Tantárgy neve, kódja: Gépelemek I., GJARBAN-GEPELEM1-1

Szak neve, képzési szintje: Járműmérnöki alapszak, BSc
Tanterv: 2017
Heti órászám (előadás + gyakorlat + labor): 2+1+1
Kreditérték: 5
Elmélet: 50 %
Gyakorlat: 50 %
A tantárgy tantervi helye: 2. félév
Munkarend: Nappali
Előtanulmányi feltételek: Műszaki ábrázolás
Értékelés: gyakorlati jegy
Tantárgy besorolása:
Oktatás nyelve: Magyar
Tantárgyfelelős: Dr. Tóth László
Felelős tanszék: Innovatív Járművek és Anyagok Tanszék
Tantárgy oktatója(i): Dr. Piros István Attila , Ivánovics Gergely, Csorba Béla István
Ellenőrzésért felel: Csorba Béla István
Tárgy oktatásának célja:
A hallgatók az előadásokon megismerik a leggyakrabban használatos gépelemek fajtáit, ezek tervezési szempontjait, méretezési eljárásait. Az ismeretanyagot a gyakorlatokon és laborokon alkalmazzák a számítási feladatok megoldása és a kiadott feladatok során.
Elsajátítandó ismeretanyag előadás:

Oktatási követelmények ismertetése. Műszaki méretezés alapjai. Statikus, dinamikus szemléletű méretezés. Dinamikus terhelések fajtái, fáradt törés. Kifáradási diagramok, kifáradási határt befolyásoló tényezők. Időtartam méretezés, biztonsági tényező szerepe. Csavarmenetek típusai, jellemzői, ábrázolása csavarkötések szerkezeti kialakítása. Csavarmenetek alkalmazási területei. A csavarmenet mechanikája (erők, nyomatékok, hatásfok). Csavarkötések igénybevételei, a csavarszár szilárdsági méretezése. A csavarkötések erőhatásábrája. Tengelyek csapágyazási lehetőségei, célszerű kialakítások. Siklócsapágyak, a siklócsapágyak működése, szerkezeti kialakítása. Hidrodinamikus radiális siklócsapágyak egyszerűsített mérezése. Gördülőcsapágyak, a gördülőcsapágyak típusai, ábrázolásai szerkezeti kialakításuk. A gördülőcsapágyak kiválasztása, ellenőrzése. Gördülőcsapágyak illesztése, beépítése. Tengelyek csapágyazási lehetőségei, célszerű kialakítások. Tengelyek, a tengelyek szerepe, kialakítása, célszerű anyagaik. A tengelyek méretezése statikus-, dinamikus szemlélettel.Tengelykötések szerepe, célszerű kialakítása. Alakzáró tengelykötések fajtái, méretezése. Tengelykötések szerepe, célszerű kialakítása. Erőzáró tengellykötések. Hegesztett, forrasztott és ragasztott kötések. Vázszerkezetek.


Elsajátítandó ismeretanyag gyakorlat:

Mechanikai modellek kiegészítése, az igénybevételek jellegének fontossága. Gyakorló feladatok megoldása. Kifáradási diagramok elemzése, kifáradási határt befolyásoló tényezők pontosítása. Csavarkötések mechanikai modellezése, ékhatás. Gyakorló feladatok megoldása. Csavarkötések méretezése erőhatás ábra alapján, gyakorló feladatok megoldása. Egy otthoni használatos kéziszerszám erőviszonyainak, erőátvitelének meghatározása, modellalkotás. Csavarorsós mozgatószerkezet ellenőrzése. A gördülőcsapágyak kiválasztása, ellenőrzése, gyakorló feladatok megoldása. Példák alak és erőzáró tengelykötésekre. hegvarratok, forrsztások és ragasztások ellenőrzésére.


Elsajátítandó ismeretanyag laboratórium:

Az S-math rendszer megismerése, benne számolások végzése. A beadandó feladatokhoz a tanult módszerekkel modellek és mászaki rajzok készítése.

Elsajátítandó szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség, további szakmai kompetenciák):
Tudása:


Képességei:

A hallgatók a megszerzett tudásuk alapján képesek egyszerű és közepesen bonyolult gépszerkezetek önálló, illetve team munkában történő tervezésére. Ezen tudásanyagra alapozva folytathatja tanulmányait a műszaki terület mélyebb megismerésére.A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciákismeri a gépszerkesztés és tervezésmódszertan legelemibb módszereit és eljárásait,ismeri a kifáradás jelenségét, az ismétlődő terhelésre való méretezés alapelveit, a hagyományos (biztonsági terület alapú) és új méretezési eljárások legfontosabb módszereit, ismerni a gépszerkezetek méretezésének, ellenőrzésének legfőbb alapelveit,ismeri a kötések és kötőelemek legfontosabb típusait, azok működési elvét, erőjátékát, kiválasztási, méretezési, ellenőrzési módszereit,ismeri a különböző sikló- és gördülőcsapágyak főbb jellemzőit és működési elvét,ismeri a sikló- és gördülőcsapágyak tipikus tönkremeneteli módjait, azok kiváltó okait és elkerülésükhöz szükséges ellenintézkedéseket,ismeri a gördülőcsapágyazott tengelyek alapvető konstrukciós megoldási lehetőségeit,ismeri a tengelyek és forgórészek kialakítási módjait, méretezési és ellenőrzési módszereit, beleértve a kifáradásra, alakváltozásra való ellenőrzést, a kritikus fordulatszám meghatározását és a forgórészek kiegyensúlyozásának problémáját,képes értelmezni, jellemezni és modellezni a gépészeti rendszerek szerkezeti egységeinek, elemeinek felépítését, működését az alkalmazott rendszerek kialakítását és kapcsolatát,alkalmazni tudja a gépészeti tervezés számítási, modellezési elveit és módszereit,képes egyszerűbb mechanikai modellek megalkotására (a szükséges absztrakciókkal és elhanyagolásokkal),képes egyszerűbb sikló- és gördülőágyazások geometriai és alapvető szilárdsági méretezését elvégezni,képes a gördülő csapágyazások élettartamát meghatározni, a szükséges kenőanyagot kiválasztani, egyszerűbb konstrukcióba megfelelő csapágyat választani,képes helyettesítő mechanikai modellt készíteni egy forgórész méretezéséhez,képes egy egyszerű gördülőcsapágyazott forgórész ágyazásának konstrukciós tervezésére,képes egy forgórész kritikus fordulatszámát meghatározni,képes a legfontosabb anyaggal, erővel és alakkal záró kötéseket (beleértve a tengelykötéseket is), kötőelemeket kiválasztani, méretezni, ellenőrizni,képes tengelyek és forgórészek szilárdsági ellenőrzésére, a konstrukciós méretek megválasztására a szilárdsági (statikus és ismétlődő terhelésre) és alakváltozási szempontok egyszerű modelljeinek felhasználásával,képes egy alkatrészt ismétlődő terhelésre (időtartam-szilárdságra vagy ún. nagyciklusú kifáradásra) ellenőrizni (beleértve a Wöhler-görbe, a Smith- és Haigh-diagram használatát egy- és többtengelyű feszültégállapotra is),képes a szakirodalom önálló tanulmányozására, a katalógusok és tervezési segédletek használatára,a fentebb felsoroltak felhasználásával (és más tárgyakban szerzett tudását is beépítve) képes egyszerűbb tervezési feladatok elvégzésére, kivitelezésére, beleértve annak dokumentálását és műszaki rajzokkal történő interpretálását is. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.önállóan végzi az egyszerű mechanikus szerkezetek tervezési feladatainak és/vagy megoldandó problémáinak végiggondolását és adott források alapján történő megoldását, integrálva és felhasználva a más tárgyakban korábban vagy párhuzamosan szerzett tudását is,nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,gondolkozásában a rendszerelvű és komplex (a lehető legtöbb szempontot figyelembe vevő) megközelítést alkalmazza,munkáját egy (leendő) mérnökhöz illő felelősséggel, lelkiismeretesen végzi.

Attitűdje:


Autonómia és felelősség:


További szakmai kompetenciák:


A számonkérés és értékelés rendszere:
Félévközi tanulmányi követelmények:
Gyakorlati jeggyel zárul a félév. Ehhez 3 db, 20 pontos zh. íratásával és 2 db 20 pontos tervezési feladattal ellenőrizzük a megszerzett tudásszintet. Minden egyes részből a megszerezhető pontszámoknak minimum 50%-át kell teljesíteni. A jegy beírása a hatályos TVSz szerint történik.
Vizsgakövetelmények:

.

Tanulmányi segédanyagok, laborháttér:

A www.coospace.hu -ról letölthető anyagok.

Kötelező irodalom:

Dr. Jánosdeák Egon: Gépszerkezettan III. 1. rész (H-163).Dr. Jánosdeák E., Fazekas L.: Gépszerkezettan III. 2. rész (H-166).Dr. Jánosdeák E., Fazekas L., Merza L.: Gépszerkezettan III. 4. rész (H-168).Fazekas L., Kéri F., Kenyeres G.: Gépszerkezettan III. Tervezési segédlet (H-199).Fazekas László: Gépelemek Tervezési segédlet (H-286).Szendrő Péter (szerk.): Gépelemek, Mezőgazdasági Kiadó, 2007.Zsáry Árpád: Gépelemek I.-II. Tankönyvkiadó, Budapest, 1991.Diószegi György: Gépszerkezetek példatár,Herczeg István: Szerkesztési Atlasz.

Ajánlott irodalom: