Inverz logisztika (GLOGBAL-INVERLOG-1)
Alapadatok
Oktatók
Tantárgy célja
A tantárgy tanításának célja a körforgásos gazdaság és a visszutas logisztika gazdálkodási és környezetvédelmi szerepének bemutatása, a konkrét folyamatok és technológiák ismertetése és „begyakorlása”.
Elsajátítandó ismeretanyag
Az előadásokon és a gyakorlatokon a hallgatókkal megismertetjük a körforgásos gazdaság lényegét, a visszutas logisztika alapelemeit, a fenntarthatóság, a kiterjesztett gyártói felelősség értelmezését és mindezek gyakorlati megjelenési formáit az ellátási láncokban.
Szakmai kompetenciák
Tudás
- Ismeri a körforgásos gazdaság lényegét és előnyeit. - Ismeri az inverz (visszutas) logisztika feladatrendszerét. - Ismeri a visszutas logisztika ügyfélszempontú elvárásait. - Ismeri az újrafeldolgozható anyagok kategóriáit és azok újrafeldolgozási technológiáit. - Ismeri a magyarországi hulladék begyűjtés és feldolgozás rendszerét.
Képesség
- Képes alkalmazni a logisztikai folyamatokkal kapcsolatosan megismert számítási, modellezési elveket és módszereket. - Képes értelmezni és jellemezni a logisztikai folyamatok elemeit, azok kapcsolatát, szerepét és jelentőségét a teljes folyamatban. - Képes felismerni az ipari termelési és gazdasági rendszerekben a közlekedési, szállítási, anyagmozgatási folyamatot, a logisztikai rendszer megvalósításához szükséges eszközigényeket.
Attitűd
- Munkája során vizsgálja a kutatási, fejlesztési és innovációs célok kitűzésének lehetőségét és törekszik azok megvalósítására. - Munkáját kreatívan, rugalmasan végzi, a problémákat felismeri és azokat intuícióra és módszerességre építve oldja meg. - Nyitott és elkötelezett az önművelésre, önfejlesztésre, az egyéni tudás, ismeret elmélyítésére, bővítésére a logisztikai tudományok területén.
Autonómia és felelősség
- Nyitott és elkötelezett az önművelésre, önfejlesztésre, az egyéni tudás, ismeret elmélyítésére, bővítésére a természettudományok, a logisztikai tudományok területén. Kezdeményező a problémamegoldásban, képes megalapozott döntéseket hozni, nem tér ki a személyes felelősségvállalás elől. - Alkalmas csoportban, egy-egy részterület szakértőjeként dolgozni, valamint csoportot felelősséggel irányítani.
Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények
Egy zárthelyi dolgozat sikeres megírása + a gyakorlati feladatok minimum 50%-os teljesítése.
Vizsgakövetelmények
Generatív MI használata
2. álláspont: Az GMI eszközök használata korlátozottan engedélyezett (pl. irodalomkutatási segítségnyújtás vagy meghatározott eszközök). Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök előre meghatározott módon használhatók a feladatok elkészítéséhez, megoldásához. Ebben az esetben a tantárgy gondozójának feladata és felelőssége meghatározni, hogy a GMI eszközök használata mely esetekben megengedett vagy nem megengedett. A tantárgyleírásban részletesen meg kell határozni, hogy a GMI eszközök milyen módon használhatóak az adott kurzus során.
Irodalom
Kötelező irodalom
Dobos Imre.: Készletgazdálkodás és visszutas logisztika, Corvinus Egyetem, Budapest, 2012, ISBN 978-963-503-512-0
Ajánlott irodalom
Bostel N., Dejax P., Zhiqiang L.,: The design, planning and optimization of reverse logistics networks, 2005., ISBN 978-0-387-24971-1, Dekker R., Fleischmann M., Inderfurth K., Wassenhove L.N.V.,: everse Logistics – Quantitative Models for Closed-Loop Supply Chains, Springer Verlag 2004, ISBN 978-3-540-24803-3, Dyckhoff H., Lackes R., Reese J.: Supply Chain Management and Reverse Logistics, Springer Verlag 2004, ISBN 978-3-540-24815-6