Robotika (GLOGBAN-ROBOTIKA-1)
Alapadatok
Oktatók
Tantárgy célja
A tárgy célja a Programozható Logikai Vezérlők és az ipari robotok alkalmazásainak és vezérlési módjainak megismertetése. A hallgatók a tárgyat teljesítve műszaki rálátást szerezhetnek az ipari robotok alkalmazási lehetőségeire.
Elsajátítandó ismeretanyag
Előadás
Bevezető, raktározás, kapcsolódás az anyagmozgatáshoz, anyagmozgatási megoldások. Robotok a logisztikában, alkalmazási példák. Robotika alapismeretek, alapfogalmak, ipari robotok, önjáró robotok. Ipari robot alkalmazások, megfogók, anyagmozgatás gyártásban, tárolásban.
Gyakorlat
Kétkarú robot bemutatása, alkalmazása, önjáró mobil robotok, alkalmazásuk, programozási alapok, gyakorlati feladatok önjáró robot mozgatás megvalósítására.
Szakmai kompetenciák
Tudás
Képesség
Képes a műszaki szakterület ismeretrendszerét alkotó diszciplínák alapfokú analízisére, az összefüggések szintetikus megfogalmazására és adekvát értékelő tevékenységre. Feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét.
Attitűd
Autonómia és felelősség
Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények
Az előadáson a félév során két zárthelyi dolgozat megírása elégséges szinten, valamint két beszámoló készítése egyeztetett témakörben elfogadható szinten, ütemezés és pótlás az első órán elhangzottak szerint. A labor gyakorlaton a hallgatóknak a félév során a laborvezető által meghatározott feladatokat kell elkészíteniük, leadniuk és bemutatniuk elégséges szinten.
Vizsgakövetelmények
Vizsgára bocsátás feltétele a két zárthelyi dolgozat legalább elégséges szintre történő megírása, valamint a labor feladatok elfogadható szintű bemutatása. A vizsgán a hallgatóknak a félév anyagával összefüggő feladatokat kell megoldaniuk. Megajánlott jegy szerezhető.
Generatív MI használata
2. álláspont: Az GMI eszközök használata korlátozottan engedélyezett (pl. irodalomkutatási segítségnyújtás vagy meghatározott eszközök). Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök előre meghatározott módon használhatók a feladatok elkészítéséhez, megoldásához. Ebben az esetben a tantárgy gondozójának feladata és felelőssége meghatározni, hogy a GMI eszközök használata mely esetekben megengedett vagy nem megengedett. A tantárgyleírásban részletesen meg kell határozni, hogy a GMI eszközök milyen módon használhatóak az adott kurzus során.
Irodalom
Kötelező irodalom
Hegedűs Zoltán: Robotprogramozás, GAMF Kar, Kecskemét, 2005.
Ajánlott irodalom
Kulcsár, B.: Robottechnika. Egyetemi tankönyv. LSI Informatikai Oktatóközpont (A mikrotechnikai Alkalmazásának Kultúrájáért Alapítvány) Budapest, 2002. 394 p. ISBN 963 577 2432; Lantos B.: Robotok irányítása. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1991.