetőségeket, és felkészül azok kivédésére.

További szakmai kompetenciák:

- digitális technológia hatékony alkalmazása, tanulási célok elérését szolgáló digitális megoldások ismerete

A számonkérés és értékelés rendszere:
Félévközi tanulmányi követelmények:
Az előadások látogatása, az ott hallottak otthoni áttekintése és kiegészítése az ajánlott irodalom alapján. Részvétel a gyakorlati foglalkozásokon. A gyakorlatvezető által kiadott feladatok megoldása a gyakorlati foglalkozáson, papíron illetve számítógépen. A gyakorlatvezető által otthoni munkára kiadott feladatok megoldása a gyakorlati foglalkozásokon kívül. Pontszerzési lehetőségek: - Két gyakorlati feladatsor megoldása a 6. ill. a 11. szorgalmi hét laborgyakorlatán. A gyakorlati feladatsorok 30-30 pontosok. Ha a hallgató a két feladatsorból nem ér el összesen 30 pontot, akkor egy alkalommal, az utolsó előtti szorgalmi hét laborgyakorlatán összevont gyakorlati feladatsorral pótolhatja. - Egy elméleti ZH megírása az utolsó előtti szorgalmi hét előadásán (adatmodellezésből, normalizálásból, SQL parancsok alkalmazásából és relációalgebrából). A ZH 40 pontos, a sikertelen ZH egy alkalommal pótolható. - Két Moodle-tananyag feldolgozása és az abban szereplő tesztek eredményes megoldása maximum 15 pontért a 11. szorgalmi hét végéig. A megoldás nem pótolható. Az aláírás feltétele: a) a gyakorlati feladatsorokon összesen legalább 30 pont megszerzése és a két Moodle-tananyag tesztjeinek sikeres megoldása (legalább 80%-os eredménnyel) vagy b) a gyakorlati feladatsorokon összesen legalább 30 pont megszerzése és az elméleti ZH-n legalább 20 pont megszerzése
Vizsgakövetelmények:

Az a) módon aláírást szerzők az utolsó előtti héten elővizsgát tehetnek (az elméleti ZH-val azonos tartalmakból, 40 pontért). Ennek pontszáma és a félév során szerzett pontok együtt határozzák meg a vizsgajegyet. A b) módon aláírást szerzők 100 pontos írásbeli (elméleti és gyakorlati feladatokat tartalmazó) feladatsorból vizsgáznak. A vizsgajegyet a félév közben szerzett és a vizsgán szerzett pontok átlaga határozza meg.

Tanulmányi segédanyagok, laborháttér:

A Teams-re feltöltött gyakorlati segédanyagok. A kötelező irodalom, az előadásvázlat, a gyakorlatokon megírt programok, a fejlesztési környezet súgó állománya. A gyakorlatokon minden hallgatónak külön, korszerű számítógépes hozzáférés biztosított. Az internetes források a hallgatók részére fenntartott számítógépes szolgáltatóteremben hozzáférhetőek.

Kötelező irodalom:

[1] J.D. Ullman, J. Widom: A First Course in Database Systems. Pearson, 2014. ISBN-13: 978-0136006374. [2] Katona E.: Adatbázisok. Elektronikus jegyzet: http://www.inf.u-szeged.hu/~katona/db-ea1.pdf

Ajánlott irodalom:

[1] H. Garcia-Molina, J. Ullman, J. Widom: Database Systems: The Complete Book. Pearson, 2011. ISBN: 9780133002010. [2] Kovács L.: Adatbázisok tervezésének és kezelésének módszertana. ComputerBooks, 2004. ISBN: 963618321X [3] Watt, A. and N. Eng. (2014). Database Design – 2nd Edition. Victoria, B.C.: BCcampus. https://opentextbc.ca/dbdesign01/ [4] Barabás P., Kovács L., Szűcs M.: Adatbázis példatár. https://gyires.inf.unideb.hu/KMITT/c03/