Tantárgy neve, kódja: Analízis III., GGEPBAN-ANALIZI3-1
A tantárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a műszaki terület tanulmányozásához szükséges felsőbb matematika (komplexfüggvénytan, differenciálgeometria, valószínűségszámítás) fogalmaival, módszereivel és az ezekhez kapcsolódó szakkifejezésekkel, összefüggésekkel, tételekkel.
Differenciálgeometria: térgörbék, felületek Vektor-vektorfüggvények: vektor-vektorfüggvények görbementi és felületmenti integrálja. Divergencia, rotáció. Stokes-tétel, Gauss-Osztrogradszkij-tétel. Komplex függvények: komplex függvények határértéke, folytonossága, differenciálhatósága. Komplex elemi függvények. Reguláris komplex függvények. Komplex függvények integrálása. A Chauchy-féle integrálformulák. A valószínűség fogalma, alaptulajdonságai, axiómái. A feltételes valószínűség fogalma és függetlenség. Véletlen változók, eloszlásfüggvény, a sűrűségfüggvény, várható érték, a szórás, a momentumok és egyéb jellemzők. A matematikai statisztika tárgya és módszerei. Becsléselmét. A megbízhatósági intervallumok. A statisztikai feltevések (hipotézisek) vizsgálata.
Elsajátítandó ismeretanyag gyakorlat:
A gyakorlat anyaga az előadást követi.
Elsajátítandó ismeretanyag laboratórium:
A laboratórium anyaga az előadást követi.
Tudása:
Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természettudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. A hallgatók képesek felismerni egy felsőbb matematikai problémát, a feladat megoldásához használandó módszert, majd a kiválasztott módszer alapján képesek a probléma gyors és pontos megoldására. A gyakorlati feladatok esetén képes a megoldáshoz szükséges matematikai modell megalkotására, kiválasztásra, illetve hasonló feladatok esetén a probléma általánosítására. Gyakorlati tevékenységek elvégzéséhez megfelelő kitartással és monotóniatűréssel rendelkezik. Törekszik a hatékony, minőségi, folyamatos munkavégzésre, képes önállóan és másokkal együttműködve is dolgozni, felelősséget vállal beadott munkáját illetően.
Félévközi tanulmányi követelmények:
A félév során 3 zárthelyi dolgozat megírására kerül sor, továbbá órai munkával történik az ismeretellenőrzés. A zárthelyi dolgozatokat a hallgatók előadásokon írják, melyek 20-20 pontosak A félév végén a zárthelyi dolgozatok javítására, pótlására van lehetőség. A vizsgára bocsáthatóság feltétele 30 pont megszerzése a szorgalmi időszakban. A vizsgára egy 10 pontos beadandót kell elkészíteni, továbbá a vizsgadolgozattal 30 pont szerezhető. A félévi érdemjegy a szorgalmi időszakban szerzett pontok és a vizsgán szerzett pontok összegéből lesz meghatározva.
Vizsgakövetelmények:
A tantárgy teljesítésének feltételei: a TVSZ 14. §-nak megfelelően gyakorlatokon való részvétel és a megírásra kerülő zárthelyi dolgozatok + órai munka eredményeképp legalább 30 pont elérése. A vizsgaidőszakban „szóbeli és írásbeli” vizsgán további 40 pont szerezhető. Értékelés: a TVSZ 17. §-nak megfelelően jeles (90-100), jó (80-89), közepes (66-79), elégséges (50-65), elégtelen (0-49).
Az Microsoft Teams-re feltöltött gyakorlati segédanyagok
-
[1] Thomas – Weir – Hass – Giordano: Thomas-féle kalkulus 3., Typotex Kft., 2015. [2] Hanka László, Zalay Miklós: Komplex függvénytan, (Bolyai-könyvek), Műszaki Kiadó, 2010. [3] Nagy-György Judit,Osztényiné Krauczi Éva, Székely László: Valószínűségszámítás és statisztika példatár, Polygon Jegyzettár. [4] Solt György: Valószínűségszámítás, (Bolyai-könyvek), Műszaki Kiadó, 2010. [5] Lukács Ottó: Matematikai statisztika, (Bolyai-könyvek), Műszaki Kiadó, 2006.