Alkalmazott matematika I. (GMUSFKL-ALKMATE1-1)
Alapadatok
Oktatók
Tantárgy célja
A tanegység célja az alább felsorolt területekhez kapcsolódó mindennapi életbeli problémák lefordítása a matematika nyelvére.
Elsajátítandó ismeretanyag
Vektorok, műveletek vektorokkal, skaláris szorzás, vektori szorzás, vegyesszorzás. Alkalmazás geometriai, robotikai feladatokra. Műveletek mátrixokkal. Négyzetes mátrix inverze, determinánsa. Alkalmazás egyszerű vezérlési feladatokra; kriptográfiai alkalmazások. Lineáris egyenletrendszer megoldása. Komplex számok, komplex számok alkalmazása váltakozó áramú áramkörökre.
Szakmai kompetenciák
Tudás
Ismeri a műszaki képzési terület műveléséhez szükséges általános matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat, és az ezekkel összefüggő terminológiát.
Képesség
Képes egyénileg és csoportmunkában egyaránt ismereteinek gyakorlatban való megvalósítására.
Attitűd
Nyitott ismereteinek gyarapítása iránt.
Autonómia és felelősség
A kiadott feladatot képes önállóan végrehajtani.
Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények
Jelenléti oktatás esetében két dolgozat megírása (50+50=100 pontért), amely dolgozatok javíthatók. Online oktatás esetében egy beadandó feladat elkészítése, szóbeli megvédése. „Kevert” oktatás esetén egy 60 pontos dolgozat írása és egy 40 pontos beadandó készítése. A dolgozat írása során GMO nem használható. Értékelés: a TVSZ 17. §-nak megfelelően jeles (86-100%), jó (76-85%), közepes (61-75%), elégséges (50-60%), elégtelen (0-49%).
Vizsgakövetelmények
-
Generatív MI használata
2. álláspont: Az GMI eszközök használata korlátozottan engedélyezett (pl. irodalomkutatási segítségnyújtás vagy meghatározott eszközök). Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök előre meghatározott módon használhatók a feladatok elkészítéséhez, megoldásához. Ebben az esetben a tantárgy gondozójának feladata és felelőssége meghatározni, hogy a GMI eszközök használata mely esetekben megengedett vagy nem megengedett. A tantárgyleírásban részletesen meg kell határozni, hogy a GMI eszközök milyen módon használhatóak az adott kurzus során.
Irodalom
Kötelező irodalom
Nincs megadva
Ajánlott irodalom
Ambrus Gabriella: Titanic a Balatonon és más modellezési feladatok matematikából középiskolásoknak, 2012., ISBN 978-963-164-555-2 Obádovics J. Gyula: Matematika - Középiskolai tanulók, főiskolai és egyetemi hallgatók, valamint műszaki és gazdasági szakemberek számára, gyakorlati alkalmazásokkal, 2019., ISBN 978-963-244-979-1 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet: Matematika 9-12. Nat 2020 tankönyvei, melyek letölthetők https://www.tankonyvkatalogus.hu oldalról.