Üzleti- és infokommunikáció (GMUMBAN-UZLINFKO-1)

Alapadatok
Szak és képzési szint
Műszaki menedzser alapszak, BSC
Tanterv
2017
Óraszám
2 + 1 + 0 (E+Gy+L)
Kreditérték
4 kredit
Elmélet-Gyakorlat arány
Elmélet: 0%, Gyakorlat: 0%
Tantervi félév
5. félév
Oktatók
Tantárgyfelelős
Dr. Török Erika
Felelős tanszék
Alaptudományi Tanszék
Oktatók
Dr. Török Erika, - nincs
Ellenőrzésért felel
Dr. Török Erika
Tantárgy célja

A tárgy oktatásának célja: hogy a hallgatók megismerjék az információs társadalom kommunikációs eszközeit, folyamatait, jellemzőit, sajátosságait. Különösen fontos az üzleti életben alkalmazott hagyományos és infokommunikációs technikák megismertetése, betekintés nyújtása az üzleti kommunikáció fajtáiba és elméleti megközelítéseibe.

Elsajátítandó ismeretanyag
Előadás

Az információ fogalma, jellemzői. Az információs társadalom jellemzői, kihívásai. A kommunikáció fogalma, jellemzői, informatikai modellje és szintjei. A verbális kommunikációs csatorna. A kommunikáció és a nyelv. A verbális kommunikáció zavarai. A nem verbális kommunikáció csatornái. Metakommunikáció. Kulturális szignálok. Az informális társadalom üzleti vonatkozásai. IKT eszközök használata az üzleti életben. Elektronikus dokumentumok szerkesztésének, kezelésének szabályai. Információkeresés az interneten, keresési stratégiák. Tárgyalási stílusok. Tárgyalási stratégiák. Kultúrák és tárgyalási stílusok. Az üzleti kommunikáció etikája, protokoll. Nyilvános szereplés. Az előadás céljainak, feladatainak meghatározása, anyaggyűjtés. A beszéd szerkezetének felépítése, vázlatkészítés. Prezentációs technikák. Prezentáció IKT eszközök segítségével. Az üzleti tárgyalás. A tárgyalás jelentősége, menete, fontos lépései. Előkészületek: a célcsoport meghatározása, információk az ügyfélről, igényfelmérés, kérdezéstechnika, termékbemutatás, kifogások és ellenvetések kezelése, lezárási technikák. Kapcsolatfelvétel: infokommunikációs eszközök segítségével és személyesen. Írásbeli kommunikáció. Levelek, feljegyzések és egyéb hivatali kommunikáció. Szerződésekkel kapcsolatos kommunikáció. A jelentés, belső szabályzatok és egyéb írott formák. Elektronikus levelezés. Elektronikus dokumentáció. A marketing-kommunikáció hagyományos technikákkal és az infokommunikációs eszközök segítségével. Kulturális és vállalatazonosító szignálok.

Gyakorlat

Szakmai kompetenciák
Tudás

Képesség

Szaknak, szakképzésnek megfelelő digitális kompetencia és szakmaspecifikus digitális készségek, médiatudatosság, biztonságos internethasználat. Képes az információk menedzselésére. Képes az érintett szakterületen előállított termékek és szolgáltatások értékesítésében való aktív közreműködésre. Képes a folyamat- és működésfejlesztéssel foglalkozó teamek munkájában való részvételre, és e csoportok munkájának koordinálására. Rendelkezik együttműködő, kapcsolatteremtő képességgel, kommunikációs készséggel. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban anyanyelven és egy idegen nyelven kommunikáljon, prezentáljon. Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli.

Attitűd

Autonómia és felelősség

Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények

A témával kapcsolatos szakanyag önálló feldolgozása hallgatói kiselőadás keretében. Szóbeli tartalom: 30 pont, vázlat: 10 pont, prezentáció: 10 pont, összesen: 50 pont. Hivatalos levél készítése a megadott témában. Tartalom: 15 pont, forma: 15 pont, összesen: 30 pont. Megadott témában internetes adatgyűjtés és a talált adatok értelmezése, elemzése. Adatgyűjtés: 10 pont, adatelemzés: 10 pont, összesen 20 pont. A gyakorlati jegyhez mindegyik feladattal kell pontot elérni.

Vizsgakövetelmények

Generatív MI használata

Nincs megadva

Irodalom
Kötelező irodalom

Kötelező irodalom: Borgulya Ágnes – Somogyvári Márta: Kommunikáció az üzleti világban. Akadémiai Kiadó. Budapest, 2007. ISBN: 9789630585347Szabó Katalin: Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó. Budapest, 2009.ISBN: 9789630943031Ajánlott irodalom: Z.Karvalics László: Információ, társadalom, történelem (válogatott írások) Typotex; 2003. ISBN 963932617Balázs Géza - Bódi Zoltán (Szerk.): Az internetkorszak kommunikációja. Gondolat Kiadó. Budapest. 2005. ISBN: 9789639610248Hofmeister-Tóth Ágnes – Mitev Ariel Zoltán: Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika. Akadémiai Kiadó. 2007. ISBN: 978963058532Raátz Judit – Szőke-Milinte Enikő: Üzleti kommunikáció. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. 2010. ISBN: 9789631964608Sille István: Illem, etikett, protokoll. Budapest: Akadémiai Kiadó. 2013. ISBN: 9789630592444Nemeslaki András: Vállalati Internetstratégia - az infokommunikációs technológiák szervezeti hatásai, Akadémia Kiadó, 2012

Ajánlott irodalom