Minőségügy (GGEPBAN-MINOSEGU-1)

Alapadatok
Szak és képzési szint
Gépészmérnöki alapszak, BSc
Tanterv
2017
Óraszám
2 + 1 + 0 (E+Gy+L)
Kreditérték
3 kredit
Elmélet-Gyakorlat arány
Elmélet: 67%, Gyakorlat: 33%
Tantervi félév
5. félév
Oktatók
Tantárgyfelelős
Dr. Líska Katalin
Felelős tanszék
Innovatív Járművek és Anyagok Tanszék
Oktatók
Radics Renáta, - nincs
Ellenőrzésért felel
Dr. Kovács Zsolt Ferenc
Tantárgy célja

Cél, hogy a hallgatók megismerkedjenek a minőségszemlélettel, a minőségügy alapjaival és a minőségmenedzsment rendszerek működésével. Megismerik továbbá a minőségmenedzsment rendszerek típusait, jelentősebb módszereit és technikáit. Megismerkednek a szabványok felépítésével és elmélyülnek az autóiparban használatos követelmények és szabványok rendszerében. Gyakorlati ismereteket szereznek e rendszerek kiépítésével, bevezetésével és fenntartásával kapcsolatos folyamatokról.

Elsajátítandó ismeretanyag
Előadás

1. Bevezetés a minőségügybe2. A minőségmenedzsment kialakulásának története, filozófiája3. A minőség értelmezésének és megvalósításának fejlődése4. Alapfogalmak. Vevő fajtái és igényei5. Minőségmenedzsment rendszerek, szabványok a járműiparban.6. Szabványosítás7. A termék megbízhatósága (esettanulmány)8. Dokumentáció9. Az ellenőrzés fajtái10. Folyamatszabályozás. Képesség, szabályozottság. Hat szigma.11. TQM. Minőségdíjak.12. Minőségtechnikák, eszközök.

Gyakorlat

Szakmai kompetenciák
Tudás

A hallgató ismeri a minőségmenedzsment kialakulásának alapelveit, filozófiáját és történeti fejlődését. Átlátja a minőség értelmezésének különböző megközelítéseit, valamint a vevői igények szerepét a minőség meghatározásában. Megismeri a minőségmenedzsment rendszerek és szabványok felépítését, különösen a járműipari követelmények vonatkozásában. Ismeri a szabványosítás alapjait, a dokumentációs rendszereket, valamint az alapvető minőségtechnikákat, ellenőrzési és folyamatirányítási módszereket.

Képesség

A hallgatók a tantárgy elsajátítása során megismerik a minőségmenedzsment rendszerek típusait, felépítését. Képesek lesznek elsajátítani a minőségszemléletű gondolkodást. Megismerik és megkülönböztetik a gyakorlatban használatos minőségtechnikákat és eszközöket. Megismerik a műszaki szakterület tárgykörének alapvető tényeit, irányait és határait.

Attitűd

Nyitott a minőségszemléletű gondolkodás elsajátítására és a vevőközpontú megközelítés gyakorlati alkalmazására. Elkötelezett a szabványok és előírások betartása iránt, és fontosnak tartja a szabatos, átlátható dokumentációs munkát. Érdeklődést mutat a minőség folyamatos fejlesztése, valamint a korszerű ipari gyakorlatban alkalmazott megoldások iránt.

Autonómia és felelősség

A hallgató képes önállóan értelmezni és alkalmazni az alapvető minőségirányítási fogalmakat és módszereket. Felelősségteljesen viszonyul a szabványok és előírások betartásához, felismeri a pontosság és az adatalapú döntéshozatal jelentőségét. Tanulmányaiban és szakmai feladataiban törekszik a minőségközpontú szemlélet következetes alkalmazására, és felelősséget vállal saját munkájának megbízhatóságáért.

További szakmai kompetenciák

Képes az alapvető minőségmenedzsment rendszerek és szabványok önálló megértésére és alkalmazására mérnöki feladatok során. Alkalmazza a dokumentációs és ellenőrzési módszereket, képes felismerni a folyamatok szabályozottságának fontosságát, és azonosítani a fejlesztési lehetőségeket. Megalapozott tudással rendelkezik a későbbi, magasabb szintű minőségügyi módszerek elsajátításához.

Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények

A félévben egy zárthelyi megírása kötelező. Pótlásukra a szorgalmi időszakban egy alkalommal van lehetőség. A zárthelyi dolgozat max. pontszáma 40 pont. Az elégséges szint 20 pont. Az a hallgató zárja sikeresen a félévet, akinek a félévközi zárthelyin elért összpontszámával eléri az elégséges szintet.

Vizsgakövetelmények

A vizsga írásbeli és szóbeli részből tevődik össze. Az a hallgató teljesíti sikeresen a tantárgyat, aki a vizsgán elért összpontszámból eléri az elégséges szintet, azaz az 50%-ot.

Generatív MI használata

1. álláspont: A GMI eszközök használata nem engedélyezett a feladatok megoldása során. Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök nem használhatók a formatív vagy szummatív értékelési elemek elkészítése, megoldása során és a generatív MI használata tanulmányi kötelességszegésnek minősül. Az MI eszközök nyelvi és helyesírás-ellenőrzésre történő használata nem tartozik az 1. álláspont szerinti teljes tilalom alá.

Irodalom
Kötelező irodalom

Dr. Gutassy Attila, Gutassy Nimród Ferenc: Minőségmenedzsment mindenkinek. Dr. Sembery Péter: Bevezetés a minőségügybe. SZIE Gödöllő, 2004. Bedzsula Bálint – Dr. Topár József – Dr. Tóth Zsuzsanna Eszter: Minőségmenedzsment, BME jegyzet, 2018.

Ajánlott irodalom

Berényi L.: A minőségmenedzsment módszerei és eszközei. Publo Kiadó, Budapest. 2014. EPUB Mobi formátum. ISBN: 9789633816028 Kövesi J.: Minőség és megbízhatóság a menedzsmentben. BME GTK Tankönyvek. Typotex Kiadó, Budapest, 2011. 360. p. ISBN: 9632795690 Vonatkozó szabványok (MSZ EN ISO 9001:2015, MSZ EN ISO 14 001:2015; ISO 45 001:201x Berényi L.: A minőségmenedzsment módszerei és eszközei. Publo Kiadó, Budapest. 2014. EPUB Mobi formátum. ISBN: 9789633816028 Kövesi J.: Minőség és megbízhatóság a menedzsmentben. BME GTK Tankönyvek. Typotex Kiadó, Budapest, 2011. 360. p. ISBN: 9632795690 Vonatkozó szabványok (MSZ EN ISO 9001:2015, MSZ EN ISO 14 001:2015; ISO 45 001:201x)