Logisztikai hálózatok (GLOGBAN-LOGIHALO-2)
Alapadatok
Oktatók
Tantárgy célja
A hallgatók megismertetése a logisztikai hálózatokat felépítő elemekkel, azok egymáshoz kapcsolódásának struktúráival, a logisztikai hálózatok alaptípusaival, megjelenítési és modellezési módszereivel.
Elsajátítandó ismeretanyag
Előadás
1. Bevezetés, gráfelméleti alapok. 2. Csomópontok jellemzése, távolságszámítás csomópontok között. 3. Közlekedési hálózatok. 4. Logisztikai hálózatok értelmezése. Logisztikai rendszerek, mint hálózati komponensek összekapcsolása hálózatokká. 5. A hálózati struktúrák jellemzői. Logisztikai hálózatok leírási és megjelenítési módjai. 6. Logisztikai hálózatok típusai. 7. Logisztikai hálózatok tervezési problémái. 8. Rendszerszintű megközelítés, logisztikai rendszerek döntési szintjei, ellátási lánc, mint hálózat. 9. Logisztikai hálózatok alaptípusai: szállítási feladat, ellátási háló, TSP, VRP, raktár elhelyezési problémák. 10. Bizonytalanság kezelése a hálózatokban. 11. Hálózaton belüli áramlások: anyag, információ, pénz. 12. Logisztikai hálózatok optimalizálásának célfüggvényei. 13. Esettanulmány: autóipari vállalat logisztikai hálózatának megismerése
Gyakorlat
Exceles feladatok megoldása Solver segítségével.
Szakmai kompetenciák
Tudás
- Ismeri a logisztikai folyamatokat, azok lebonyolításának módjait, technikai lehetőségeit. - Ismeri a közlekedés és szállítás szakterülethez szervesen kapcsolódó logisztikai, menedzsment, környezetvédelmi, minőségbiztosítási, információtechnológiai, jogi, közgazdasági szakterületek alapjait, azok határait és követelményeit.
Képesség
- Képes alkalmazni a logisztikai folyamatokkal kapcsolatosan megismert számítási, modellezési elveket és módszereket. - Ismeri a logisztikai szakterület tanulási, ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit.
Attitűd
- Vállalja és hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
Autonómia és felelősség
- Váratlan döntési helyzetekben is önálló, szakmailag megalapozott döntéseket hoz. - Szakmai feladatainak elvégzése során felelősségteljesen együttműködik más (elsődlegesen gazdasági és jogi) szakterület képzett szakembereivel is.
Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények
A vizsgát megelőzően, a vizsgára bocsátás feltétele egy, a szorgalmi időszakban előre meghirdetett és megírt gyakorlati ZH, melynek 50 %-os teljesítése szükséges az aláírás megszerzéséhez. Ennek pótlása a szorgalmi időszak utolsó hetén lehetséges.
Vizsgakövetelmények
Írásbeli vizsga, melynek értékelése a TVSZ szerint történik.
Generatív MI használata
2. álláspont: Az GMI eszközök használata korlátozottan engedélyezett (pl. irodalomkutatási segítségnyújtás vagy meghatározott eszközök). Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök előre meghatározott módon használhatók a feladatok elkészítéséhez, megoldásához. Ebben az esetben a tantárgy gondozójának feladata és felelőssége meghatározni, hogy a GMI eszközök használata mely esetekben megengedett vagy nem megengedett. A tantárgyleírásban részletesen meg kell határozni, hogy a GMI eszközök milyen módon használhatóak az adott kurzus során.
Irodalom
Kötelező irodalom
Bóna K., Kovács G.: Logisztikai hálózatok tervezése, Akadémiai Kiadó, ISBN 978 963 454 294 0, 2018 Lee E.:Network representation and network modeling, Editor(s): EunSu Lee, Geographic Information Systems for Intermodal Transportation, Elsevier, 2023, Pages 17-36, ISBN 9780323901291, https://doi.org/10.1016/B978-0-323-90129-1.00008-0. MD Sarder, Chapter 1 - Overview of transportation logistics, Editor(s): MD Sarder, Logistics Transportation Systems, Elsevier, 2021, Pages 1-35, ISBN 9780128159743, https://doi.org/10.1016/B978-0-12-815974-3.00001-0.
Ajánlott irodalom
Demeter K.: Termelés, szolgáltatás, logisztika, Wolters Kluwer Kft., ISBN 978 963 295 608 4, 2016 Nemes Nagy J.: Terek, helyek, régiók; A regionális tudomány alapjai, Akadémiai Kiadó, ISBN: 978 963 05 9864 4, 2017 Boldizsár, A. (2024) “The European Union’s Global Goods Transport and Trade Relations and their Implications”, Periodica Polytechnica Transportation Engineering, 52(4), pp. 382–387. https://doi.org/10.3311/PPtr.25681