Tantárgy neve, kódja: Elektronika, GINFBAN-ELEKTRON-1

Szak neve, képzési szintje: Mérnökinformatikus alapszak, BSc
Tanterv: 2017
Heti órászám (előadás + gyakorlat + labor): 2+0+2
Kreditérték: 4
Elmélet: 50 %
Gyakorlat: 50 %
A tantárgy tantervi helye: 5. félév
Munkarend: Nappali
Előtanulmányi feltételek: Jelek és rendszerek + 100 kr
Értékelés: gyakorlati jegy
Tantárgy besorolása: differenciált szakmai ismeretek
Oktatás nyelve: Magyar
Tantárgyfelelős: Dr. Csík Norbert
Felelős tanszék: Informatika Tanszék
Tantárgy oktatója(i): Dr. Csík Norbert , Zsupányi Krisztián
Ellenőrzésért felel: Halczman Szilvia Lídia
Tárgy oktatásának célja:
Félvezető eszközök működési mechanizmusa; diódák, egyenirányítók, fesz. stabilizátorok, szintvágók; a bipoláris tranzisztor, tranzisztoros kapcsolók, erősítők, végfokok működése; JFET-MOSFET; műveleti erősítők felépítése és jellemzése, és alapkapcsolásai (követő-, egyenes-, invertáló-, összeadó-, kivonó-, szűrő-, exponenciális- és logaritmikus áramkörök). Alkalmazásokra példák.
Elsajátítandó ismeretanyag előadás:

Félvezető eszközök, diódák és tranzisztorok alkalmazása, alapkapcsolások tervezési és analitikai lépéseinek megsimerése. JFET-MOSFET működése, jellemzői, alkalmazhatósága. Műveleti erősítők felépítése és alapkapcsolásai (követő-, egyenes-, invertáló-, összeadó-, kivonó-, szűrő-, exponenciális- és logaritmikus áramkörök).


Elsajátítandó ismeretanyag laboratórium:

A mérésen érintett tematikus területek: ellenállás eredők, Kirchhoff-egyenletek, feszültségosztó, Thevenin tétel, lineáris és nemlineáris fogyasztók feszültség-áram karakterisztikái, RLC rezgőkör, egyenirányítók, földelt emitteres erősítő, műveleti erősítős skálázható csatornás összadó, optikai átvivő áramkör, érintésvédelem, biztonsági ismeretek.

Elsajátítandó szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség, további szakmai kompetenciák):
Tudása:

tudása - Ismeri az informatikai szakterületének műveléséhez szükséges természettudományi elveket és módszereket (matematika, fizika, egyéb természettudományok). - Ismeri az informatikai rendszerek hardver és szoftver elemeinek működését, megvalósításuk technológiáját, működtetéséből származó feladatok megoldásának mikéntjét, valamint informatikai és egyéb műszaki rendszerek összekapcsolásának lehetőségeit. - Birtokában van a mért jelek feldolgozásával, rendszerek és hálózatok modellezésével, szimulációjával és szabályozásával kapcsolatos alapismereteknek és mérnöki szemléletnek.

Képességei:

képességei - Felhasználja az informatikai szakterületének műveléséhez szükséges természettudományi elveket és módszereket (matematika, fizika, egyéb természettudományok) az informatikai rendszerek kialakítását célzó mérnöki munkájában. - Képes a megszerzett alapismeretekre építve egy-egy műszaki informatikai területen mélyebb ismeretek önálló megszerzésére, a szakirodalom feldolgozására, majd a területhez kapcsolódó informatikai problémák megoldására. - Képes szakterületén elemzési, specifikációs, tervezési, fejlesztési és üzemeltetési feladatok ellátására, alkalmazza a fejlesztési módszertanokat, hibakeresési, tesztelési és minőségbiztosítási eljárásokat. - Együttműködik informatikusokkal és villamosmérnökökkel a csoportmunka során, és más szakterületek képviselőivel is az adott probléma követelményelemzésének és megoldásának kimunkálása során.

Attitűdje:

- Hitelesen képviseli a mérnöki és informatikai szakterületek szakmai alapelveit. - A saját munkaterületén túl a teljes műszaki rendszer átlátására törekszik.

Autonómia és felelősség:

- Feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét. - A szakismeretek birtokában biztonságtudatos hozzáállású, szem előtt tartja a potenciális veszélyeket és támadási lehetőségeket, és felkészül azok kivédésére.

További szakmai kompetenciák:


A számonkérés és értékelés rendszere:
Félévközi tanulmányi követelmények:
A félév jegye a tematika 12 elméleti tételére épülő beszámoló és a tételek analitikai módszereit alkalmazó gyakorlati feladatok megírásából valamint a mérési laborfeladatok portfólió redszerű hiánytalan elvégzése és bemutatása alapján kapott aláírásból tevődik össze. A dolgozat kidolgozására összesen 90 perc áll rendelkezésre (pandémia okán tartott online vizsga esetén teszt-jellegű kevert feladat/kérdéssorra kell időkorlátos választ adni a teljes félév anyagából - 40 kérdés, 40 perc alatt. A pontszám (Vp) ekkor a tesztszázalék (Tsz) alapján adódik a következő összefüggéssel: Vp=1.334*(Tsz-25)).
Vizsgakövetelmények:

Tanulmányi segédanyagok, laborháttér:

Az anyag elsajátításához elektronikus segédanyag áll rendelkezésre. A mérési laborgyakorlatok elvégzéséhez elektronikus segédanyag áll rendelkezésre, melynek elérhetőségéről, használatáról az oktató ad bővebb felvilágosítást.

Kötelező irodalom:

[1] Török Miklós: Elektronika (2014) , ISBN: 9789633151860

Ajánlott irodalom:

[1] Török Miklós: Elektronika JATEPress, 2000 ISBN: 978 9634 823612 [2] Kovács Csongor: Elektronika General Press, 2002 ISBN: 963 9076 716 [3] Kovács Csongor: Elektronikus áramkörök General Press, 2002 ISBN: 963 9076 325