Tantárgy neve, kódja: Projektmenedzsment, GMUMBAL-PROMENET-1
A tárgy oktatásának célja: A hallgatók sajátítsák el a projektek tervezésének, szervezésének, vezetésének, irányításának, kontrolljának alapvető ismereteit és legyenek képesek projekteket menedzselni.
A tantárgy tartalmának, követelményeinek ismertetése. A projektmenedzsment alapvető kérdéseinek felvetése. A gazdasági környezet változásai és hatásuk a projektmenedzsmentre. A projektmenedzsment funkciói és a projekt definiálása. A sikeres projektmenedzselés alapjai. A referátumtémák meghatározása. A projektmenedzsment és a stratégiai menedzsment összefüggései. A projekttervezés pénzügyi alapjai. A projektmenedzsment és az innovációmenedzsment összefüggései. A projektmenedzsment szervezeti alapjai. A szervezeti struktúra és a projektek. A gazdasági szervezetek szerkezeti jellemzői és határai a projektkorszakban. A szervezetek átszervezése a projektekre. A projektmenedzsment és a vezetés. A projektek irányítása. Projektiroda. A projekttervezés és projektcélok. A projektszabályozás. Jogkörök a projektben. Munkalebontás folyamata. Reális ütemezés. Előrehaladás mérése. A projekt-teamek meghatározása és szervezése. A projekthatókör meghatározása. Költség és ütemtervbecslés. Becslés dinamikája. Kockázatelemzés. Tevékenységfelelősség-mátrix. A projekt kiegyensúlyozása. Projektkommunikáció. Kommunikációs tervkészítés. Tájékoztatás és nyilvánosság a projektmenedzsmentben. A projektre hatással levő tényezők. A szponzorok. Projektek a mai magyar társadalomban. Pályázati projektek jellemzői Mintaprojektek bemutatása.
Tudása:
Ismeri a műszaki szakterülethez kapcsolódó gazdálkodás- és szervezéstudományi szakterületek (menedzsment, termelésmenedzsment, minőségmenedzsment, projekt-menedzsment, innováció-menedzsment, környezetmenedzsment, termékmenedzsment, logisztikai menedzsment, stratégiai menedzsment, vállalkozásmenedzsment, információ-menedzsment, marketing, közgazdaságtan, jog) alapjait, követelményeit, összefüggéseit. - Képes vállalati, intézményi menedzsment alrendszerek működtetésére. Képes a folyamat- és működésfejlesztéssel foglalkozó teamek munkájában való részvételre, és e csoportok munkájának koordinálására. Rendelkezik együttműködő, kapcsolatteremtő képességgel, kommunikációs készséggel. Rendelkezik felelősségtudattal, minőségtudattal, értékelési és önértékelési, analizáló és szintetizáló képességgel. - Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint velük együttműködésben hozza meg. Törekszik arra, hogy folyamatos önképzéssel és továbbképzéssel szakmai fejlődését elősegítse. Irányítás mellett közreműködik a műszaki szakterület szakembereivel egy-egy konkrét projekt megvalósításában. Önállóan képes a termelő és szolgáltató vállalkozások műszaki-gazdasági jellegű, valamint humán folyamataival kapcsolatos menedzselési feladatok ellátására. Önállóan Képes a szervezetek működésének menedzselésére. A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során Önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket. Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli. Váratlan döntési helyzetekben is önállóan képes a munkavégzésre, a szakmai kérdések végig gondolására. Felelősséget vállal szakmai döntéseiért. Felelősséget vállal az általa irányított és az általa elvégzett munkafolyamatokért. A szakterületét megalapozó nézeteket Felelősséggel vállalja. Felelősséget érez a fenntartható fejlődésért. Felelősséget érez munkahelyéért és beosztott munkatársaiért.
Félévközi tanulmányi követelmények:
A félév során a hallgatók két zárthelyi dolgozat írnak. A dolgozat időtartalma 45 perc. Az értékelés a tanulmányi és vizsgaszabályzat által megadott szempontok alapján történik. A sikertelen dolgozatok egyszer pótolhatók. Félévközi feladat egy kiadott témakör színvonalas feldolgozása és előadása, valamint megfelelő ismeretek, jártasság megszerzése és vitakészség kialakítása az adott témából.
Vizsgakövetelmények:
A vizsga írásban történik a TVSz rendelkezésének megfelelően.
-