Tantárgy neve, kódja: Vállalkozás-gazdaságtan alapjai, GMUMBAL-VALLGAAL-1

Szak neve, képzési szintje: Műszaki menedzser alapszak, BSc
Tanterv: 2017
Féléves konzultációs órák száma: 12
Kreditérték: 4
Elmélet: 0 %
Gyakorlat: 0 %
A tantárgy tantervi helye: 4. félév
Munkarend: Levelező
Előtanulmányi feltételek: -
Értékelés: kollokvium
Tantárgy besorolása:
Oktatás nyelve: Magyar
Tantárgyfelelős: Dr. Marcsa Attila
Felelős tanszék: Alaptudományi Tanszék
Tantárgy oktatója(i): Dr. Ferenczy Tibor István
Ellenőrzésért felel: Dr. Ferenczy Tibor István
Tárgy oktatásának célja:
Átfogó kép kialakítása a vállalatról. A vállalati működés elvi alapjainak megtárgyalása, ezek magyarázatának megfogalmazása. A legfontosabb gazdasági alapfogalmak, mutatók, valamint az azok képzésével kapcsolatos ismeretek elsajátítása. A hallgatók gazdasági ismereteinek rendszerezése, kiegészítése, illetve a további gazdasági tanulmányok, tantárgyak megalapozása.
Elsajátítandó ismeretanyag:

A vállakozás, a vállalat, céljai, vállalkozási formák, jellemzőik. Vállalati funkciók, célok. A vállalat helye a társadalmi rendszerben. A termelési folyamat vázlata, ökonómiai értékelése, alapvető mutatói. A termelési folyamat bevételi oldala, alap kategóriái. A költséggazdálkodás alapjai a vállalati rendszerben. Alapfogalmak. A költségek csoportosításának lehetőségei, jellemzői. A költségek csoportosítása megjelenési forma szerint. A költségek csoportosítása a termelés volumenével való viszony szerint. A költségek csoportosítása elszámolhatóság szerint. Az önköltségszámítás módszerei Egyszerű osztókalkuláció. Egyenértékszámos osztókalkuláció, pótlékoló kalkuláció. Gépóraköltség, teljes költség, nettó termelői ár számítása. Eredmény, jövedelem, jövedelmezőség. A gazdaságosság, hatékonyság kérdései, meghatározásának módjai. Termelési függvény. Tervezés célja, fogalma, formái. Befektetés és finanszírozás, megtérülés. A vállalkozások számvitelének alapismerete, vagyon, beszámoló. Gazdasági események és a vagyon. A kontrolling alapismeretek. A marketing, a marketing-mix. A marketingstratégia alapkérdései.

Elsajátítandó szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség, további szakmai kompetenciák):
Tudása:

Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. Ismeri a műszaki szakterülethez kapcsolódó gazdálkodás- és szervezéstudományi szakterületek (menedzsment, termelésmenedzsment, minőségmenedzsment, projekt-menedzsment, innováció-menedzsment, környezetmenedzsment, termékmenedzsment, logisztikai menedzsment, stratégiai menedzsment, vállalkozásmenedzsment, információ-menedzsment, marketing, közgazdaságtan, jog) alapjait, követelményeit, összefüggéseit. Ismeri a beruházások, továbbá fejlesztési projektek tervezésének, gazdaságossági vizsgálatainak, műszaki kivitelezésének főbb eljárásait, módszereit.

Képességei:

A műszaki szakterületen felmerülő rutinfeladatok megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. Képes a beruházási igények felmérésére, menedzselésére, valamint a beruházásokkal kapcsolatos műszaki és gazdaságossági vizsgálatok végrehajtására.

Attitűdje:


Autonómia és felelősség:

Meg tudja ítélni munkájának és döntéseinek gazdasági következményeit.

További szakmai kompetenciák:


A számonkérés és értékelés rendszere:
Félévközi tanulmányi követelmények:
Egy zárthelyi dolgozat eredményes (legalább 50%) megírása. Egy alkalommal javítható. A dolgozatot jelenléti oktatás esetén a tanteremben írják, távolléti oktatás esetén elektronikus felületen (Neptun UniPoll).
Vizsgakövetelmények:

Megajánlott jegy szerezhető (jó, jeles) a zárthelyi dolgozat 76 illetve 86%-os teljesítése esetén (nem a javító dolgozat alkalmával). A kollokvium írásbeli, mely elméleti és számítási feladatokat egyaránt tartalmaz. A vizsgát jelenléti oktatás esetén a tanteremben írják, távolléti oktatás esetén elektronikus felületen (Neptun UniPoll).

Tanulmányi segédanyagok, laborháttér:

Segédanyagok érhetők el a MeetStreet felületen az aktuális előadásvázlatokkal a szorgalmi időszakban.

Kötelező irodalom:

Oktatási segédletek a MeetStreet felületen, az előadásvázlatok a szorgalmi időszakban.

Ajánlott irodalom:

Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan. Aula Kiadó Kft., Budapest, 2004. ISBN: 9789638630674 (vagy újabb) Kövesi János (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan. BME-GTK Typotex Kiadó, Budapest, 2007. ISBN: 9789632798271