Tantárgy neve, kódja: Marketing, GMUMBAL-MARKETIN-1

Szak neve, képzési szintje: Műszaki menedzser alapszak, BSC
Tanterv: 2017
Féléves konzultációs órák száma: 12
Kreditérték: 3
Elmélet: 0 %
Gyakorlat: 0 %
A tantárgy tantervi helye: 4. félév
Munkarend: Levelező
Előtanulmányi feltételek: -
Értékelés: kollokvium
Tantárgy besorolása:
Oktatás nyelve: Magyar
Tantárgyfelelős: Dr. Tessényi Judit
Felelős tanszék: Alaptudományi Tanszék
Tantárgy oktatója(i):
Ellenőrzésért felel: Dr. Ferenczy Tibor István
Tárgy oktatásának célja:
Megismertetni a hallgatókat a marketing alapvető ismereteivel; átfogó képet adni a marketing gondolkodásmódról és magatartásformákról, amelyek a vállalkozások számára a pici körülmények között nélkülözhetetlenek; bemutatni olyan technikákat, eljárásokat, amelyekkel a hallgatók jártasságot szereznek a marketing egyes kérdéseinek elemzésében.
Elsajátítandó ismeretanyag:

A marketing szerepe az üzleti életben. A marketing értelmezése, történeti fejlődése. A marketing alapfogalmak, szükséglet, igény, kereslet. A marketing eszközrendszere, a marketing mix. A vállalkozás marketing környezete. A makro- és mikrokörnyezet elemei és hatása a vállalkozás marketing tevékenységére. A verseny területei, a versenyerősség tényezői. A piac fogalma és elemei, mérete és mutatószámai. A piac szegmentációs stratégiák, a szegmentálás ismérve, folyamata, a pozicionálás. A fogyasztói piac jellemzése. A fogyasztói vásárlási döntési folyamat. A vásárlói magatartást befolyásoló tényezők. A szervezetek beszerzési magatartása. A szervezeti piac sajátosságai, szereplői, a döntés folyamata. A szervezeti vásárlók magatartását befolyásoló tényezők. A termékek fő típusai, termékszintek. A termékek fogyasztói értékelése. A márka, a védjegy, a csomagolás jelentősége. A szolgáltatás-marketing sajátosságai. A termékpolitikai döntések. Termékkínálat, termékcsoport. A termék életgörbe különböző szakaszaiban a termékpiaci stratégiák. Új termék tesztelése, bevezetése, követése. Az ár és az árképzés szerepe. Árképzési elvek, gyakorlati megvalósítás, engedmények, felárak, differenciálás. Az értékesítési rendszer fogalma, kialakításának szempontjai. Az értékesítési rendszer szereplői és feladatai. A marketing csatornák jelentősége. A marketingkommunikáció szerepe, eszközrendszere, fő formái. Vonal alatti és vonal feletti kommunikációs eszközök. Reklám, PR, SP, PS. Új kommunikációs eszközök: on-line marketing, gerilla-marketing, fogyasztók által generált marketing. A marketing információrendszere, a marketing-kutatás. Az információs rendszer funkciói. A kutatás folyamata és módszerei. A marketingtervezés, marketing-stratégia. A stratégiakészítés lépései, szintjei. A piacvezetők stratégiája.

Elsajátítandó szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség, további szakmai kompetenciák):
Tudása:


Képességei:

Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. Ismeri a termelő és szolgáltató folyamatok reál, humán, illetve gazdasági és társadalmi összefüggéseit, azok egészségre és biztonságra való hatásmechanizmusát. A műszaki szakterületen felmerülő rutinfeladatok megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. Képes üzleti tervek készítésére, döntéselőkészítési feladatok elvégzésére, innovációs stratégiák kidolgozására és megvalósítására. Képes a versenytársak, a termékek, a piaci lehetőségek elemzésére és a termékek, műszaki tartalmú szolgáltatások értékesítése. Törekszik arra, hogy döntéseit a jogszabályok és az etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg. Önállóan képes a termelő és szolgáltató vállalkozások műszaki-gazdasági jellegű, valamint humán folyamataival kapcsolatos menedzselési feladatok ellátására. A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során Önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket.

Attitűdje:


Autonómia és felelősség:


További szakmai kompetenciák:


A számonkérés és értékelés rendszere:
Félévközi tanulmányi követelmények:
-
Vizsgakövetelmények:

A vizsga módja: írásbeliÉrtékelés a TVSZ szerint:• 86 – 100 pont: jeles (5), • 76 – 85 pont: jó (4), • 61 – 75 pont: közepes (3), • 50 – 60 pont: elégséges (2), • 50 pont alatt: elégtelen (1)

Tanulmányi segédanyagok, laborháttér:

Coospacere feltöltött segédanyagok.

Kötelező irodalom:

Ajánlott irodalom: