Minőségügy III. A (GGEPBAN-MINOSEG3-1)
Alapadatok
Oktatók
Tantárgy célja
A minőségügy III.A c. tárgy célja a gyakorlatban használatos minőségügyi módszerek, technikák mélyebb megismerése, elsajátítása. A tárgy elvégzésével a hallgató megbízható alapokat kap a napjainkban használatos minőségügyi módszerek, technikák témájában.
Elsajátítandó ismeretanyag
Előadás
Minőségügyi alapelvek. A szervezet és környezete.A minőségirányítás eszközei. Technikák, módszerek.A minőségirányítás 7 régi eszköze.A minőségirányítás 7 új eszköze.Kockázatalapú gondolkodásmód.A szervezet menedzsmentrendszere.A szervezet vezetése.Rendszertervezés. Mérés, mérőeszközök.A menedzsmentrendszer auditálása.
Laboratórium
Minőségügyi alapelvek. A szervezet és környezete.A minőségirányítás eszközei. Technikák, módszerek.A minőségirányítás 7 régi eszköze.A minőségirányítás 7 új eszköze.Kockázatalapú gondolkodásmód.A szervezet menedzsmentrendszere.A szervezet vezetése.Rendszertervezés. Mérés, mérőeszközök.A menedzsmentrendszer auditálása.
Szakmai kompetenciák
Tudás
A hallgató ismeri a korszerű minőségirányítási rendszerek alapelveit, eszközeit és módszereit, valamint azok alkalmazási lehetőségeit a mérnöki gyakorlatban. Átlátja a minőségirányítás hagyományos és új technikáinak szerepét a problémamegoldásban, a kockázatalapú gondolkodásban és a szervezeti folyamatok fejlesztésében. Tájékozott a mérési, auditálási és rendszertervezési eljárások területén.
Képesség
Átfogóan ismeri a műszaki szakterület tárgykörének alapvető tényeit, irányait és határait. Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére.Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködésben oldja meg.Váratlan döntési helyzetekben is önállóan végzi az átfogó, megalapozó szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
Attitűd
Nyitott a minőség folyamatos fejlesztésére és a rendszerszemléletű gondolkodásra. Elkötelezett a szabatos, adatalapú munkavégzés mellett, törekszik a módszeres problémamegoldásra és a hibák megelőzésére. Fontosnak tartja a csapatmunkát, az együttműködést és a felelős szakmai döntéshozatalt.
Autonómia és felelősség
A hallgató képes önállóan alkalmazni a tanult minőségirányítási módszereket és technikákat mérnöki feladatok során. Felelősséggel vállalja szakmai döntéseinek következményeit, különösen a minőség, a biztonság és a megbízhatóság szempontjait figyelembe véve. Felismeri az együttműködés és a csapatmunka jelentőségét, és aktívan hozzájárul a közös szakmai célok megvalósításához.
További szakmai kompetenciák
Képes a minőségügyi módszerek önálló alkalmazására mérnöki feladatok megoldásában, valamint a szervezeti folyamatok elemzésére és fejlesztési lehetőségeik azonosítására. Alkalmazza a kockázatalapú gondolkodásmódot döntési helyzetekben, és képes auditálási, mérési és rendszertervezési feladatok megértésére, előkészítésére és támogatására.
Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények
Szorgalmi időszakban egy alkalommal van lehetőség zárthelyi írására, aminek pontszáma 50 pont. Az elégséges szint 26 pont. Előadás bemutatása a kiválasztott témára kötelező, max. pontszáma 40 pont. Az előadás témáját a hallgató válassza ki, a megadott határidőig. Ezenkívül értékelésre kerül a hallgató aktivitása a félév során, max. pontszáma szintén 10 pont.
Vizsgakövetelmények
Vizsgára az a hallgató bocsátható, akinek a félévközi zárthelyin elért összpontszáma, a beszámoló és félévi aktivitás pontszámával eléri az elégséges szintet. Megajánlott vizsgajegy szerezhető az elért összpontszám alapján, de csak akkor, ha az összpontszám eléri a szükséges szintet. Csak jó és jeles megajánlott vizsgajegy adható. A vizsga 50 pontos dolgozatból áll, a kidolgozásra fordítható idő 30 perc. Az értékelés a TVSZ-ben foglaltak szerint történik.
Generatív MI használata
1. álláspont: A GMI eszközök használata nem engedélyezett a feladatok megoldása során. Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök nem használhatók a formatív vagy szummatív értékelési elemek elkészítése, megoldása során és a generatív MI használata tanulmányi kötelességszegésnek minősül. Az MI eszközök nyelvi és helyesírás-ellenőrzésre történő használata nem tartozik az 1. álláspont szerinti teljes tilalom alá.
Irodalom
Kötelező irodalom
Dr. Gutassy Attila, Gutassy Nimród Ferenc: Minőségmenedzsment mindenkinekDr. Sembery Péter: Bevezetés a minőségügybe. SZIE Gödöllő, 2004.
Ajánlott irodalom
Nincs megadva