Tantárgy neve, kódja: Csoportok menedzselése, GMUMBAN-CSOPMENE-1
Képessé tegye a hallgatókat arra, hogy értelmezni tudják szervezeti csoportok felépítését és tulajdonságait. Képesek legyenek az alapvető csoportvezetési technikák alkalmazására és az eredményes munkához szükséges csoportdinamikai feltételek kialakítására.
Személyiség és csoport – egyéni és közös identitás. A csoporttá érés folyamata és érzelmi/dinamikai fázisai. Az értékek versengésétől a közös értékvilág kialakulásáig. A vezető személy szerepe a csoporttá érés folyamatában. A vezető mint különleges egyén a csoportban: a vezetői stílus, szemléletmód. Problémák kezelése, feldolgozása a csoportban. Konfliktus a csoportban – a vezető szerepe a feszültségek feldolgozásában. Kritika és dicséret a csoportban – visszajelzés egymásnak. Szerepek a csoportban. Csoportok belső kreativitása, a beszűkülés csapdái és a gazdagodás lehetőségei. Csoportból csapat – közösségformálás, alkotó közösségek kialakítása. A csapat identitása, kohéziója, belső összetartó ereje. A csoportok rejtett hálózata. Csoportközi viszonyok. A kultúra hatásai a csoport légkörére, eredményességére.
Elsajátítandó ismeretanyag gyakorlat:
Tudása:
Képes munkahelyi csoportok vezetésére, az emberi erőforrás menedzselési feladatainak ellátására. Képes vállalati, intézményi menedzsment alrendszerek működtetésére. Képes a folyamat- és működésfejlesztéssel foglalkozó teamek munkájában való részvételre, és e csoportok munkájának koordinálására. Rendelkezik együttműködő, kapcsolatteremtő képességgel, kommunikációs készséggel. Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint velük együttműködésben hozza meg. - Önállóan képes a termelő és szolgáltató vállalkozások műszaki-gazdasági jellegű, valamint humán folyamataival kapcsolatos menedzselési feladatok ellátására. Önállóan Képes a szervezetek működésének menedzselésére. A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során Önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket. Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli.
Félévközi tanulmányi követelmények:
A hallgatói csoport (konszenzuson alapuló egységes döntése alapján) az alábbi két munkaforma és ehhez kapcsolódó értékelés között választahat az első alkalommal.1. A témával kapcsolatos szakanyag önálló feldolgozása hallgatói kiselőadás keretében. Szóbeli tartalom: 30 pont, vázlat 10 pont, ppt: 10 pont, összesen: 50 pont. A hallgatói kiselőadás időpontja egyéni megállapodás alapján történik, terjedelme 15-20 perc.Értékelés: a félév során megszerzett és zárthelyi dolgozattal elért pontok alapján. A zárhelyi dolgozatttal max. 50 pont szerezhető.2/a. Hallgatótársakkal közös projektfeladat, mellyel maximum 50 pont szerezhető (a prokjet előkészítése: 10 pont, megtervezése: 10 pont, lebonyolítása: 10 pont, bemutatása: 10 pont, dokumentációja: 10 pont), teljesítése a szorgalmi időszakban.b. Aktív hallgatói részvéztel esetén a gyakorlati foglalkozásokon 50 pont szerezhető. Értékelés a félév során megszerzett pontok alapján.
Vizsgakövetelmények:
A Coospace-ra feltöltött anyagok.
Kötelező irodalom:Kötelező Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia, Edge 2000 Kiadó, Budapest, 2012. (27-41, 43-88, 99-103, 263-292, 559-580, 613-624. o.) ISBN:9789639760073Ajánlott irodalom: Mészáros Aranka: A munkahely szociálpszichológiai jelenségvilága, Z-Press Kiadó, Miskolc, 2006. ISBN:9789639493339Mérei Ferenc: Közösségek rejtett hálózata. Osiris Kiadó, 2006. ISBN: 9633791995Gellert, M. és Nowak, C.: A csapatépítés nagykönyve. Z-Press Kiadó, 2010. ISBN:978-963-9493-54-4