Tantárgy neve, kódja: Mentorprogram: Analízis II. gyakorló óra járműmérnököknek, GSZABAN-MENTPRGY-1

Szak neve, képzési szintje: szabadon választható, BSc
Tanterv: 2023
Heti órászám (előadás + gyakorlat + labor): 0+2+0
Kreditérték: 3
Elmélet: %
Gyakorlat: 100 %
A tantárgy tantervi helye: 2. félév
Munkarend: Nappali
Előtanulmányi feltételek: Analízis I.
Értékelés: gyakorlati jegy
Tantárgy besorolása:
Oktatás nyelve: Magyar
Tantárgyfelelős: Osztényiné dr. Krauczi Éva
Felelős tanszék: Alaptudományi Tanszék
Tantárgy oktatója(i):
Ellenőrzésért felel: Osztényiné dr. Krauczi Éva
Tárgy oktatásának célja:
A tantárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a műszaki terület tanulmányozásához szükséges felsőbb matematika (a matematikai analízis) fogalmaival, módszereivel és az ezekhez kapcsolódó szakkifejezésekkel, összefüggésekkel, tételekkel, továbbá hogy begyakorolják ezeknek az ismeretnek a készségszerű használatát, alkalmazását.
Elsajátítandó ismeretanyag gyakorlat:

Függvények deriválásának ismétlése. Egyváltozós függvények határozatlan és határozott integrálja. Az integrálszámítás alkalmazásai. Kétváltozós függvények analízise, parciális derivált, szélsőérték. Kettős integrál és alkalmazásai. Közönséges differenciálegyenletek. Első- és másodrendű differenciálegyenletek: szeparábilis, homogén fokszámú, lineáris differenciálegyenlet; hiányos, lineáris állandó-együtthatós másodrendű differenciálegyenletek. Differenciálegyenletek műszaki alkalmazásai.


Elsajátítandó szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség, további szakmai kompetenciák):
Tudása:

Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természettudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.

Képességei:

A hallgatók képesek felismerni egy felsőbb matematikai problémát, a feladat megoldásához használandó módszert, majd a kiválasztott módszer alapján képesek a probléma gyors és pontos megoldására. A gyakorlati feladatok esetén képes a megoldáshoz szükséges matematikai modell megalkotására, kiválasztásra, illetve hasonló feladatok esetén a probléma általánosítására.

Attitűdje:

Gyakorlati tevékenységek elvégzéséhez megfelelő kitartással és monotóniatűréssel rendelkezik.

Autonómia és felelősség:

Törekszik a hatékony, minőségi, folyamatos munkavégzésre, képes önállóan és másokkal együttműködve is dolgozni, felelősséget vállal beadott munkáját illetően.

További szakmai kompetenciák:


A számonkérés és értékelés rendszere:
Félévközi tanulmányi követelmények:
A gyakorlati órákon való aktív részvételért óránként maximálisan 6 pont kapható. Ezzel a folyamatos órai munkával 12*6=72 pont szerezhető a félév során. A 10 héten keresztül kiadott házi feladatok elkészítésével pedig hetenként 3 pont kapható. Így az otthoni munkával 10*3=30 pont gyűjthető össze. A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele az órai és a házi feladatokból külön-külön legalább 50% teljesítése. Értékelés: jeles (86-100), jó (75-85), közepes (63-74), elégséges (50-62), elégtelen (0-49).
Vizsgakövetelmények:

Tanulmányi segédanyagok, laborháttér:

-

Kötelező irodalom:

-

Ajánlott irodalom:

[1] Fritz, Kónya, Pataki, Tasnádi: Matematika 1. http://tankonyvtar.ttk.bme.hu/searchp.jsp?bookId=8 [2] Fritz, Kónya, Pataki, Tasnádi: Matematika 1. gyakorlatok http://tankonyvtar.ttk.bme.hu/searchp.jsp?bookId=11 [3] G. B. Thomas: Thomas-féle Kalkulus I., Typotex, Budapest, https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011-0001-526_thomas_kalkulus_ 1/adatok.html [3] G. B. Thomas: Thomas-féle Kalkulus II., Typotex, Budapest, https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011-0001-526_thomas_kalkulus_ 2/adatok.html [4] G. B. Thomas: Thomas-féle Kalkulus III., Typotex, Budapest, https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011-0001-526_thomas_kalkulus_ 3/adatok.html