Tantárgy neve, kódja: Adatbázisok, GUZEBAL-ADATBAZI-1
Az adatbázisok logikai és fizikai tervezése lépéseinek és módszereinek megismerése; az adattárolás hatékonyságnövelése elméletének és módszereinek elsajátítása; az SQL nyelv alkalmazása a fizikai tervek megvalósítására, lekérdezések készítésére; a lekérdezések matematikai hátterének megismerése a relációalgebra műveletein keresztül.
Adatmodellezési alapfogalmak. Relációs adatmodell. E-K (E-R) diagramok létrehozása, leképezése relációs modellre. Relációs adatbázis normalizálása. Relációs algebra – halmazműveletek, redukciós műveletek, kombinációs műveletek, aggregáció, gyakorlati példák. Az SQL nyelv általános jellemzése, szintaxisa, speciális logikai kifejezések, reláció sémák definiálása, módosítása, törlése. Lekérdezések, relációs algebrai műveletek megvalósítása, alkérdések. Virtuális táblák létrehozása, használata. Megszorítások, tárolt eljárások, triggerek. Az adatkapcsolati rétegek szerepe, néhány kapcsolóréteg bemutatása. Importálás pypMyAdmin felületen SQL-, CSV- és szövegfájlból.
Tudása:
– Képes adatbázis rendszerek felhasználására.
– Ismeri az adatbázisalapú rendszerek felépítését, tulajdonságait.– Az ipari termelés területén elindult technológiai forradalommal, az Ipar 4.0 alapú működés és technológiával, valamint a kiber-fizikai rendszerekkel és önszervező mechanizmusokkal kapcsolatos ismertek.
– Nyitott az új módszerek, programozási nyelvek, eljárások megismerésére és azok készségszintű elsajátítására, valamint lépést tud tartani ezek fejlődésével.– Érti és magáénak érzi a szakma etikai elveit és jogi vonatkozásait, döntési helyzetekben maradéktalanul figyelembe véve azokat.
Félévközi tanulmányi követelmények:
Az előadásokon hallottak otthoni áttekintése és kiegészítése az ajánlott irodalom alapján. Részvétel a gyakorlati foglalkozásokon. A gyakorlatvezető által kiadott feladatok megoldása a gyakorlati foglalkozáson, papíron illetve számítógépen. A gyakorlatvezető által otthoni munkára kiadott feladatok megoldása a gyakorlati foglalkozásokon kívül. Pontszerzési lehetőségek: - Egy gyakorlati feladatsor megoldása az utolsó gyakorlati konzultáción. A gyakorlati feladatsor 60 pontos. Ha a hallgató nem ér el összesen 30 pontot, akkor egy alkalommal pótolhatja a ZH-t. - Egy elméleti ZH megírása az utolsó elméleti konzultáción. A ZH 40 pontos, a sikertelen ZH egy alkalommal pótolható. - Két Moodle-tananyag feldolgozása és az abban szereplő tesztek eredményes megoldása maximum 15 pontért a 11. szorgalmi hét végéig. A megoldás nem pótolható. Az aláírás feltétele: a) a gyakorlati feladatsoron legalább 30 pont megszerzése és a két Moodle-tananyag tesztjeinek sikeres megoldása (legalább 80%-os eredménnyel) vagy b) a gyakorlati feladatsoron legalább 30 pont megszerzése és az elméleti ZH-n legalább 20 pont megszerzése
Vizsgakövetelmények:
Az a) módon aláírást szerzők az utolsó elméleti konzultáción elővizsgát tehetnek (az elméleti ZH-val azonos tartalmakból, 40 pontért). Ennek pontszáma és a félév során szerzett pontok együtt határozzák meg a vizsgajegyet. A b) módon aláírást szerzők 100 pontos írásbeli (elméleti és gyakorlati feladatokat tartalmazó) feladatsorból vizsgáznak. A vizsgajegyet a félév közben szerzett és a vizsgán szerzett pontok átlaga határozza meg.
A Teams-re feltöltött gyakorlati segédanyagok. A kötelező irodalom, az előadásvázlat, a gyakorlatokon megírt programok, a fejlesztési környezet súgó állománya. A gyakorlatokon minden hallgatónak külön, korszerű számítógépes hozzáférés biztosított. Az internetes források a hallgatók részére fenntartott számítógépes szolgáltatóteremben hozzáférhetőek.
[1] J.D. Ullman, J. Widom: A First Course in Database Systems. Pearson, 2014. ISBN-13: 978-0136006374. [2] Katona E.: Adatbázisok. Elektronikus jegyzet: http://www.inf.u-szeged.hu/~katona/db-ea1.pdf
[1] H. Garcia-Molina, J. Ullman, J. Widom: Database Systems: The Complete Book. Pearson, 2011. ISBN: 9780133002010. [2] Kovács L.: Adatbázisok tervezésének és kezelésének módszertana. ComputerBooks, 2004. ISBN: 963618321X [3] Watt, A. and N. Eng. (2014). Database Design – 2nd Edition. Victoria, B.C.: BCcampus. https://opentextbc.ca/dbdesign01/ [4] Barabás P., Kovács L., Szűcs M.: Adatbázis példatár. https://gyires.inf.unideb.hu/KMITT/c03/