Alkalmazott matematika I. (GMUSFKL-ALKMATE1-1)

Alapadatok
Szak és képzési szint
Műszaki FOSZK, FOSZK
Tanterv
2021
Óraszám
12 (Konzultáció)
Kreditérték
3 kredit
Elmélet-Gyakorlat arány
Elmélet: 0%, Gyakorlat: 0%
Tantervi félév
1. félév
Oktatók
Tantárgyfelelős
Osztényiné dr. Krauczi Éva
Felelős tanszék
Innovatív Járművek és Anyagok Tanszék
Oktatók
Bársony István, - nincs
Ellenőrzésért felel
- nincs
Tantárgy célja

A tanegység célja az alább felsorolt területekhez kapcsolódó mindennapi életbeli problémák lefordítása a matematika nyelvére.

Elsajátítandó ismeretanyag

Vektorok, műveletek vektorokkal, skaláris szorzás, vektori szorzás, vegyesszorzás. Alkalmazás geometriai, robotikai feladatokra. Műveletek mátrixokkal. Négyzetes mátrix inverze, determinánsa. Alkalmazás egyszerű vezérlési feladatokra; kriptográfiai alkalmazások. Lineáris egyenletrendszer megoldása. Komplex számok, komplex számok alkalmazása váltakozó áramú áramkörökre.

Szakmai kompetenciák
Tudás

Ismeri a műszaki képzési terület műveléséhez szükséges általános matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat, és az ezekkel összefüggő terminológiát.

Képesség

Képes egyénileg és csoportmunkában egyaránt ismereteinek gyakorlatban való megvalósítására.

Attitűd

Nyitott ismereteinek gyarapítása iránt.

Autonómia és felelősség

A kiadott feladatot képes önállóan végrehajtani.

Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények

Jelenléti oktatás esetében két dolgozat megírása (50+50=100 pontért), amely dolgozatok javíthatók. Online oktatás esetében egy beadandó feladat elkészítése, szóbeli megvédése. „Kevert” oktatás esetén egy 60 pontos dolgozat írása és egy 40 pontos beadandó készítése. A dolgozat írása során GMO nem használható. Értékelés: a TVSZ 17. §-nak megfelelően jeles (86-100%), jó (76-85%), közepes (61-75%), elégséges (50-60%), elégtelen (0-49%).

Vizsgakövetelmények

-

Generatív MI használata

2. álláspont: Az GMI eszközök használata korlátozottan engedélyezett (pl. irodalomkutatási segítségnyújtás vagy meghatározott eszközök). Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök előre meghatározott módon használhatók a feladatok elkészítéséhez, megoldásához. Ebben az esetben a tantárgy gondozójának feladata és felelőssége meghatározni, hogy a GMI eszközök használata mely esetekben megengedett vagy nem megengedett. A tantárgyleírásban részletesen meg kell határozni, hogy a GMI eszközök milyen módon használhatóak az adott kurzus során.

Irodalom
Kötelező irodalom

Nincs megadva

Ajánlott irodalom

Ambrus Gabriella: Titanic a Balatonon és más modellezési feladatok matematikából középiskolásoknak, 2012., ISBN 978-963-164-555-2 Obádovics J. Gyula: Matematika - Középiskolai tanulók, főiskolai és egyetemi hallgatók, valamint műszaki és gazdasági szakemberek számára, gyakorlati alkalmazásokkal, 2019., ISBN 978-963-244-979-1 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet: Matematika 9-12. Nat 2020 tankönyvei, melyek letölthetők https://www.tankonyvkatalogus.hu oldalról.