Tantárgy neve, kódja: Innovációmenedzsment, GMUMBAN-INNOVMEN-1
A tárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók ismereteket szerezzenek az innovációról, illetve az innováció és a szervezet közötti összefüggésekről.
Innováció és a szervezeti innováció értelmezése. Innováció a menedzsment történeti folyamatában. A szervezetek és az innováció. A szervezet struktúrája és az innováció összefüggései. A szervezeti formák innovációs képessége. A teamek menedzselése és az innováció. A tudást hordozó szerveződési modellek innovációs jellemzői. A szervezeti innováció dinamikája. Innovációs folyamatok tervezésének és szervezésének kérdései. Az innováció finanszírozása. Az innovációs stratégiák. Az innovációs folyamatok menedzselésének általános kérdései.
Elsajátítandó ismeretanyag gyakorlat:
Tudása:
Ismeri a műszaki szakterülethez kapcsolódó gazdálkodás- és szervezéstudományi szakterületek (menedzsment, termelésmenedzsment, minőségmenedzsment, projekt-menedzsment, innováció-menedzsment, környezetmenedzsment, termékmenedzsment, logisztikai menedzsment, stratégiai menedzsment, vállalkozásmenedzsment, információ-menedzsment, marketing, közgazdaságtan, jog) alapjait, követelményeit, összefüggéseit. Képes vállalati, intézményi menedzsment alrendszerek működtetésére. Képes a folyamat- és működésfejlesztéssel foglalkozó teamek munkájában való részvételre, és e csoportok munkájának koordinálására. Rendelkezik együttműködő, kapcsolatteremtő képességgel, kommunikációs készséggel. Rendelkezik felelősségtudattal, minőségtudattal, értékelési és önértékelési, analizáló és szintetizáló képességgel. Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint velük együttműködésben hozza meg. Törekszik arra, hogy folyamatos önképzéssel és továbbképzéssel szakmai fejlődését elősegítse. Irányítás mellett közreműködik a műszaki szakterület szakembereivel egy-egy konkrét projekt megvalósításában. Önállóan képes a termelő és szolgáltató vállalkozások műszaki-gazdasági jellegű, valamint humán folyamataival kapcsolatos menedzselési feladatok ellátására. Önállóan Képes a szervezetek működésének menedzselésére. A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során Önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket. Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli. Váratlan döntési helyzetekben is önállóan képes a munkavégzésre, a szakmai kérdések végig gondolására. Felelősséget vállal szakmai döntéseiért. Felelősséget vállal az általa irányított és az általa elvégzett munkafolyamatokért. A szakterületét megalapozó nézeteket Felelősséggel vállalja. Felelősséget érez a fenntartható fejlődésért. Felelősséget érez munkahelyéért és beosztott munkatársaiért.
Félévközi tanulmányi követelmények:
A félév során a hallgatók két zárthelyi dolgozat írnak. A dolgozatok időtartalma 45 perc. Az értékelés a tanulmányi és vizsgaszabályzat által megadott szempontok alapján történik. A sikertelen dolgozat egyszer pótolható. A hallgatók a félév során kiselőadásokat készítenek. A kiadott témakör színvonalas feldolgozása és előadása, valamint megfelelő ismeretek, jártasság megszerzése és vitakészség kialakítása a tantárgy témáiból, továbbá a zárthelyi dolgozatok kiváló vagy jó szintű megírása eredményeképpen megajánlott jegyet lehet szerezni.
Vizsgakövetelmények:
A vizsga írásban történik a TVSz rendelkezésének megfelelően.
-
Kötelező irodalom:Tóth József: Szervezet és társadalom. GAMF Kecskemét 2000.Tóth József: Témavázlatok szervezési-vezetési ismeretekből. GAMF Kecskemét 1999.Az előadó által kiadott irodalom.Ajánlott irodalom: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés, Aula Kiadó, Budapest, 2004., ISBN 9789639585492Dobák Miklós: Szervezeti formák és vezetés. Akadémia Kiadó Kft., Budapest, 2008., ISBN 9769630583406Tóth József: Gyakorló feladatok szervezési-vezetési ismeretekből. GAMF Kecskemét 1999.Drucker F. Peter: A hatékony vezető. Park Kiadó, 1991., ISBN 9637970576Drucker, F. Peter: 21. századi kihívások a vállalatirányításba. HVG Kiadó Rt.. Budapest, 2001., ISBN: 963752519X