Üzleti és info kommunikáció (GLOGBAN-UZLINFKO-2)
Alapadatok
Oktatók
Tantárgy célja
A tárgy oktatásának célja: A hallgatók megismerjék az információs társadalom kommunikációs eszközeit, folyamatait, jellemzőit, sajátosságait. Különösen fontos az üzleti életben alkalmazott hagyományos és infokommunikációs technikák megismertetése, betekintés nyújtása az üzleti kommunikáció fajtáiba és elméleti megközelítéseibe.
Elsajátítandó ismeretanyag
Előadás
Az információ fogalma, jellemzői. Az információs társadalom jellemzői, kihívásai. A kommunikáció fogalma, jellemzői, informatikai modellje és szintjei. A verbális kommunikációs csatorna. A kommunikáció és a nyelv. A verbális kommunikáció zavarai. A nem verbális kommunikáció csatornái. Metakommunikáció. Kulturális szignálok. Az informális társadalom üzleti vonatkozásai. IKT eszközök használata az üzleti életben. Elektronikus dokumentumok szerkesztésének, kezelésének szabályai. Információkeresés az interneten, keresési stratégiák. Tárgyalási stílusok. Tárgyalási stratégiák. Kultúrák és tárgyalási stílusok. Az üzleti kommunikáció etikája, protokoll. Nyilvános szereplés. Az előadás céljainak, feladatainak meghatározása, anyaggyűjtés. A beszéd szerkezetének felépítése, vázlatkészítés. Prezentációs technikák. Prezentáció IKT eszközök segítségével. Az üzleti tárgyalás. A tárgyalás jelentősége, menete, fontos lépései. Előkészületek: a célcsoport meghatározása, információk az ügyfélről, igényfelmérés, kérdezéstechnika, termékbemutatás, kifogások és ellenvetések kezelése, lezárási technikák. Kapcsolatfelvétel: infokommunikációs eszközök segítségével és személyesen. Írásbeli kommunikáció. Levelek, feljegyzések és egyéb hivatali kommunikáció. Szerződésekkel kapcsolatos kommunikáció. A jelentés, belső szabályzatok és egyéb írott formák. Elektronikus levelezés. Elektronikus dokumentáció. A marketing-kommunikáció hagyományos technikákkal és az infokommunikációs eszközök segítségével. Kulturális és vállalatazonosító szignálok.
Gyakorlat
Szakmai kompetenciák
Tudás
Szaknak, szakképzésnek megfelelő digitális kompetencia és szakmaspecifikus digitális készségek, médiatudatosság, biztonságos internethasználat. Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli.
Képesség
Képes az információk menedzselésére. Képes az érintett szakterületen előállított termékek és szolgáltatások értékesítésében való aktív közreműködésre. Képes a folyamat- és működésfejlesztéssel foglalkozó teamek munkájában való részvételre, és e csoportok munkájának koordinálására. Rendelkezik együttműködő, kapcsolatteremtő képességgel, kommunikációs készséggel. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban anyanyelven és egy idegen nyelven kommunikáljon, prezentáljon.
Attitűd
Feladatainak megoldása, döntései során lehetőleg együttműködésre törtékszik.
Autonómia és felelősség
Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli.
Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények
1. A témával kapcsolatos szakanyag önálló feldolgozása hallgatói kiselőadás keretében. Szóbeli tartalom: 20 pont, vázlat: 5 pont, prezentáció: 5 pont, összesen: 30 pont. Határidő: a szorgalmi időszak 12. hetéig egyeztetés alapján. A ppt-t és a vázlatot a kiselőadás megtartása előtti napig kell feltölteni a tantárgy TEAMS felületére a Fájlok/Hallgatói feladatok közé! 2. Az előadásokon a részvétel kötelező. Minden előadáson az elhangzott órai anyagból pontszerző számonkérés történik. A félév során összesen 18 pont gyűjthető. 3. Zárthelyi dolgozat: 52 pont. Időpontja: 2025. dec. 9-i előadáson A gyakorlati jegyhez mindegyik feladattal kell pontot elérni!
Vizsgakövetelmények
Generatív MI használata
2. álláspont: Az GMI eszközök használata korlátozottan engedélyezett (pl. irodalomkutatási segítségnyújtás vagy meghatározott eszközök). Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök előre meghatározott módon használhatók a feladatok elkészítéséhez, megoldásához. Ebben az esetben a tantárgy gondozójának feladata és felelőssége meghatározni, hogy a GMI eszközök használata mely esetekben megengedett vagy nem megengedett. A tantárgyleírásban részletesen meg kell határozni, hogy a GMI eszközök milyen módon használhatóak az adott kurzus során.
Irodalom
Kötelező irodalom
Kötelező irodalom: Borgulya Ágnes – Somogyvári Márta: Kommunikáció az üzleti világban. Akadémiai Kiadó. Budapest, 2007. ISBN: 9789630585347 Szabó Katalin: Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó. Budapest, 2009.ISBN: 9789630943031
Ajánlott irodalom
Z. Karvalics László: Információ, társadalom, történelem (válogatott írások) Typotex; 2003. ISBN 963932617 Balázs Géza - Bódi Zoltán (Szerk.): Az internetkorszak kommunikációja. Gondolat Kiadó. Budapest. 2005. ISBN: 9789639610248 Hofmeister-Tóth Ágnes – Mitev Ariel Zoltán: Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika. Akadémiai Kiadó. 2007. ISBN: 978963058532 Raátz Judit – Szőke-Milinte Enikő: Üzleti kommunikáció. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. 2010. ISBN: 9789631964608 Sille István: Illem, etikett, protokoll. Budapest: Akadémiai Kiadó. 2013. ISBN: 9789630592444 Nemeslaki András: Vállalati Internetstratégia - az infokommunikációs technológiák szervezeti hatásai, Akadémia Kiadó, 2012