Csoportok menedzselése (GMUMBAN-CSOPMENE-1)
Alapadatok
Oktatók
Tantárgy célja
Képessé tegye a hallgatókat arra, hogy értelmezni tudják szervezeti csoportok felépítését és tulajdonságait. Képesek legyenek az alapvető csoportvezetési technikák alkalmazására és az eredményes munkához szükséges csoportdinamikai feltételek kialakítására.
Elsajátítandó ismeretanyag
Előadás
Személyiség és csoport – egyéni és közös identitás. A csoporttá érés folyamata és érzelmi/dinamikai fázisai. Az értékek versengésétől a közös értékvilág kialakulásáig. A vezető személy szerepe a csoporttá érés folyamatában. A vezető mint különleges egyén a csoportban: a vezetői stílus, szemléletmód. Problémák kezelése, feldolgozása a csoportban. Konfliktus a csoportban – a vezető szerepe a feszültségek feldolgozásában. Kritika és dicséret a csoportban – visszajelzés egymásnak. Szerepek a csoportban. Csoportok belső kreativitása, a beszűkülés csapdái és a gazdagodás lehetőségei. Csoportból csapat – közösségformálás, alkotó közösségek kialakítása. A csapat identitása, kohéziója, belső összetartó ereje. A csoportok rejtett hálózata. Csoportközi viszonyok. A kultúra hatásai a csoport légkörére, eredményességére.
Gyakorlat
Szakmai kompetenciák
Tudás
Képesség
Képes munkahelyi csoportok vezetésére, az emberi erőforrás menedzselési feladatainak ellátására. Képes vállalati, intézményi menedzsment alrendszerek működtetésére. Képes a folyamat- és működésfejlesztéssel foglalkozó teamek munkájában való részvételre, és e csoportok munkájának koordinálására. Rendelkezik együttműködő, kapcsolatteremtő képességgel, kommunikációs készséggel. Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint velük együttműködésben hozza meg. - Önállóan képes a termelő és szolgáltató vállalkozások műszaki-gazdasági jellegű, valamint humán folyamataival kapcsolatos menedzselési feladatok ellátására. Önállóan Képes a szervezetek működésének menedzselésére. A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során Önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket. Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli.
Attitűd
Autonómia és felelősség
Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények
A hallgatói csoport (konszenzuson alapuló egységes döntése alapján) az alábbi két munkaforma és ehhez kapcsolódó értékelés között választahat az első alkalommal.1. A témával kapcsolatos szakanyag önálló feldolgozása hallgatói kiselőadás keretében. Szóbeli tartalom: 30 pont, vázlat 10 pont, ppt: 10 pont, összesen: 50 pont. A hallgatói kiselőadás időpontja egyéni megállapodás alapján történik, terjedelme 15-20 perc.Értékelés: a félév során megszerzett és zárthelyi dolgozattal elért pontok alapján. A zárhelyi dolgozatttal max. 50 pont szerezhető.2/a. Hallgatótársakkal közös projektfeladat, mellyel maximum 50 pont szerezhető (a prokjet előkészítése: 10 pont, megtervezése: 10 pont, lebonyolítása: 10 pont, bemutatása: 10 pont, dokumentációja: 10 pont), teljesítése a szorgalmi időszakban.b. Aktív hallgatói részvéztel esetén a gyakorlati foglalkozásokon 50 pont szerezhető. Értékelés a félév során megszerzett pontok alapján.
Vizsgakövetelmények
Generatív MI használata
Nincs megadva
Irodalom
Kötelező irodalom
Kötelező irodalom:Kötelező Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia, Edge 2000 Kiadó, Budapest, 2012. (27-41, 43-88, 99-103, 263-292, 559-580, 613-624. o.) ISBN:9789639760073Ajánlott irodalom: Mészáros Aranka: A munkahely szociálpszichológiai jelenségvilága, Z-Press Kiadó, Miskolc, 2006. ISBN:9789639493339Mérei Ferenc: Közösségek rejtett hálózata. Osiris Kiadó, 2006. ISBN: 9633791995Gellert, M. és Nowak, C.: A csapatépítés nagykönyve. Z-Press Kiadó, 2010. ISBN:978-963-9493-54-4
Ajánlott irodalom
Nincs megadva