Tantárgy neve, kódja: Mechanika III., GJARBAN-MECHANI3-1

Szak neve, képzési szintje: Járműmérnöki alapszak, Bsc
Tanterv: 2017
Heti órászám (előadás + gyakorlat + labor): 2+2+0
Kreditérték: 4
Elmélet: 0 %
Gyakorlat: 0 %
A tantárgy tantervi helye: 3. félév
Munkarend: Nappali
Előtanulmányi feltételek: Mechanika II
Értékelés: kollokvium
Tantárgy besorolása:
Oktatás nyelve: Magyar
Tantárgyfelelős: Ivánovics Gergely
Felelős tanszék: Alaptudományi Tanszék
Tantárgy oktatója(i):
Ellenőrzésért felel:
Tárgy oktatásának célja:
Megismertetni a hallgatókat az anyagi testek mozgásának leírásával (kinematika), feltárni a testekre ható erők és az ezek hatására létrejövő mozgás közötti kapcsolatot (kinetika). Bemutatni az alaptételek alkalmazását merev testekből felépülő egyszerű szerkezetek mozgásának elemzésére.
Elsajátítandó ismeretanyag előadás:

1. Anyagi pont kinematikája. Síkmozgások. 2. Kinematikai diagramok. Merev test kinematikája, sebesség és gyorsulásállapota síkmozgásnál. 3. Merev test véges mozgásai. Szerkezetek kinematikája. Mechanizmusok sebességállapota.4. Négycsuklós és forgattyús mechanizmus sebesség és gyorsulásállapota. Anyagi pont kinetikája.5. Kinetikai tételek. Laza és merev anyagi pontrendszer kinetikája.6. Merev test kinetikája. Tehetetlenségi nyomaték. Merev test forgómozgása. 7. Fizikai inga. Merev test általános síkmozgása. Gördülés.8. Egyszabadság fokú összetett szerkezetek vizsgálata szétbontással. Belső erők számítása.9. Egyszabadság fokú összetett szerkezetek kinetikája. Tömeg és erő redukálása. Ütközési alapfogalmak.10. Merev test centrikus és excentrikus ütközése.11. Összefüggés különböző koordinátarendszerben számított sebességek, gyorsulások és erők között.Lengéstani alapfogalmak.


Elsajátítandó ismeretanyag gyakorlat:


Elsajátítandó szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség, további szakmai kompetenciák):
Tudása:


Képességei:

Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.- Ismeri a szakterületéhez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket.- Képes a műszaki szakterület ismeretrendszerét alkotó diszciplínák alapfokú analízisére, az összefüggések szintetikus megfogalmazására és adekvát értékelő tevékenységre.- Képes az adott műszaki szakterület legfontosabb terminológiáit, elméleteit, eljárásrendjét alkalmazni az azokkal összefüggő feladatok végrehajtásakor.- Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére.- Képes rutin szakmai problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával) megoldására.- Képes megérteni és használni szakterületének jellemző szakirodalmát, számítástechnikai, könyvtári forrásait.- A megszerzett informatikai ismereteket képes a szakterületén adódó feladatok megoldásában alkalmazni.- Képes műszaki rendszerek és folyamatok alapvető modelljeinek megalkotására.- Képes ismereteit alkotó módon használva munkahelye erőforrásaival hatékonyan gazdálkodni.- Munkája során képes alkalmazni és betartatni a biztonságtechnikai, tűzvédelmi és higiéniai szabályokat, előírásokat.- Képes arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven.- Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a megfigyelhető jelenségek minél alaposabb megismerésére, törvényszerűségeinek leírására, megmagyarázására.- Felelősséggel vallja és képviseli a mérnöki szakma értékrendjét, nyitottan fogadja a szakmailag megalapozott kritikai észrevételeket.- Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más (elsődlegesen műszaki, valamint gazdasági és jogi) szakterület képzett szakembereivel is.- Feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét.- Figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.- Munkahelyi vezetőjének útmutatása alapján irányítja a rábízott személyi állomány munkavégzését, felügyeli a gépek, berendezések üzemeltetését.- Értékeli a beosztottak munkavégzésének hatékonyságát, eredményességét és biztonságosságát.- Figyel beosztottjai szakmai fejlődésének előmozdítására, ilyen irányú törekvéseik kezelésére és segítésére, az egyenlő esélyű hozzáférés elvének alkalmazására.- Megosztja tapasztalatait munkatársaival, így is segítve fejlődésüket.- Felelősséget vállal műszaki elemzései, azok alapján megfogalmazott javaslatai és megszülető döntései következményeiért.

Attitűdje:


Autonómia és felelősség:


További szakmai kompetenciák:


A számonkérés és értékelés rendszere:
Félévközi tanulmányi követelmények:
A félév során az előadásokon 2 db 40-40 pontos zh.íratásával ellenőrizzük a megszerzett tudásszintet. Kívánatos és hasznos a gyakorlatokon való aktív részvétel, a gyakorlatvezető esetenként a gyakorlatokon való szereplésért a félév során jutalom pontokat adhat (összesen max. 20 pontot). A vizsgára bocsájtás feltétele minimum 40 pont elérése. Ha a félévközi pontszám nem éri el a 40 pontot a vizsgára bocsájtás feltétele pótzárthelyin teljesíthető.
Vizsgakövetelmények:

A vizsga jegy félévközi munkával is teljesíthető, a megszerzett zh.-pontok , valamint a jutalom pontok összege( max. 100 pont) alapján, amenyibe az eléri az 76 pontot. A félévközi munkával megszerzett vizsgajegy (jó) elfogadása nem kötelező. A vizsga irásbeli 6 feladatot tartalmaz 100 pontos,ez lesz az értékelés alapja. A félév során 40 pont fölött szerzett pontok felét a hallgató továbbviheti a félévhez kiírt vizsgadolgozatok pontszámához adandó plussz pontoknak. A pótzárthelyin szerzett többlet pontszám nem vihető tovább a vizsgákra.

Tanulmányi segédanyagok, laborháttér:

Kiadott minta feladatmegoldások.

Kötelező irodalom:

1. Jakubek Lajos, Szabó Béláné: Kinematika, kinetika. H 321.2. Szabó Béláné: Kinematika, kinetika példatár. H-341.3. M. Csizmadia Béla, Nándori Ernő: Mechanika mérnököknek, Mozgástan. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.,1996.

Ajánlott irodalom: