Lakkok és festékek összetétele előállítása (GJARBAN-LAKKFEEL-1)
Alapadatok
Oktatók
Tantárgy célja
A tantárgy célja, hogy a festő-fényező szakirányos járműmérnök hallgatók megismerjék a festékek gyártástechnológiáját és összetevőit, valamint az ezekkel szemben támasztott követelményeket.
Elsajátítandó ismeretanyag
Előadás
A hallgató a kurzus során elméleti és gyakorlati ismereteket szerez a festékekről mint kolloid rendszerekről. Megismeri a terület szakkifejezéseit, történetét. Részletes információt kap a festékek csoportosításáról, összetételéről, különös tekintettel az autóiparban is használatos kötőanyagokra (epoxi-, PUR-, akrilát-, valamint polivinil-, nitrocellulóz- és alkidgyanták), ezek száradási folyamatának megértésére. A hallgató elsajátítja a töltőanyagok, pigmentek-effektpigmentek, sűrítők és egyéb additívek (habzásgátlók, biocidok, szikkítívok, UV adatékok stb.) kémiai természetét és hatását a festék tulajdonságaira. Betekintést nyer a színlátás és a színtan alapjaiba. A hallgató megismeri a különféle festékgyártási technológiákat és termékeket, ezek alapvető szabályozási hátterét.
Laboratórium
A hallgató a kurzus során elméleti és gyakorlati ismereteket szerez a festékekről mint kolloid rendszerekről. Megismeri a terület szakkifejezéseit, történetét. Részletes információt kap a festékek csoportosításáról, összetételéről, különös tekintettel az autóiparban is használatos kötőanyagokra (epoxi-, PUR-, akrilát-, valamint polivinil-, nitrocellulóz- és alkidgyanták), ezek száradási folyamatának megértésére. A hallgató elsajátítja a töltőanyagok, pigmentek-effektpigmentek, sűrítők és egyéb additívek (habzásgátlók, biocidok, szikkítívok, UV adatékok stb.) kémiai természetét és hatását a festék tulajdonságaira. Betekintést nyer a színlátás és a színtan alapjaiba. A hallgató megismeri a különféle festékgyártási technológiákat és termékeket, ezek alapvető szabályozási hátterét.
Szakmai kompetenciák
Tudás
Festékek és lakkok összetevői és gyártási lehetőségei, és ezek tulajdonságbefolyásoló hatásai.
Képesség
A szakterület ismeretrendszerét alkotó diszciplinák alapfokú analízisének, az összefüggések szintetikus megfogalmazásának és adekvát értékelő tevékenységének képessége; Rutin szakmai problémák azonosításának, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárásának, megfogalmazásának és (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával) megoldásának képessége; önálló tanulás megtervezésének, megszervezésének és végzésének képessége; ismeretek alkotó módon való használata.
Attitűd
Váratlan döntési helyzetekben is önálló, szakmailag megalapozott döntések meghozatalának képessége.
Autonómia és felelősség
Munkahelyi vezető útmutatása alapján rábízott személyi állomány munkavégzésének irányítási képessége, gépek, berendezések üzemeltetési képessége.
Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények
Vizsgakövetelmények
Generatív MI használata
2. álláspont: Az GMI eszközök használata korlátozottan engedélyezett (pl. irodalomkutatási segítségnyújtás vagy meghatározott eszközök). Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök előre meghatározott módon használhatók a feladatok elkészítéséhez, megoldásához. Ebben az esetben a tantárgy gondozójának feladata és felelőssége meghatározni, hogy a GMI eszközök használata mely esetekben megengedett vagy nem megengedett. A tantárgyleírásban részletesen meg kell határozni, hogy a GMI eszközök milyen módon használhatóak az adott kurzus során.
Irodalom
Kötelező irodalom
Hans-Joachim Streitberger, Artur Goldschmidt: BASF Handbook Basics of Coating Technology. Vincentz kiadó 2009. ISBN 978-3-86630-903-6
Ajánlott irodalom
Ruppert Ferencné-Szerényi István: Festési munkák anyagismerete. Szega Books, 2019. ISBN: 978 963 9702 77 6