Tantárgy neve, kódja: Üzleti- és infokommunikáció, GMUMBAN-UZLINFKO-1

Szak neve, képzési szintje: Műszaki menedzser alapszak, BSC
Tanterv: 2017
Heti órászám (előadás + gyakorlat + labor): 2+1+0
Kreditérték: 4
Elmélet: 0 %
Gyakorlat: 0 %
A tantárgy tantervi helye: 5. félév
Munkarend: Nappali
Előtanulmányi feltételek: -
Értékelés: gyakorlati jegy
Tantárgy besorolása:
Oktatás nyelve: Magyar
Tantárgyfelelős: Dr. Török Erika
Felelős tanszék: Alaptudományi Tanszék
Tantárgy oktatója(i): Dr. Török Erika
Ellenőrzésért felel: Dr. Török Erika
Tárgy oktatásának célja:
A tárgy oktatásának célja: hogy a hallgatók megismerjék az információs társadalom kommunikációs eszközeit, folyamatait, jellemzőit, sajátosságait. Különösen fontos az üzleti életben alkalmazott hagyományos és infokommunikációs technikák megismertetése, betekintés nyújtása az üzleti kommunikáció fajtáiba és elméleti megközelítéseibe.
Elsajátítandó ismeretanyag előadás:

Az információ fogalma, jellemzői. Az információs társadalom jellemzői, kihívásai. A kommunikáció fogalma, jellemzői, informatikai modellje és szintjei. A verbális kommunikációs csatorna. A kommunikáció és a nyelv. A verbális kommunikáció zavarai. A nem verbális kommunikáció csatornái. Metakommunikáció. Kulturális szignálok. Az informális társadalom üzleti vonatkozásai. IKT eszközök használata az üzleti életben. Elektronikus dokumentumok szerkesztésének, kezelésének szabályai. Információkeresés az interneten, keresési stratégiák. Tárgyalási stílusok. Tárgyalási stratégiák. Kultúrák és tárgyalási stílusok. Az üzleti kommunikáció etikája, protokoll. Nyilvános szereplés. Az előadás céljainak, feladatainak meghatározása, anyaggyűjtés. A beszéd szerkezetének felépítése, vázlatkészítés. Prezentációs technikák. Prezentáció IKT eszközök segítségével. Az üzleti tárgyalás. A tárgyalás jelentősége, menete, fontos lépései. Előkészületek: a célcsoport meghatározása, információk az ügyfélről, igényfelmérés, kérdezéstechnika, termékbemutatás, kifogások és ellenvetések kezelése, lezárási technikák. Kapcsolatfelvétel: infokommunikációs eszközök segítségével és személyesen. Írásbeli kommunikáció. Levelek, feljegyzések és egyéb hivatali kommunikáció. Szerződésekkel kapcsolatos kommunikáció. A jelentés, belső szabályzatok és egyéb írott formák. Elektronikus levelezés. Elektronikus dokumentáció. A marketing-kommunikáció hagyományos technikákkal és az infokommunikációs eszközök segítségével. Kulturális és vállalatazonosító szignálok.


Elsajátítandó ismeretanyag gyakorlat:


Elsajátítandó szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség, további szakmai kompetenciák):
Tudása:


Képességei:

Szaknak, szakképzésnek megfelelő digitális kompetencia és szakmaspecifikus digitális készségek, médiatudatosság, biztonságos internethasználat. Képes az információk menedzselésére. Képes az érintett szakterületen előállított termékek és szolgáltatások értékesítésében való aktív közreműködésre. Képes a folyamat- és működésfejlesztéssel foglalkozó teamek munkájában való részvételre, és e csoportok munkájának koordinálására. Rendelkezik együttműködő, kapcsolatteremtő képességgel, kommunikációs készséggel. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban anyanyelven és egy idegen nyelven kommunikáljon, prezentáljon. Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli.

Attitűdje:


Autonómia és felelősség:


További szakmai kompetenciák:


A számonkérés és értékelés rendszere:
Félévközi tanulmányi követelmények:
A témával kapcsolatos szakanyag önálló feldolgozása hallgatói kiselőadás keretében. Szóbeli tartalom: 30 pont, vázlat: 10 pont, prezentáció: 10 pont, összesen: 50 pont. Hivatalos levél készítése a megadott témában. Tartalom: 15 pont, forma: 15 pont, összesen: 30 pont. Megadott témában internetes adatgyűjtés és a talált adatok értelmezése, elemzése. Adatgyűjtés: 10 pont, adatelemzés: 10 pont, összesen 20 pont. A gyakorlati jegyhez mindegyik feladattal kell pontot elérni.
Vizsgakövetelmények:

Tanulmányi segédanyagok, laborháttér:

-

Kötelező irodalom:

Kötelező irodalom: Borgulya Ágnes – Somogyvári Márta: Kommunikáció az üzleti világban. Akadémiai Kiadó. Budapest, 2007. ISBN: 9789630585347Szabó Katalin: Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó. Budapest, 2009.ISBN: 9789630943031Ajánlott irodalom: Z.Karvalics László: Információ, társadalom, történelem (válogatott írások) Typotex; 2003. ISBN 963932617Balázs Géza - Bódi Zoltán (Szerk.): Az internetkorszak kommunikációja. Gondolat Kiadó. Budapest. 2005. ISBN: 9789639610248Hofmeister-Tóth Ágnes – Mitev Ariel Zoltán: Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika. Akadémiai Kiadó. 2007. ISBN: 978963058532Raátz Judit – Szőke-Milinte Enikő: Üzleti kommunikáció. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. 2010. ISBN: 9789631964608Sille István: Illem, etikett, protokoll. Budapest: Akadémiai Kiadó. 2013. ISBN: 9789630592444Nemeslaki András: Vállalati Internetstratégia - az infokommunikációs technológiák szervezeti hatásai, Akadémia Kiadó, 2012

Ajánlott irodalom: