Tantárgy neve, kódja: Üzleti és info kommunikáció, GLOGBAL-UZLINFKO-1
A hallgatók megismerjék az információs társadalom kommunikációs eszközeit, folyamatait, jellemzőit, sajátosságait. Különösen fontos az üzleti életben alkalmazott hagyományos és infokommunikációs technikák megismertetése, betekintés nyújtása az üzleti kommunikáció fajtáiba és elméleti megközelítéseibe.
Az információ fogalma, jellemzői. Az információs társadalom jellemzői, kihívásai. A kommunikáció fogalma, jellemzői, informatikai modellje és szintjei. A verbális kommunikációs csatorna. A kommunikáció és a nyelv. A verbális kommunikáció zavarai. A nem verbális kommunikáció csatornái. Metakommunikáció. Kulturális szignálok. Az informális társadalom üzleti vonatkozásai. IKT eszközök használata az üzleti életben. Elektronikus dokumentumok szerkesztésének, kezelésének szabályai. Információkeresés az interneten, keresési stratégiák. Tárgyalási stílusok. Tárgyalási stratégiák. Kultúrák és tárgyalási stílusok. Az üzleti kommunikáció etikája, protokoll. Nyilvános szereplés. Az előadás céljainak, feladatainak meghatározása, anyaggyűjtés. A beszéd szerkezetének felépítése, vázlatkészítés. Prezentációs technikák. Prezentáció IKT eszközök segítségével. Az üzleti tárgyalás. A tárgyalás jelentősége, menete, fontos lépései. Előkészületek: a célcsoport meghatározása, információk az ügyfélről, igényfelmérés, kérdezéstechnika, termékbemutatás, kifogások és ellenvetések kezelése, lezárási technikák. Kapcsolatfelvétel: infokommunikációs eszközök segítségével és személyesen. Írásbeli kommunikáció. Levelek, feljegyzések és egyéb hivatali kommunikáció. Szerződésekkel kapcsolatos kommunikáció. A jelentés, belső szabályzatok és egyéb írott formák. Elektronikus levelezés. Elektronikus dokumentáció. A marketing-kommunikáció hagyományos technikákkal és az infokommunikációs eszközök segítségével. Kulturális és vállalatazonosító szignálok.
Tudása:
Átfogóan ismeri a műszaki szakterület tárgykörének alapvető tényeit, irányait és határait. Képes a logisztikai rendszerek üzemeltetésének megszervezésére, lebonyolítására, irányítására. Képes a logisztikai rendszerek egyes részleteinek tervezésével, gyártásával és javításával, illetve ezek szervezésével kapcsolatos mérnöki alapfeladatok elvégzésére. Képes ismereteit alkotó módon használva munkahelye erőforrásaival hatékonyan gazdálkodni.
Félévközi tanulmányi követelmények:
1. A témával kapcsolatos szakanyag önálló feldolgozása hallgatói kiselőadás keretében. Szóbeli tartalom: 30 pont, vázlat: 10 pont, prezentáció: 10 pont, összesen: 50 pont. A ppt-t és a vázlatot a kiselőadás megtartása előtti napig kell feltölteni a tantárgy TEAMS felületére a Fájlok/Hallgatói feladatok közé! 2. A kiselőadáshoz választott témában internetes adatgyűjtés és a talált adatok értelmezése, elemzése (legalább 3 oldal terjedelmű dokumentumban). Adatgyűjtés: 10 pont, adatelemzés: 10 pont, összesen 20 pont. A kiselőadás megtartása előtti napig kell feltölteni a tantárgy TEAMS felületére a Fájlok/Hallgatói feladatok közé! 3. Hivatalos levél készítése. Tartalom: 15 pont, forma: 15 pont, összesen: 30 pont. Határidő: December 7-ig kérem feltölteni a tantárgy TEAMS felületére a Fájlok/Hallgatói feladatok közé! A gyakorlati jegyhez mindhárom feladattal kell pontot elérni!
Vizsgakövetelmények:
-
-
Borgulya Ágnes – Somogyvári Márta: Kommunikáció az üzleti világban. Akadémiai Kiadó. Budapest, 2007. ISBN: 9789630585347; Szabó Katalin: Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó. Budapest, 2009.ISBN: 9789630943031;
Z.Karvalics László: Információ, társadalom, történelem (válogatott írások) Typotex; 2003. ISBN 963932617 Balázs Géza - Bódi Zoltán (Szerk.): Az internetkorszak kommunikációja. Gondolat Kiadó. Budapest. 2005. ISBN: 9789639610248 Hofmeister-Tóth Ágnes – Mitev Ariel Zoltán: Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika. Akadémiai Kiadó. 2007. ISBN: 978963058532 Raátz Judit – Szőke-Milinte Enikő: Üzleti kommunikáció. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. 2010. ISBN: 9789631964608 Sille István: Illem, etikett, protokoll. Budapest: Akadémiai Kiadó. 2013. ISBN: 9789630592444 Nemeslaki András: Vállalati Internetstratégia - az infokommunikációs technológiák szervezeti hatásai, Akadémia Kiadó, 2012