Tantárgy neve, kódja: Vállalkozás-gazdaságtan, GINFBAL-VALLGAZT-1

Szak neve, képzési szintje: Mérnökinformatikus alapszak, BSc
Tanterv: 2021
Féléves konzultációs órák száma: 8
Kreditérték: 4
Elmélet: 0 %
Gyakorlat: 0 %
A tantárgy tantervi helye: 6. félév
Munkarend: Levelező
Előtanulmányi feltételek: nincs
Értékelés: kollokvium
Tantárgy besorolása: Kötelező
Oktatás nyelve: Magyar
Tantárgyfelelős: Dr. Marcsa Attila
Felelős tanszék: Alaptudományi Tanszék
Tantárgy oktatója(i):
Ellenőrzésért felel: Halczman Szilvia Lídia
Tárgy oktatásának célja:
Átfogó kép kialakítása a vállalatról. A vállalati működés elvi alapjainak megtárgyalása, ezek magyarázatának megfogalmazása. A legfontosabb gazdasági alapfogalmak, mutatók, valamint az azok képzésével kapcsolatos ismeretek elsajátítása. Szemináriumok keretében a hallgatók gazdasági ismereteinek rendszerezése, kiegészítése, illetve a további gazdasági tanulmányok, tantárgyak megalapozása.
Elsajátítandó ismeretanyag:

A vállalkozás, a vállalat, céljai, vállalkozási formák, jellemzőik. Vállalati funkciók, célok. A vállalat helye a társadalmi rendszerben. A termelési folyamat vázlata, ökonómiai értékelése, alapvető mutatói. A termelési folyamat bevételi oldala, alap kategóriái. A költséggazdálkodás alapjai a vállalati rendszerben. A költségek csoportosításának lehetőségei, jellemzői. A költségek csoportosítása megjelenési forma szerint. A költségek csoportosítása a termelés volumenével való viszony szerint. A költségek csoportosítása elszámolhatóság szerint. Az önköltségszámítás módszerei Egyszerű osztókalkuláció. Egyenértékszámos osztókalkuláció, pótlékoló kalkuláció. Gépóraköltség, teljes költség, nettó termelői ár számítás. Eredmény, jövedelem, jövedelmezőség. A gazdaságosság, hatékonyság kérdései, meghatározásának módjai. Termelési függvény. Tervezés célja, fogalma, formái. Befektetés és finanszírozás, megtérülés. A vállalkozások számvitelének alapismeretei, a vagyon, a beszámoló. Gazdasági események és a vagyon. A kontrolling alapismeretek. A marketing, a marketing-mix. A marketingstratégia alapkérdései.

Elsajátítandó szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség, további szakmai kompetenciák):
Tudása:

képességei

Képességei:

tudása

Attitűdje:

- Nyitott az informatikai eszközöket alkalmazó más szakterületek megismerésére és azokon informatikai megoldások kidolgozására az adott terület szakembereivel együttműködve. - Törekszik a hatékony és minőségi munkavégzésre.

Autonómia és felelősség:


További szakmai kompetenciák:


A számonkérés és értékelés rendszere:
Félévközi tanulmányi követelmények:
A félév során a hallgatók egy zárthelyi dolgozat írnak. A dolgozat időtartalma 45 perc. A sikertelen dolgozat egyszer pótolható/javítható. A vizsgára bocsájtás feltétele a megszerezhető pontok 50%-ának elérése. Jelenléti oktatás esetén a konzultáció órarendi időpontjában a tanteremben írják a hallgatók a dolgozatot. Távolléti oktatás esetén konzultáció órarendi időpontjában elektronikus felületen (Neptun UniPoll) .
Vizsgakövetelmények:

Megajánlott jegy szerezhető (jó, jeles) a zárthelyi dolgozattal megszerezhető pontszám 76 illetve 86%-os teljesítése esetén, melyet nem a javító/pótló dolgozattal értek el. A kollokvium írásbeli, mely elméleti és számítási feladatokat egyaránt tartalmaz. A vizsgát jelenléti oktatás esetén a tanteremben írják, távolléti oktatás esetén elektronikus felületen (Neptun UniPoll).

Tanulmányi segédanyagok, laborháttér:

Kötelező: A MeetStreet felületen elhelyezett oktatási segédletek.

Kötelező irodalom:

Kötelező: A MeetStreet felületen elhelyezett oktatási segédletek.

Ajánlott irodalom:

Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan. Saldo Könyvkiadó, 2017. ISBN 978-963-12-6640-5 Kövesi János (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan. BME-GTK Typotex Kiadó, Budapest, 2007. ISBN: 9789632798271