Logisztika (GGEPMAL-LOGISZTI-1)
Alapadatok
Oktatók
Tantárgy célja
A tantárgy tanításának célja, hogy a hallgató lássa a vállalati logisztikai rendszerek működését, és képessé váljon a logisztikai alrendszerek folyamatainak elemzésére, szervezésére, valamint átlátására a mester diplomához mérten.
Elsajátítandó ismeretanyag
Az elsajátítandó ismeretanyag: 1. Logisztika, ellátási lánc fogalma, alapfogalmak ismertetése 2. Logisztikai funkciók, logisztika küldetése (6M, 7M, 9M) 3. Beszerzés fogalma, folyamata, beszállítók osztályozása 4. Készletek, készletezése 5. Raktározási alapfolyamatok, raktártípusok, tárolási módok 6. Anyagmozgató rendszerek 7. Csomagolás, egységrakomány-képzés, komissiózás 8. Termelési rendszerek, push-pull, lean alapelvek 9. Elosztás fogalma, disztribúciós hálózatok 10. Szállítás, fuvarozás, szállítmányozás 11. Logisztikai teljesítmények mérés, KPI-ok a logisztikában 12. Ipar 4.0 a logisztikában 13. Összefoglalás
Szakmai kompetenciák
Tudás
Ismeri a logisztikai alapfogalmakat. Ismeri a beszerzési folyamatokat és a készletezést. Ismeri az anyagmozgatással kapcsolatos folyamatokat.
Képesség
Azonosítja a gyártási feladatok elemzése során felmerülő logisztikai folyamatokat. Képes a gyártási/szerelési folyamat környezetének, szervezésének tudatos átalakításával a hatékonyságot növelni, a költségeket csökkenteni. Meghatározza az anyagmozgatási, logisztikai feladatokban a húzó típusú, vevői igényeket kielégítő szervezés feladatait. Alkalmas a tudományágban megszerzett szakmai tapasztalat ismereti határairól származó információk, felmerülő új problémák, új jelenségek feldolgozására.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti logisztikai ismereteit, szélesíti látókörét. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a gazdaságosság és a minőség elvének a gyártási feladatok megoldásában való érvényesítésére. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat.
Autonómia és felelősség
Önállóan végzi a logisztikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, és aszerint folytatja munkáját. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazva végzi feladatait. A fenntartható fejlődés és a környezetvédelem szempontjait elfogadja munkája során.
Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények
A félév folyamán egy ZH megírása szükséges, amelynek legalább 50 %-os eredménnyel kell teljesíteni. A ZH mellett egy projektfeladat beadása szükséges. A ZH értékelési aránya 30 %, a projektfeladaté 70 %
Vizsgakövetelmények
---
Generatív MI használata
2. álláspont: Az GMI eszközök használata korlátozottan engedélyezett (pl. irodalomkutatási segítségnyújtás vagy meghatározott eszközök). Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök előre meghatározott módon használhatók a feladatok elkészítéséhez, megoldásához. Ebben az esetben a tantárgy gondozójának feladata és felelőssége meghatározni, hogy a GMI eszközök használata mely esetekben megengedett vagy nem megengedett. A tantárgyleírásban részletesen meg kell határozni, hogy a GMI eszközök milyen módon használhatóak az adott kurzus során.
Irodalom
Kötelező irodalom
Szegedi Zoltán - Prezenszki József: Logisztika-menedzsment, Kossuth Kiadó, 2012, teljes könyv, ISBN: 978-963-09-6944-4 Gubán Ákos - Mezei Zoltán - Sándor Ágnes: Javíthatók-e a nem javítható folyamatok?, Akadémia Kiadó, 2022, teljes könyv, ISBN: 978-963-454-760-0
Ajánlott irodalom
Mihály Zsolt – Dr. Lelkes Zoltán - Dósai Tamás: Logisztikai alapismeretek, Széchenyi Kiadó, 2019, ISBN: 978-615-5817-44-1 E-jegyzet: Földes Péter: Logisztika I-II., 2006. https://doksi.hu/get.php?lid=17142 Boldizsár, A.; Török, Á.; Szander, N. Examining the Application Possibilities and Economic Issues of an Alternative Drive Chain in Hungary: Scenario Analysis. Logistics 2025, 9, 77. https://doi.org/10.3390/logistics9020077