Csoportok menedzselése (GLOGBAL-CSOPMENE-1)
Alapadatok
Oktatók
Tantárgy célja
Képessé tegye a hallgatókat arra, hogy értelmezni tudják szervezeti csoportok felépítését és tulajdonságait. Képesek legyenek az alapvető csoportvezetési technikák alkalmazására és az eredményes munkához szükséges csoportdinamikai feltételek kialakítására.
Elsajátítandó ismeretanyag
Személyiség és csoport – egyéni és közös identitás. A csoporttá érés folyamata és érzelmi/dinamikai fázisai. Az értékek versengésétől a közös értékvilág kialakulásáig. A vezető személy szerepe a csoporttá érés folyamatában. A vezető, mint különleges egyén a csoportban: a vezetői stílus, szemléletmód. Problémák kezelése, feldolgozása a csoportban. Konfliktus a csoportban – a vezető szerepe a feszültségek feldolgozásában. Kritika és dicséret a csoportban – visszajelzés egymásnak. Szerepek a csoportban. Csoportok belső kreativitása, a beszűkülés csapdái és a gazdagodás lehetőségei. Csoportból csapat – közösségformálás, alkotó közösségek kialakítása. A csapat identitása, kohéziója, belső összetartó ereje. A csoportok rejtett hálózata. Csoportközi viszonyok. A kultúra hatásai a csoport légkörére, eredményességére.
Szakmai kompetenciák
Tudás
Képesség
Képes alkalmazni a logisztikai folyamatokkal kapcsolatosan megismert számítási, modellezési elveket és módszereket. Képes értelmezni és jellemezni a logisztikai folyamatok elemeit, azok kapcsolatát, szerepét és jelentőségét a teljes folyamatban. Képes felismerni az ipari termelési és gazdasági rendszerekben a közlekedési, szállítási, anyagmozgatási folyamatot, a logisztikai rendszer megvalósításához szükséges eszközigényeket.
Attitűd
Autonómia és felelősség
Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények
1. A témával kapcsolatos szakanyag csoportos feldolgozása hallgatói kiselőadás keretében. Szóbeli tartalom: 30 pont, vázlat 10 pont, ppt: 10 pont, összesen: 50 pont. A hallgatói kiselőadás időpontja egyéni megállapodás alapján történik, terjedelme 15-20 perc. 2. Esettanulmány készítése "Csoport és vezető" címmel. Az esettanulmány interjú/k alapján készül, terjedelme minimum 5 oldal, mely tartalmazza az interjú/k kérdéseit, a válaszokat, az interjú/k alapján készített összegzést és a felhasznált irodalmat. A feladatot a tantárgy TEAMS felületére a Fájlok/Hallgatói munkák közé. A feladattal 50 pont szerezhető. Interjú kérdések: 20 pont, összegzés: 20 pont, felhasznált irodalom (legalább 3): 10 pont.
Vizsgakövetelmények
-
Generatív MI használata
2. álláspont: Az GMI eszközök használata korlátozottan engedélyezett (pl. irodalomkutatási segítségnyújtás vagy meghatározott eszközök). Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök előre meghatározott módon használhatók a feladatok elkészítéséhez, megoldásához. Ebben az esetben a tantárgy gondozójának feladata és felelőssége meghatározni, hogy a GMI eszközök használata mely esetekben megengedett vagy nem megengedett. A tantárgyleírásban részletesen meg kell határozni, hogy a GMI eszközök milyen módon használhatóak az adott kurzus során.
Irodalom
Kötelező irodalom
Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia, Edge 2000 Kiadó, Budapest, 2012. (27-41, 43-88, 99-103, 263-292, 559-580, 613-624. o.) ISBN:9789639760073;
Ajánlott irodalom
Mészáros Aranka: A munkahely szociálpszichológiai jelenségvilága, Z-Press Kiadó, Miskolc, 2006. ISBN:9789639493339; Mérei Ferenc: Közösségek rejtett hálózata. Osiris Kiadó, 2006. ISBN: 9633791995; Gellert, M. és Nowak, C.: A csapatépítés nagykönyve. Z-Press Kiadó, 2010. ISBN:978-963-9493-54-4 11. Stresszkezelés – Egészségfejlesztési Központ Letöltve: 2025. szeptember