Tantárgy neve, kódja: Marketing, GMUMBAL-MARKETIN-1
Megismertetni a hallgatókat a marketing alapvető ismereteivel; átfogó képet adni a marketing gondolkodásmódról és magatartásformákról, amelyek a vállalkozások számára a pici körülmények között nélkülözhetetlenek; bemutatni olyan technikákat, eljárásokat, amelyekkel a hallgatók jártasságot szereznek a marketing egyes kérdéseinek elemzésében.
A marketing szerepe az üzleti életben. A marketing értelmezése, történeti fejlődése. A marketing alapfogalmak, szükséglet, igény, kereslet. A marketing eszközrendszere, a marketing mix. A vállalkozás marketing környezete. A makro- és mikrokörnyezet elemei és hatása a vállalkozás marketing tevékenységére. A verseny területei, a versenyerősség tényezői. A piac fogalma és elemei, mérete és mutatószámai. A piac szegmentációs stratégiák, a szegmentálás ismérve, folyamata, a pozicionálás. A fogyasztói piac jellemzése. A fogyasztói vásárlási döntési folyamat. A vásárlói magatartást befolyásoló tényezők. A szervezetek beszerzési magatartása. A szervezeti piac sajátosságai, szereplői, a döntés folyamata. A szervezeti vásárlók magatartását befolyásoló tényezők. A termékek fő típusai, termékszintek. A termékek fogyasztói értékelése. A márka, a védjegy, a csomagolás jelentősége. A szolgáltatás-marketing sajátosságai. A termékpolitikai döntések. Termékkínálat, termékcsoport. A termék életgörbe különböző szakaszaiban a termékpiaci stratégiák. Új termék tesztelése, bevezetése, követése. Az ár és az árképzés szerepe. Árképzési elvek, gyakorlati megvalósítás, engedmények, felárak, differenciálás. Az értékesítési rendszer fogalma, kialakításának szempontjai. Az értékesítési rendszer szereplői és feladatai. A marketing csatornák jelentősége. A marketingkommunikáció szerepe, eszközrendszere, fő formái. Vonal alatti és vonal feletti kommunikációs eszközök. Reklám, PR, SP, PS. Új kommunikációs eszközök: on-line marketing, gerilla-marketing, fogyasztók által generált marketing. A marketing információrendszere, a marketing-kutatás. Az információs rendszer funkciói. A kutatás folyamata és módszerei. A marketingtervezés, marketing-stratégia. A stratégiakészítés lépései, szintjei. A piacvezetők stratégiája.
Tudása:
Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. Ismeri a termelő és szolgáltató folyamatok reál, humán, illetve gazdasági és társadalmi összefüggéseit, azok egészségre és biztonságra való hatásmechanizmusát. A műszaki szakterületen felmerülő rutinfeladatok megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. Képes üzleti tervek készítésére, döntéselőkészítési feladatok elvégzésére, innovációs stratégiák kidolgozására és megvalósítására. Képes a versenytársak, a termékek, a piaci lehetőségek elemzésére és a termékek, műszaki tartalmú szolgáltatások értékesítése. Törekszik arra, hogy döntéseit a jogszabályok és az etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg. Önállóan képes a termelő és szolgáltató vállalkozások műszaki-gazdasági jellegű, valamint humán folyamataival kapcsolatos menedzselési feladatok ellátására. A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során Önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket.
Félévközi tanulmányi követelmények:
-
Vizsgakövetelmények:
A vizsga módja: írásbeliÉrtékelés a TVSZ szerint:• 86 – 100 pont: jeles (5), • 76 – 85 pont: jó (4), • 61 – 75 pont: közepes (3), • 50 – 60 pont: elégséges (2), • 50 pont alatt: elégtelen (1)
Coospacere feltöltött segédanyagok.