Kémia (GLOGBAL-KEMIA___-1)
Alapadatok
Oktatók
Tantárgy célja
A Kémia tárgy célja, hogy a logisztikus hallgatók megismerjék a kémia alaptörvényeit, a logisztikai szakterület műveléséhez szükséges általános kémiai elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Elsajátítandó ismeretanyag
Tömeghatás törvénye. Atomszerkezet. Atommodellek. Kvantumszámok. Periódusos rendszer felépítése. Kémiai kötések. A kémiai kötés hullámmechanikai értelmezése. Másodrendű kötések. Halmazállapotok. Rendszerek, kolloidok. Oldatok, koncentrációk. Koncentrációszámítás. Híg oldatok törvényei. Elektrokémia. Elektrolitok. pH fogalma. Elektrolízis. Elektródpotenciál. Galvánelemek. Termokémia. Kémiai reakciók termodinamikája. Hess-tétel. Képződéshő. Entalpia, entrópia. Szabadentalpia. Reakciókinetika. Reakciósebesség. Reakciómechanizmus. A reakciósebesség hőmérsékletfüggése. Szerves vegyületek legfontosabb típusai. Műanyagkémiai alapfogalmak. Polimerek szerkezete. Polimerizációs reakciók. Kopolimerizáció. Polimerek kémiai reakciói. Kerámiák: csoportjai, előállításuk. Fémek előállítása: nyersvas-, acél- és alumíniumgyártás.
Szakmai kompetenciák
Tudás
- Behatóan ismeri a gépészeti szakterületen alkalmazott szerkezeti anyagokat, azok előállításának módszereit, alkalmazásuk feltételeit. - Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természettudományi összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- A hallgató képes az adott műszaki szakterület legfontosabb terminológiáit, elméleteit, eljárásrendjét alkalmazni az azokkal összefüggő feladatok végrehajtásakor. - Képes rutin szakmai problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával) megoldására. - Képes megérteni és használni szakterületének jellemző szakirodalmát, számítástechnikai, könyvtári forrásait. - Munkája során képes alkalmazni és betartatni a biztonságtechnikai, tűzvédelmi és higiéniai szabályokat, előírásokat.
Attitűd
- Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködésben oldja meg. - Törekszik arra, hogy önképzése a gépészmérnöki szakterületen folyamatos és szakmai céljaival megegyező legyen. - Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a megfigyelhető jelenségek minél alaposabb megismerésére, törvényszerűségeinek leírására, megmagyarázására.
Autonómia és felelősség
- Váratlan döntési helyzetekben is önállóan végzi az átfogó, megalapozó szakmai kérdések végig gondolását és adott források alapján történő kidolgozását. - Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más (elsődlegesen műszaki, valamint gazdasági és jogi) szakterület képzett szakembereivel is. - Feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét.
Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények
-
Vizsgakövetelmények
Írásbeli vizsga.
Generatív MI használata
2. álláspont: Az GMI eszközök használata korlátozottan engedélyezett (pl. irodalomkutatási segítségnyújtás vagy meghatározott eszközök). Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök előre meghatározott módon használhatók a feladatok elkészítéséhez, megoldásához. Ebben az esetben a tantárgy gondozójának feladata és felelőssége meghatározni, hogy a GMI eszközök használata mely esetekben megengedett vagy nem megengedett. A tantárgyleírásban részletesen meg kell határozni, hogy a GMI eszközök milyen módon használhatóak az adott kurzus során.
Irodalom
Kötelező irodalom
Belina, K: Kémia, GAMF jegyzet, Kecskemét, 2005.; Bot, Gy.: Általános és szervetlen kémia, Medicina Könyvkiadó, Bp. 1983.; Berecz E. (szerk.): Kémia műszakiaknak, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1991.
Ajánlott irodalom
Bot, Gy.: Általános és szervetlen kémia, Medicina Könyvkiadó, Bp. 1983. Berecz E. (szerk.): Kémia műszakiaknak, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, (1991) Balázs L-né, Saáry A., Szereday É.: Hogyan oldjunk meg kémiai feladatokat, Tankönyvkiadó, Budapest, 1986.