Tantárgy neve, kódja: Vizuális programozás, GPRISZL-VIZPROGR-1
A hallgatók megismertetése a vizuális eszközök segítségével történő gyors alkalmazásfejlesztéssel.
Elsajátítandó ismeretanyag előadás: 1. Követelményrendszer ismertetése. Windows Forms alkalmazások rövid bemutatása. Windows Presentation Foundation alapok. 2. Események és viselkedés. Űrlapok, adatbevitel és ellenőrzés (első rész - komplex adatkötés-ig). WPF rajzolás (első rész: shapes + Drawing and Geometries). Adatbázis elérés (bevezetés). Entity Framework Core alapú adatbáziselérés. Model First. 3. Code First. Database First. ADO.NET. Adatelérési modellek. Kapcsolat nélküli adatbáziselérés. A kapcsolat alapú adatbáziskezelés részletes áttekintése. A provider-consumer modell fontosabb objektumai. Adatok módosítása és a módosítások érvényesítése az adatbázisban. Ismétlés: Bevezetés a LINQ használatába. 4. LINQ to Objects (folytatás - Szótár/Számok demó). Lambda kifejezések. LINQ to DataSets. Adatkötés WPF alkalmazásokban. Egyedi oszlopdefiníciók DataGridnél. Adatkötés Entity Framework Core objektumoknál. Megjelenített adatok csoportosítása. Esettanulmány. Űrlapok, adatbevitel és ellenőrzés (második rész - komplex adatkötéstől). WPF rajzolás (második rész). WPF animáció. 5. MAUI bevezetés. Adatok mentése JSON formátumba és visszaolvasás. Adattárolás XML-ben. LINQ to XML. További szerializációs megoldások. 6. MAUI esettanulmány. 7. ZH 8. Pót ZH. Elsajátítandó ismeretanyag laboratórium: 1. AppInventor: Kapj el alkalmazás, Macskasimogató. Windows Forms bevezető alkalmazás: Gyümölcsárazó automata. 2. Memóriajáték (WPF). Csoportmunkában megoldandó WPF-es feladat (projektfeladat) kiadása + csoportok összeállítása. Projektfeladat formai követelmények ismertetése. WPF - Képnézegető. 3. Entity Framework Core + Model first adatbáziskezelés (Szerzők-cikkek/Telefonszámok alk). 4. Entity Framework Core + Code first adatbázis kezelés. 5. MAUI - Memória játék. MAUI - "Kapj-el" játék alkalmazás. 7-8. Projektfeladat bemutatása.
Tudása:
- Ismeri a főbb programozási paradigmákat, programnyelveket, fejlesztési eszközöket. Tudása kiterjed az információs rendszerek modellezésére, adatbázis alapú rendszerek kialakítására, számítógépes hálózatok felépítésére, működésére és implementációjára, intelligens rendszerek jellemzőire, a mobil alkalmazásfejlesztés sajátosságaira, a korszerű, általános célú operációs rendszerek menedzselésére, és az IT biztonság szempontjaira
- Ismeri a fontos szoftverfejlesztési módszertanokat, informatikai tervek és dokumentációk jelölésrendszerét.
- Ismeri az informatika és a mérnöki szakma szókincsét és kifejezési sajátosságait magyar és angol nyelven, legalább alapszinten.
- Képes alkalmazást fejleszteni, kliens-szerver és WEB, mobil rendszereket programozni, multiplatform rendszereket kialakítani.
- Képes a megszerzett alapismeretekre építve egy-egy műszaki informatikai területen mélyebb ismeretek önálló megszerzésére, a szakirodalom feldolgozására, majd a területhez kapcsolódó informatikai problémák megoldására.
- Képes szakterületén elemzési, specifikációs, tervezési, fejlesztési és üzemeltetési feladatok ellátására, alkalmazza a fejlesztési módszertanokat, hibakeresési, tesztelési és minőségbiztosítási eljárásokat.
- Együttműködik informatikusokkal és villamosmérnökökkel a csoportmunka során, és más szakterületek képviselőivel is az adott probléma követelményelemzésének és megoldásának kimunkálása során.
- Folyamatosan képezi magát és lépést tart az informatikai szakma fejlődésével.
- Hitelesen képviseli a mérnöki és informatikai szakterületek szakmai alapelveit.
- A saját munkaterületén túl a teljes műszaki rendszer átlátására törekszik.
-Nyitott az új módszerek programozási nyelvek, eljárások megismerésére és azok készség szintű elsajátítására
- Nyitott az informatikai eszközöket alkalmazó más szakterületek megismerésére és azokon informatikai megoldások kidolgozására az adott terület szakembereivel együttműködve.
- Törekszik a hatékony és minőségi munkavégzésre.
Félévközi tanulmányi követelmények:
A félév során teljesítendő számonkérések és feladatok az alábbiak. - Elméleti ZH, amivel összesen 40 pont szerezhető. Ebből 20 pont megszerzése a minimum követelmény. - A gyakorlati részből 60 pont szerezhető, ebből 30 pont megszerzése a minimum követelmény. A konkrét feladatokat és a határidőt a gyakorlatvezető határozza meg. Itt a hallgatók két-három fős csapatokban dolgozva egy adatbázis kezelést alkalmazó WPF vagy MAUI alkalmazást kell fejlesszenek. Az alkalmazás meg kell valósítsa a CRUD funkcionalitást. - Az oktatók által kiadott szorgalmi feladatokkal a hallgatók további pontokat szerezhetnek.
Vizsgakövetelmények:
Az ajánlott irodalom, előadásvázlat, a gyakorlatokon megírt programok, a fejlesztőkörnyezetek súgója. A gyakorlatokon minden hallgatónak külön számítógépes hozzáférés biztosított. 1. Igényelt Visual Studio 2022 komponensek • .NET desktop development workload • .NET Multi-platform App UI development workload • Individual components: SQL Server Express 2019 LocalDB, Class Designer 2. További szükséges szoftverek • SQL Server Management Studio (SSMS) • Devart Entity Developer Express
A Moodle-ben elérhető elektronikus oktatási segédletek, példaprogramok és előadás prezentációk.
1. AppInventor ajánlott irodalom - David Wolber, Hal Abelson, Liz Looney, Ellen Spertus: App Inventor 2, Create Your Own Android Apps, 2nd Edition, O'Reilly Media, 2014, ISBN-13: 978-1491906842 - Takács Viktor László: Mobiltechnológia (e-könyv), 2017, ISBN: 978-963-318-639-8 2. NET ajánlott irodalom - Andrew Troelsen Philip Japikse: Pro C# 10 with .NET 6, APress, 2022, ISBN: 1484278682 - Build mobile and desktop apps with .NET MAUI (7modul) https://learn.microsoft.com/en-us/training/paths/build-apps-with-dotnet-maui/?WT.mc_id=dotnet-35129-website