Minőségügy (GGEPBAL-MINOSEGU-1)
Alapadatok
Oktatók
Tantárgy célja
Cél, hogy a hallgatók megismerkedjenek a minőségszemlélettel, a minőségügy alapjaival és a minőségmenedzsment rendszerek működésével. Megismerik továbbá a minőségmenedzsment rendszerek típusait, jelentősebb módszereit és technikáit. Megismerkednek a szabványok felépítésével és elmélyülnek az autóiparban használatos követelmények és szabványok rendszerében. Gyakorlati ismereteket szereznek e rendszerek kiépítésével, bevezetésével és fenntartásával kapcsolatos folyamatokról.
Elsajátítandó ismeretanyag
Bevezetés a minőségügybe. A minőségmenedzsment kialakulásának története, filozófiája. A minőség értelmezésének és megvalósításának fejlődése. Alapfogalmak. Vevő fajtái és igényei. Minőségmenedzsment rendszerek, szabványok a járműiparban. Szabványosítás. A termék megbízhatósága (esettanulmány). Dokumentáció. Az ellenőrzés fajtái. Folyamatszabályozás. Képesség, szabályozottság. Hat szigma. TQM. Minőségdíjak. Minőségtechnikák, eszközök.
Szakmai kompetenciák
Tudás
A hallgató ismeri a minőségmenedzsment kialakulásának alapelveit, filozófiáját és történeti fejlődését. Átlátja a minőség értelmezésének különböző megközelítéseit, valamint a vevői igények szerepét a minőség meghatározásában. Megismeri a minőségmenedzsment rendszerek és szabványok felépítését, különösen a járműipari követelmények vonatkozásában. Ismeri a szabványosítás alapjait, a dokumentációs rendszereket, valamint az alapvető minőségtechnikákat, ellenőrzési és folyamatirányítási módszereket.
Képesség
A hallgatók a tantárgy elsajátítása során megismerik a minőségmenedzsment rendszerek típusait, felépítését. Képesek lesznek elsajátítani a minőségszemléletű gondolkodást. Megismerik és megkülönböztetik a gyakorlatban használatos minőségtechnikákat és eszközöket. Megismerik a műszaki szakterület tárgykörének alapvető tényeit, irányait és határait.
Attitűd
Nyitott a minőségszemléletű gondolkodás elsajátítására és a vevőközpontú megközelítés gyakorlati alkalmazására. Elkötelezett a szabványok és előírások betartása iránt, és fontosnak tartja a szabatos, átlátható dokumentációs munkát. Érdeklődést mutat a minőség folyamatos fejlesztése, valamint a korszerű ipari gyakorlatban alkalmazott megoldások iránt.
Autonómia és felelősség
A hallgató képes önállóan értelmezni és alkalmazni az alapvető minőségirányítási fogalmakat és módszereket. Felelősségteljesen viszonyul a szabványok és előírások betartásához, felismeri a pontosság és az adatalapú döntéshozatal jelentőségét. Tanulmányaiban és szakmai feladataiban törekszik a minőségközpontú szemlélet következetes alkalmazására, és felelősséget vállal saját munkájának megbízhatóságáért.
További szakmai kompetenciák
Képes az alapvető minőségmenedzsment rendszerek és szabványok önálló megértésére és alkalmazására mérnöki feladatok során. Alkalmazza a dokumentációs és ellenőrzési módszereket, képes felismerni a folyamatok szabályozottságának fontosságát, és azonosítani a fejlesztési lehetőségeket. Megalapozott tudással rendelkezik a későbbi, magasabb szintű minőségügyi módszerek elsajátításához.
Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények
A félévben egy alkalommal van lehetőség zárthelyi írására, aminek pontszáma 50 pont. Az elégséges szint 26 pont. Előadás bemutatása a kiválasztott témára kötelező, max. pontszáma 40 pont. Az előadás témáját a hallgató válassza ki, a megadott határidőig. Ezenkívül értékelésre kerül a hallgató aktivitása a félév során, max. pontszáma szintén 10 pont.
Vizsgakövetelmények
Vizsgára az a hallgató bocsátható, akinek a félévközi zárthelyin elért összpontszáma, a beszámoló és félévi aktivitás pontszámával eléri az elégséges szintet. Megajánlott vizsgajegy szerezhető az elért összpontszám alapján, de csak akkor, ha az összpontszám eléri a szükséges szintet. Csak jó és jeles megajánlott vizsgajegy adható. A vizsga 50 pontos dolgozatból áll, a kidolgozásra fordítható idő 30 perc. Az értékelés a TVSZ-ben foglaltak szerint történik.
Generatív MI használata
1. álláspont: A GMI eszközök használata nem engedélyezett a feladatok megoldása során. Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök nem használhatók a formatív vagy szummatív értékelési elemek elkészítése, megoldása során és a generatív MI használata tanulmányi kötelességszegésnek minősül. Az MI eszközök nyelvi és helyesírás-ellenőrzésre történő használata nem tartozik az 1. álláspont szerinti teljes tilalom alá.
Irodalom
Kötelező irodalom
Dr. Gutassy Attila, Gutassy Nimród Ferenc: Minőségmenedzsment mindenkinek. Dr. Sembery Péter: Bevezetés a minőségügybe. SZIE Gödöllő, 2004. Bedzsula Bálint – Dr. Topár József – Dr. Tóth Zsuzsanna Eszter: Minőségmenedzsment, BME jegyzet, 2018.
Ajánlott irodalom
Berényi L.: A minőségmenedzsment módszerei és eszközei. Publo Kiadó, Budapest. 2014. EPUB Mobi formátum. ISBN: 9789633816028 Kövesi J.: Minőség és megbízhatóság a menedzsmentben. BME GTK Tankönyvek. Typotex Kiadó, Budapest, 2011. 360. p. ISBN: 9632795690 Vonatkozó szabványok (MSZ EN ISO 9001:2015, MSZ EN ISO 14 001:2015; ISO 45 001:201x Berényi L.: A minőségmenedzsment módszerei és eszközei. Publo Kiadó, Budapest. 2014. EPUB Mobi formátum. ISBN: 9789633816028 Kövesi J.: Minőség és megbízhatóság a menedzsmentben. BME GTK Tankönyvek. Typotex Kiadó, Budapest, 2011. 360. p. ISBN: 9632795690 Vonatkozó szabványok (MSZ EN ISO 9001:2015, MSZ EN ISO 14 001:2015; ISO 45 001:201x)