Vizuális programozás (GPTIFKL-VIZUPROG-1)

Alapadatok
Szak és képzési szint
Programtervező informatikus, FOSZK
Tanterv
2017
Óraszám
16 (Konzultáció)
Kreditérték
5 kredit
Elmélet-Gyakorlat arány
Elmélet: 40%, Gyakorlat: 60%
Tantervi félév
3. félév
Oktatók
Tantárgyfelelős
Prof. Dr. Johanyák Zsolt Csaba
Felelős tanszék
Informatika Tanszék
Oktatók
Prof. Dr. Johanyák Zsolt Csaba, Tóth László, - nincs
Ellenőrzésért felel
Dr. Alvarez Gil Rafael Pedro
Tantárgy célja

A hallgatók megismertetése a vizuális eszközök segítségével történő alkalmazásfejlesztéssel.

Elsajátítandó ismeretanyag

Elsajátítandó ismeretanyag előadás: 1. Követelményrendszer ismertetése. Windows Forms alkalmazások rövid bemutatása. Windows Presentation Foundation alapok. 2. Események és viselkedés. Űrlapok, adatbevitel és ellenőrzés (első rész - komplex adatkötés-ig). WPF rajzolás (első rész: shapes + Drawing and Geometries). Adatbázis elérés (bevezetés). Entity Framework Core alapú adatbáziselérés. Model First. 3. Code First. Database First. ADO.NET. Adatelérési modellek. Kapcsolat nélküli adatbáziselérés. A kapcsolat alapú adatbáziskezelés részletes áttekintése. A provider-consumer modell fontosabb objektumai. Adatok módosítása és a módosítások érvényesítése az adatbázisban. Ismétlés: Bevezetés a LINQ használatába. 4. LINQ to Objects (folytatás - Szótár/Számok demó). Lambda kifejezések. LINQ to DataSets. Adatkötés WPF alkalmazásokban. Egyedi oszlopdefiníciók DataGridnél. Adatkötés Entity Framework Core objektumoknál. Megjelenített adatok csoportosítása. Esettanulmány. Űrlapok, adatbevitel és ellenőrzés (második rész - komplex adatkötéstől). WPF rajzolás (második rész). WPF animáció. 5. Adatok mentése JSON formátumba és visszaolvasás. Adattárolás XML-ben. LINQ to XML. További szerializációs megoldások. 6. MAUI bevezetés. 7. MAUI esettanulmány. 8. MAUI esettanulmány. Elsajátítandó ismeretanyag laboratórium: 1. AppInventor: Kapj el alkalmazás. Windows Forms bevezető alkalmazás: Gyümölcsárazó automata. 2. Memóriajáték (WPF). Csoportmunkában megoldandó WPF-es feladat (projektfeladat) kiadása + csoportok összeállítása. Projektfeladat formai követelmények ismertetése. WPF - Képnézegető. 3. Entity Framework Core + Model first adatbáziskezelés (Szerzők-cikkek/Telefonszámok alk). 4. Entity Framework Core + Code first adatbázis kezelés. 5. MAUI - Memória játék. MAUI - "Kapj-el" játék alkalmazás. 7. Elméleti ZH Moodle teszt formájában. 8. Projektfeladat bemutatása.

Szakmai kompetenciák
Tudás

Ismeri a legelterjedtebb technológiákra épülő alkalmazások fejlesztésének és tesztelésének egyszerű tervezési folyamatait, legalapvetőbb feladat-megoldási elveit, módszereit és eljárásait, fő szoftverfejlesztési paradigmákat, alapvető programozási módszertanokat, a szükséges hardver és szoftver eszközöket. Ismeri a tipikus hardver és szoftver környezet kialakításának módszereit. Az angol nyelvtudása eléri a szakmai feladatokhoz elvégzéséhez, és a folyamatos szakmai önképzéshez szükséges szintet. Ismeri a legfontosabb adatmodelleket, a funkcionális, fizikai és logikai rendszerterv készítésének módszertanát és szoftver eszközeit. Digitális technológia hatékony alkalmazása tanulási célok elérését szolgáló digitális megoldások ismerete. Az ipari termelés területén elindult technológiai forradalom, az Ipar 4.0 alapú működés és technológiai tudás, a kiber-fizikai rendszerek, önszervező mechanizmusok ismerete.

Képesség

Képes algoritmusok tervezésére és megvalósítására az alapvető módszertani eszközök alkalmazásával. Képes alapvető szoftverfejlesztési technológiák alkalmazására. Képes egyszerűbb adatmodellek felépítésére, kisebb adatbázisok tervezésére, megvalósítására, valamint adatbázisok karbantartására valamely adott adatbázis-kezelő rendszerben. Képes szakmai vélemény kialakítására a szoftverfejlesztéshez szükséges technológiák, hardver és szoftver eszközök kiválasztása során. Képes részt venni modern technológiákra épülő tipikus alkalmazások fejlesztésében, tesztelésében. Képes a munkájához kapcsolódó informatikai feladatok megoldásához szükséges együttműködésre, egyéni és team munkában való hatékony munkavégzésre. Képes részt venni komplex szoftverek tervezési és fejlesztési folyamatában, modern szoftverfejlesztési technológiák alkalmazásával. Képes részt venni adatmodell, valamint funkcionális, fizikai és logikai rendszerterv készítésében ismert módszertan és szoftver segítségével. A szaknak, szakképzésnek megfelelő digitális kompetencia és szakmaspecifikus digitális készségek, a médiatudatosság, a biztonságos internethasználat.

Attitűd

Vállalja és hitelesen képviseli az adott informatikai szakterületet, képesítése szerinti tevékenységeket és azok eredményeit. Elkötelezett szakmai munkája ellenőrizhetősége, eredményessége, hatékonysága iránt. Nyitott a képesítésével, szakterületével kapcsolatos szakmai, technológiai, fejlesztési eredmények megismerésére, befogadására, és törekszik saját tudásának megosztására. Érdeklődő a szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök iránt. Elkötelezett a minőségi követelmények betartására. Megérti az élethosszig tartó tanulás jelentőségét, törekszik ennek megvalósítására, a folyamatos szakmai képzésre és általános önképzésre.

Autonómia és felelősség

Előírt keretek között önállóan végzi munkaköri feladatait.

Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények

A félév során teljesítendő számonkérések és feladatok az alábbiak. - Elméleti ZH (Moodle teszt formájában gyakorlaton), amivel 40 pont szerezhető. Ebből 20 pont megszerzése a minimum követelmény. - A gyakorlati részből 60 pont szerezhető, ebből 30 pont megszerzése a minimum követelmény. A konkrét feladatot a gyakorlatvezető határozza meg. Itt a hallgatók két-három fős csapatokban dolgozva egy adatbázis kezelést alkalmazó WPF vagy MAUI alkalmazást kell fejlesszenek. Az alkalmazás meg kell valósítsa a CRUD funkcionalitást. Az adatbáziskezelő kötelezően MS SQL Server Express kell legyen. - Az oktatók által kiadott szorgalmi feladatokkal a hallgatók további pontokat szerezhetnek.

Vizsgakövetelmények

Generatív MI használata

2. álláspont: Az GMI eszközök használata korlátozottan engedélyezett (pl. irodalomkutatási segítségnyújtás vagy meghatározott eszközök). Ez azt jelenti, hogy a GMI eszközök előre meghatározott módon használhatók a feladatok elkészítéséhez, megoldásához. Ebben az esetben a tantárgy gondozójának feladata és felelőssége meghatározni, hogy a GMI eszközök használata mely esetekben megengedett vagy nem megengedett. A tantárgyleírásban részletesen meg kell határozni, hogy a GMI eszközök milyen módon használhatóak az adott kurzus során.

Irodalom
Kötelező irodalom

A Moodle-ben elérhető elektronikus oktatási segédletek, példaprogramok és előadás prezentációk.

Ajánlott irodalom

1. AppInventor ajánlott irodalom - David Wolber, Hal Abelson, Liz Looney, Ellen Spertus: App Inventor 2, Create Your Own Android Apps, 2nd Edition, O'Reilly Media, 2014, ISBN-13: 978-1491906842 - Takács Viktor László: Mobiltechnológia (e-könyv), 2017, ISBN: 978-963-318-639-8 2. NET ajánlott irodalom - Andrew Troelsen Philip Japikse: Pro C# 10 with .NET 6, APress, 2022, ISBN: 1484278682 - Build mobile and desktop apps with .NET MAUI (7modul) https://learn.microsoft.com/en-us/training/paths/build-apps-with-dotnet-maui/?WT.mc_id=dotnet-35129-website