Fejlesztés mobil eszközökre I. (GINFBAL-FEJLMOE1-1)

Alapadatok
Szak és képzési szint
Mérnökinformatikus alapszak, BSc
Tanterv
2017
Óraszám
16 (Konzultáció)
Kreditérték
5 kredit
Elmélet-Gyakorlat arány
Elmélet: 50%, Gyakorlat: 50%
Tantervi félév
3. félév
Oktatók
Tantárgyfelelős
Dr. Bolla Kálmán Milán
Felelős tanszék
Informatika Tanszék
Oktatók
Kovács Márk, Dr. Bolla Kálmán Milán, - nincs
Ellenőrzésért felel
Halczman Szilvia Lídia
Tantárgy célja

A tantárgy célja az Apple iOS platformra való alkalmazásfejlesztés alapjainak bemutatása swift és objective-C programozási nyelvek segítségével.

Elsajátítandó ismeretanyag

iOS bevezető: történet, iOS architektúra, fejlesztéshez használható nyelvek, keretrendszerek. Fejlesztőeszköz bemutatása, XCode, emulátor. Objective-C és swift programozási alapok. iOS projekt felépítése. Alkalmazás életciklusa. UI vezérlők, layout-ok létrehozása. Design és animáció. MVC iOS-ben. Perzisztens adattárolás. iOS networking, REST szolgáltatások hívása.

Szakmai kompetenciák
Tudás

tudása - Ismeri a főbb programozási paradigmákat, programnyelveket, fejlesztési eszközöket. Tudása kiterjed az információs rendszerek modellezésére, adatbázis alapú rendszerek kialakítására, számítógépes hálózatok felépítésére, működésére és implementációjára, intelligens rendszerek jellemzőire, a mobil alkalmazásfejlesztés sajátosságaira, a korszerű, általános célú operációs rendszerek menedzselésére, és az IT biztonság szempontjaira - Ismeri a fontos szoftverfejlesztési módszertanokat, informatikai tervek és dokumentációk jelölésrendszerét. - Ismeri az informatika és a mérnöki szakma szókincsét és kifejezési sajátosságait magyar és angol nyelven, legalább alapszinten.

Képesség

képességei - Képes alkalmazást fejleszteni, kliens-szerver és WEB, mobil rendszereket programozni, multiplatform rendszereket kialakítani. - Képes a megszerzett alapismeretekre építve egy-egy műszaki informatikai területen mélyebb ismeretek önálló megszerzésére, a szakirodalom feldolgozására, majd a területhez kapcsolódó informatikai problémák megoldására. - Magyar és angol nyelven kommunikál szakmai kérdésekről és alkotó módon használja az informatika formális nyelvezetét. - Folyamatosan képezi magát és lépést tart az informatikai szakma fejlődésével.

Attitűd

- Hitelesen képviseli a mérnöki és informatikai szakterületek szakmai alapelveit. -Nyitott az új módszerek programozási nyelvek, eljárások megismerésére és azok készség szintű elsajátítására - Törekszik a hatékony és minőségi munkavégzésre.

Autonómia és felelősség

- Feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét. - A szakismeretek birtokában biztonságtudatos hozzáállású, szem előtt tartja a potenciális veszélyeket és támadási lehetőségeket, és felkészül azok kivédésére.

Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények

Az órák látogatása, az ott hallottak otthoni áttekintése és kiegészítése az órán ajánlott irodalom alapján. Elméleti és gyakorlati ZH.

Vizsgakövetelmények

nincs

Generatív MI használata

1. álláspont: A GMI eszközök használata nem engedélyezett a feladatok megoldása során. Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök nem használhatók a formatív vagy szummatív értékelési elemek elkészítése, megoldása során és a generatív MI használata tanulmányi kötelességszegésnek minősül. Az MI eszközök nyelvi és helyesírás-ellenőrzésre történő használata nem tartozik az 1. álláspont szerinti teljes tilalom alá.

Irodalom
Kötelező irodalom

[1] Start Developing iOS Apps (Swift) https://developer.apple.com/library/archive/referencelibrary/GettingStarted/DevelopiOSAppsSwift/

Ajánlott irodalom

[1] M. Neuburg: iOS 12 Programming Fundamentals with Swift: Swift, Xcode, and Cocoa Basics, 1st edition, O'Reilly Media, 2018, ISBN-10: 1492044555, ISBN-13: 978-1492044550 [2] Kovács, M. ; Bolla, K. M. A Comparison of UIKit and SwiftUI in iOS Development 2025 MIPRO 48th ICT and Electronics Convention : Proceedings Rijeka, Horvátország : Croatian Society for Information, Communication and Electronic Technology - MIPRO (2025) 2,176 p. pp. 1962-1967. , 6 p.