Tantárgy neve, kódja: Üzleti és info kommunikáció, GLOGBAN-UZLINFKO-2

Szak neve, képzési szintje: Logisztikai mérnöki alapszak, BSc
Tanterv: 2021
Heti órászám (előadás + gyakorlat + labor): 1+2+0
Kreditérték: 4
Elmélet: 33 %
Gyakorlat: 67 %
A tantárgy tantervi helye: 7. félév
Munkarend: Nappali
Előtanulmányi feltételek: nincs
Értékelés: gyakorlati jegy
Tantárgy besorolása: Kötelező
Oktatás nyelve: Magyar
Tantárgyfelelős: Dr. Török Erika
Felelős tanszék: Informatika Tanszék
Tantárgy oktatója(i): Dr. Török Erika , Busa Boglárka Réka
Ellenőrzésért felel:
Tárgy oktatásának célja:
A tárgy oktatásának célja: A hallgatók megismerjék az információs társadalom kommunikációs eszközeit, folyamatait, jellemzőit, sajátosságait. Különösen fontos az üzleti életben alkalmazott hagyományos és infokommunikációs technikák megismertetése, betekintés nyújtása az üzleti kommunikáció fajtáiba és elméleti megközelítéseibe.
Elsajátítandó ismeretanyag előadás:

Az információ fogalma, jellemzői. Az információs társadalom jellemzői, kihívásai. A kommunikáció fogalma, jellemzői, informatikai modellje és szintjei. A verbális kommunikációs csatorna. A kommunikáció és a nyelv. A verbális kommunikáció zavarai. A nem verbális kommunikáció csatornái. Metakommunikáció. Kulturális szignálok. Az informális társadalom üzleti vonatkozásai. IKT eszközök használata az üzleti életben. Elektronikus dokumentumok szerkesztésének, kezelésének szabályai. Információkeresés az interneten, keresési stratégiák. Tárgyalási stílusok. Tárgyalási stratégiák. Kultúrák és tárgyalási stílusok. Az üzleti kommunikáció etikája, protokoll. Nyilvános szereplés. Az előadás céljainak, feladatainak meghatározása, anyaggyűjtés. A beszéd szerkezetének felépítése, vázlatkészítés. Prezentációs technikák. Prezentáció IKT eszközök segítségével. Az üzleti tárgyalás. A tárgyalás jelentősége, menete, fontos lépései. Előkészületek: a célcsoport meghatározása, információk az ügyfélről, igényfelmérés, kérdezéstechnika, termékbemutatás, kifogások és ellenvetések kezelése, lezárási technikák. Kapcsolatfelvétel: infokommunikációs eszközök segítségével és személyesen. Írásbeli kommunikáció. Levelek, feljegyzések és egyéb hivatali kommunikáció. Szerződésekkel kapcsolatos kommunikáció. A jelentés, belső szabályzatok és egyéb írott formák. Elektronikus levelezés. Elektronikus dokumentáció. A marketing-kommunikáció hagyományos technikákkal és az infokommunikációs eszközök segítségével. Kulturális és vállalatazonosító szignálok.


Elsajátítandó ismeretanyag gyakorlat:


Elsajátítandó szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség, további szakmai kompetenciák):
Tudása:


Képességei:


Attitűdje:


Autonómia és felelősség:


További szakmai kompetenciák:


A számonkérés és értékelés rendszere:
Félévközi tanulmányi követelmények:
1. A témával kapcsolatos szakanyag önálló feldolgozása hallgatói kiselőadás keretében. Szóbeli tartalom: 20 pont, vázlat: 5 pont, prezentáció: 5 pont, összesen: 30 pont. A ppt-t és a vázlatot a kiselőadás megtartása előtti napig kell feltölteni a tantárgy TEAMS felületére a Fájlok/Hallgatói feladatok közé! 2. A kielőadáshoz választott témában internetes adatgyűjtés és a talált adatok értelmezése, elemzése, beépítése a kiselőadás ppt-jébe. Adatgyűjtés: 5 pont, adatelemzés: 5 pont, összesen 10 pont. 3. Aktív részvétel a vendégelőadó által tartott órán (2024. november 25.). Követelmény: Releváns kérdések megfogalmazása az elhangzott témával kapcsolatban: 10 pont. 4. Zárthelyi dolgozat: 50 pont. Időpontja: 2024. dec. 2-i előadáson A gyakorlati jegyhez mindegyik feladattal kell pontot elérni!
Vizsgakövetelmények:

Tanulmányi segédanyagok, laborháttér:

Kötelező irodalom:

Kötelező irodalom: Borgulya Ágnes – Somogyvári Márta: Kommunikáció az üzleti világban. Akadémiai Kiadó. Budapest, 2007. ISBN: 9789630585347 Szabó Katalin: Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó. Budapest, 2009.ISBN: 9789630943031

Ajánlott irodalom:

Z. Karvalics László: Információ, társadalom, történelem (válogatott írások) Typotex; 2003. ISBN 963932617 Balázs Géza - Bódi Zoltán (Szerk.): Az internetkorszak kommunikációja. Gondolat Kiadó. Budapest. 2005. ISBN: 9789639610248 Hofmeister-Tóth Ágnes – Mitev Ariel Zoltán: Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika. Akadémiai Kiadó. 2007. ISBN: 978963058532 Raátz Judit – Szőke-Milinte Enikő: Üzleti kommunikáció. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. 2010. ISBN: 9789631964608 Sille István: Illem, etikett, protokoll. Budapest: Akadémiai Kiadó. 2013. ISBN: 9789630592444 Nemeslaki András: Vállalati Internetstratégia - az infokommunikációs technológiák szervezeti hatásai, Akadémia Kiadó, 2012