Minőségbiztosítás (GMUSFKN-MINOBIZT-1)
Alapadatok
Oktatók
Tantárgy célja
Cél, hogy a hallgatók megismerkedjenek a minőségszemlélettel, a minőségügy alapjaival és a minőségmenedzsment rendszerek működésével. Megismerik továbbá a minőségmenedzsment rendszerek típusait, jelentősebb módszereit és technikáit. Megismerkednek a szabványok felépítésével és elmélyülnek az autóiparban használatos követelmények és szabványok rendszerében. Gyakorlati ismereteket szereznek e rendszerek kiépítésével, bevezetésével és fenntartásával kapcsolatos folyamatokról.
Elsajátítandó ismeretanyag
Előadás
Bevezetés a minőségügybe. A minőségmenedzsment kialakulásának története, filozófiája. A minőség értelmezésének és megvalósításának fejlődése. Alapfogalmak. Vevő fajtái és igényei. Minőségmenedzsment rendszerek, szabványok. Szabványosítás. A termék megbízhatósága (esettanulmány). Dokumentáció. Az ellenőrzés fajtái. Folyamatszabályozás. Képesség, szabályozottság. Hat szigma. TQM. Minőségdíjak. Minőségtechnikák, eszközök.
Gyakorlat
Bevezetés a minőségügybe. A minőségmenedzsment kialakulásának története, filozófiája. A minőség értelmezésének és megvalósításának fejlődése. Alapfogalmak. Vevő fajtái és igényei. Minőségmenedzsment rendszerek, szabványok. Szabványosítás. A termék megbízhatósága (esettanulmány). Dokumentáció. Az ellenőrzés fajtái. Folyamatszabályozás. Képesség, szabályozottság. Hat szigma. TQM. Minőségdíjak. Minőségtechnikák, eszközök.
Szakmai kompetenciák
Tudás
A hallgató ismeri a minőségmenedzsment kialakulásának alapelveit, filozófiáját és történeti fejlődését. Átlátja a minőség értelmezésének különböző megközelítéseit, valamint a vevői igények szerepét a minőség meghatározásában. Megismeri a minőségmenedzsment rendszerek és szabványok felépítését, különösen a járműipari követelmények vonatkozásában. Ismeri a szabványosítás alapjait, a dokumentációs rendszereket, valamint az alapvető minőségtechnikákat, ellenőrzési és folyamatirányítási módszereket.
Képesség
tudás - Birtokában van a munkahely irányításához szükséges középvezetői feladatok ellátását biztosító minőségirányítási, vezetési és szervezési ismereteknek. - Ismeri a speciális szakterületén alkalmazható adatgyűjtési és feldolgozási módszereket. képesség - Alkalmazza a műszaki képzési terület adott részterületére vonatkozó adatgyűjtési módszereket. - Feladatmegoldása során képes együttműködni és szakmai kommunikációt folytatni más szakemberekkel. attitűd és/vagy autonómia és felelősségvállalás - Elkötelezett a minőségi követelmények betartása iránt.
Attitűd
Nyitott a minőségszemléletű gondolkodás elsajátítására és a vevőközpontú megközelítés gyakorlati alkalmazására. Elkötelezett a szabványok és előírások betartása iránt, és fontosnak tartja a szabatos, átlátható dokumentációs munkát. Érdeklődést mutat a minőség folyamatos fejlesztése, valamint a korszerű ipari gyakorlatban alkalmazott megoldások iránt.
Autonómia és felelősség
A hallgató képes önállóan értelmezni és alkalmazni az alapvető minőségirányítási fogalmakat és módszereket. Felelősségteljesen viszonyul a szabványok és előírások betartásához, felismeri a pontosság és az adatalapú döntéshozatal jelentőségét. Tanulmányaiban és szakmai feladataiban törekszik a minőségközpontú szemlélet következetes alkalmazására, és felelősséget vállal saját munkájának megbízhatóságáért.
További szakmai kompetenciák
Képes az alapvető minőségmenedzsment rendszerek és szabványok önálló megértésére és alkalmazására mérnöki feladatok során. Alkalmazza a dokumentációs és ellenőrzési módszereket, képes felismerni a folyamatok szabályozottságának fontosságát, és azonosítani a fejlesztési lehetőségeket. Megalapozott tudással rendelkezik a későbbi, magasabb szintű minőségügyi módszerek elsajátításához.
Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények
Szorgalmi időszakban egy alkalommal van lehetőség zárthelyi írására, aminek pontszáma 50 pont. Az elégséges szint 26 pont. Előadás bemutatása a kiválasztott témára kötelező, max. pontszáma 40 pont. Az előadás témáját a hallgató válassza ki, a megadott határidőig. Ezenkívül értékelésre kerül a hallgató aktivitása a félév során, max. pontszáma szintén 10 pont.
Vizsgakövetelmények
A félévben egy zárthelyi megírása kötelező. Pótlásukra a szorgalmi időszakban egy alkalommal van lehetőség. A zárthelyi dolgozat max. pontszáma 40 pont. Az elégséges szint 26 pont. Az a hallgató zárja sikeresen a félévet, akinek a félévközi zárthelyin elért összpontszámával eléri az elégséges szintet.
Generatív MI használata
1. álláspont: A GMI eszközök használata nem engedélyezett a feladatok megoldása során. Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök nem használhatók a formatív vagy szummatív értékelési elemek elkészítése, megoldása során és a generatív MI használata tanulmányi kötelességszegésnek minősül. Az MI eszközök nyelvi és helyesírás-ellenőrzésre történő használata nem tartozik az 1. álláspont szerinti teljes tilalom alá.
Irodalom
Kötelező irodalom
1. Dr. Gutassy Attila, Gutassy Nimród Ferenc: Minőségmenedzsment mindenkinek. Erdei J. –Nagy J. – Topár J. – Tóth Zs: Minőségmenedzsment. BME GTK Tankönyvek. Typotex Kiadó, Budapest, 2010. 234. p., ISBN: 978-615-5328-66-4 2. Berényi L.: A minőségmenedzsment módszerei és eszközei. Publo Kiadó, Budapest. 2014. EPUB Mobi formátum. ISBN: 9789633816028 3. Kövesi J.: Minőség és megbízhatóság a menedzsmentben. BME GTK Tankönyvek. Typotex Kiadó, Budapest, 2011. 360. p. ISBN: 9632795690 4. Vonatkozó szabványok (MSZ EN ISO 9001:2015, MSZ EN ISO 14 001:2015; ISO 45 001:201x 5. Berényi L.: A minőségmenedzsment módszerei és eszközei. Publo Kiadó, Budapest. 2014. EPUB Mobi formátum. ISBN: 9789633816028 6. Kövesi J.: Minőség és megbízhatóság a menedzsmentben. BME GTK Tankönyvek. Typotex Kiadó, Budapest, 2011. 360. p. ISBN: 9632795690 7. Vonatkozó szabványok (MSZ EN ISO 9001:2015, MSZ EN ISO 14 001:2015; ISO 45 001:201x
Ajánlott irodalom
Nincs megadva