Tantárgy neve, kódja: Mechanika III., GGEPBAL-MECHANI3-1

Szak neve, képzési szintje: Gépészmérnöki alapszak, BSc
Tanterv: 2017
Féléves konzultációs órák száma: 16
Kreditérték: 4
Elmélet: 0 %
Gyakorlat: 0 %
A tantárgy tantervi helye: 3. félév
Munkarend: Levelező
Előtanulmányi feltételek: Mechanika II.
Értékelés: kollokvium
Tantárgy besorolása:
Oktatás nyelve: Magyar
Tantárgyfelelős: Dr. Lakó Sándor Dezső
Felelős tanszék: Alaptudományi Tanszék
Tantárgy oktatója(i): Dr. Görbe Mihály
Ellenőrzésért felel:
Tárgy oktatásának célja:
Megismertetni a hallgatókat az anyagi testek mozgásának leírásával (kinematika), feltárni a testekre ható erők és az ezek hatására létrejövő mozgás közötti kapcsolatot (kinetika). Bemutatni az alaptételek alkalmazását merev testekből felépülő egyszerű szerkezetek mozgásának elemzésére.
Elsajátítandó ismeretanyag:

A levelezős konzultációk tanmenete a kis óraszám és a nagy tananyag miatt nagyon fog építeni az előzetesen önálló feldolgozásra kijelölt anyagrészek ismeretére. Az önálló feldolgozást videós magyarázatok és azok jegyzetei is fogják segíteni. 1. Anyagi pont kinematikája. Síkmozgások. 2. Kinematikai diagramok. Merev test kinematikája, sebesség és gyorsulásállapota síkmozgásnál. 3. Merev test véges mozgásai. Szerkezetek kinematikája. Mechanizmusok sebességállapota. 4. Négycsuklós és forgattyús mechanizmus sebesség és gyorsulásállapota. Anyagi pont kinetikája. 5. Kinetikai tételek. Laza és merev anyagi pontrendszer kinetikája. 6. Merev test kinetikája. Tehetetlenségi nyomaték. Merev test forgómozgása. 7. Fizikai inga. Merev test általános síkmozgása. Gördülés. 8. Egy szabadsági fokú összetett szerkezetek vizsgálata szétbontással. Belső erők számítása. 9. Egy szabadsági fokú összetett szerkezetek kinetikája. Tömeg és erő redukálása. Ütközési alapfogalmak. 10. Merev test centrikus és excentrikus ütközése. 11. Összefüggés különböző koordinátarendszerben számított sebességek, gyorsulások és erők között. 12. Lengéstani alapfogalmak

Elsajátítandó szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség, további szakmai kompetenciák):
Tudása:


Képességei:

Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.- Ismeri a szakterületéhez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket.- Képes a műszaki szakterület ismeretrendszerét alkotó diszciplínák alapfokú analízisére, az összefüggések szintetikus megfogalmazására és adekvát értékelő tevékenységre.- Képes az adott műszaki szakterület legfontosabb terminológiáit, elméleteit, eljárásrendjét alkalmazni az azokkal összefüggő feladatok végrehajtásakor.- Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére.- Képes rutin szakmai problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával) megoldására.- Képes megérteni és használni szakterületének jellemző szakirodalmát, számítástechnikai, könyvtári forrásait.- A megszerzett informatikai ismereteket képes a szakterületén adódó feladatok megoldásában alkalmazni.- Képes műszaki rendszerek és folyamatok alapvető modelljeinek megalkotására.- Képes ismereteit alkotó módon használva munkahelye erőforrásaival hatékonyan gazdálkodni.- Munkája során képes alkalmazni és betartatni a biztonságtechnikai, tűzvédelmi és higiéniai szabályokat, előírásokat.- Képes arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon anyanyelvén és le

Attitűdje:


Autonómia és felelősség:


További szakmai kompetenciák:


A számonkérés és értékelés rendszere:
Félévközi tanulmányi követelmények:
A veszélyhelyzet alakulása, valamint a számonkérés módját kidolgozó kari bizottság határozatai, ajánlásai függvényében ebben a pontban még változások lehetségesek! A félévközi pontszerzésre egy nagy ZH szolgáltat alkalmat. A kidolgozásra fordítható idő 90 perc, pontértéke 100 pont. A ZH megírásához szöveges információ tárolására nem alkalmas zsebszámológép, íróeszközök, továbbá saját kezűleg, kék tollal írt [nem fénymásolt, nem nyomtatott] egyoldalas A4 oldal méretű képletgyűjtemény használható. A vizsgára bocsátáshoz szükséges 40 összpontszám el nem érése esetén pótZH írható, aminek pontszáma felülírja a korábbi összpontszámot. A pótZH-n használható segédeszközök ugyanazok, mint a ZH-n használhatók. A zárthelyi és a pótzárthelyi dolgozatok időpontja a neptunban lesz meghirdetve a ,Feladatok' között.
Vizsgakövetelmények:

A veszélyhelyzet alakulása, valamint a számonkérés módját kidolgozó kari bizottság határozatai, ajánlásai függvényében ebben a pontban még változások lehetségesek! A vizsga az előadásokon elhangzott, illetve az egyéni feldolgozásra kiadott elméleti anyag számonkéréséből és feladatok megoldásából áll. Az elméleti részből való felkészülést a szorgalmi időszak végén kiadott vizsgatematika segíti. A vizsgán használható segédeszközök ugyanazok, mint a ZH-n használhatók. A szorgalmi időszakban szerzett pontszám 40 fölötti részének fele beleszámít a vizsgapontszámba. HA lesznek kötelezően előírható jelenlétes vizsgák: A vizsga írásbeli, maximális pontszáma 100 pont. A vizsgajegy meghatározása a TVSz. 11. § (2) szerinti táblázatnak megfelelően történik. HA nem lesznek kötelezően előírható jelenlétes vizsgák: az elektronikus vizsga írásbeli és szóbeli részből fog állni. Az írásbeli rész alapján csak elégtelen vagy elégséges érdemjegy szerezhető. A jobb érdemjegyek csak szóbeli fordulóval szerezhetők meg azok számára, akik legalább a közepes ponthatárát (jelen szabályozás szerint 65 pontot) elérték az írásbeli résszel. A szóbeli rész egy A és egy B témakör húzásával kezdődik (l. a vizsgatematikát), melyek közül az A témakörnek az elméletét kell elmondani, a B témakörből pedig egy feladatot kell részletesen elmagyarázva megoldani. A vizsga végeredménye a szóbeli után egyestől ötösig bármi lehet, teljesítménytől függően. A távolléti szóbeli fordulón való részvételhez a hallgatónak rendelkeznie kell a megfelelő eszközökkel és internetkapcsolattal ahhoz, hogy kép- és hangkapcsolatban fényképes igazolvánnyal igazolni tudja magát, valamint hogy az írásban prezentálandó ismeretanyagokat a vizsgáztató megfelelő minőségben láthassa (ehhez ajánlott még vastag, sötét filctollat is előkészíteni; digitalizáló tábla és hasonló - mivel nem látható, hogy ki ír rajta - nem jó). Készen kell állnia, hogy az érvényes dékáni utasításnak megfelelően a kamerát körbeforgassa a vizsga helyszínén.

Tanulmányi segédanyagok, laborháttér:

Az önálló feldolgozásra kijelölt anyagrészek tanulását segítő videós magyarázatok és azok jegyzetei. A Teamsen és/vagy a Neptun Meet Streeten közzétett dokumentumok, diák, táblázatok.

Kötelező irodalom:

1. Jakubek Lajos, Szabó Béláné: Kinematika, kinetika. H 321. 2. Szabó Béláné: Kinematika, kinetika példatár. H-341. 3. M. Csizmadia Béla, Nándori Ernő: Mechanika mérnököknek, Mozgástan. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.,1996.

Ajánlott irodalom: