Tantárgy neve, kódja: Adatbázisok, GPTIFKN-ADATBAZI-1
Az Adatbázisok c. tárgy célja, hogy a hallgatók az adatbázisok logikai és fizikai tervezésének lépéseit és módszereit, az adattárolás hatékonyságnövelésének lehetőségeit, az SQL nyelv alkalmazását a fizikai tervek megvalósítására, lekérdezések készítésére.
Adatmodellezési alapfogalmak. Relációs adatmodell. E-K (E-R) diagramok létrehozása, leképezése relációs modellre. Az SQL nyelv általános jellemzése, szintaxisa, speciális logikai kifejezések, reláció sémák definiálása, módosítása, törlése. Lekérdezések, relációs algebrai műveletek megvalósítása, alkérdések. Virtuális táblák létrehozása, használata. Megszorítások, tárolt eljárások, triggerek. Az adatkapcsolati rétegek szerepe, néhány kapcsolóréteg bemutatása.
Elsajátítandó ismeretanyag laboratórium:
E-K (E-R) diagramok létrehozása, leképezése relációs modellre. Relációs adatbázis normalizálása. Relációs algebra, gyakorlati példák. Az SQL nyelv – relációsémák definiálása, módosítása, törlése, lekérdezések, relációs algebrai műveletek megvalósítása. Alkérdések kivitelezése, virtuális táblák definiálása. Importálás pypMyAdmin felületen SQL-, CSV- és szövegfájlból.
Tudása:
- Ismeri az alapvető hardver és szoftver eszközöket.
- Az angol nyelvtudása eléri a szakmai feladatokhoz elvégzéséhez, és a folyamatos szakmai önképzéshez szükséges szintet.
Ismeri a legfontosabb adatmodelleket, a funkcionális, fizikai és logikai rendszerterv készítésének módszertanát és szoftver eszközeit.
- Képes egyszerűbb adatmodellek felépítésére, kisebb adatbázisok tervezésére, megvalósítására, valamint adatbázisok karbantartására valamely adott adatbázis-kezelő rendszerben.
- Képes szakmai vélemény kialakítására a szoftverfejlesztéshez szükséges technológiák, hardver és szoftver eszközök kiválasztása során.
- Képes részt venni adatmodell, valamint funkcionális, fizikai és logikai rendszerterv készítésében ismert módszertan és szoftver segítségével.
- Vállalja és hitelesen képviseli az adott informatikai szakterületet, képesítése szerinti tevékenységeket és azok eredményeit.
- Elkötelezett szakmai munkája ellenőrizhetősége, eredményessége, hatékonysága iránt.
- Nyitott a képesítésével, szakterületével kapcsolatos szakmai, technológiai, fejlesztési eredmények megismerésére, befogadására, és törekszik saját tudásának megosztására.
- Érdeklődő a szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök iránt.
- Elkötelezett a minőségi követelmények betartására.
- Megérti az élethosszig tartó tanulás jelentőségét, törekszik ennek megvalósítására, a folyamatos szakmai képzésre és általános önképzésre.
Előírt keretek között önállóan végzi munkaköri feladatait.
- A szaknak, szakképzésnek megfelelő digitális kompetencia és szakmaspecifikus digitális készségek, a médiatudatosság, a biztonságos internethasználat.
- Az ipari termelés területén elindult technológiai forradalom, az Ipar 4.0 alapú működés és technológiai tudás, a kiber-fizikai rendszerek, önszervező mechanizmusok ismerete.
Félévközi tanulmányi követelmények:
Az előadások látogatása, az ott hallottak otthoni áttekintése és kiegészítése az ajánlott irodalom alapján. Részvétel a gyakorlati foglalkozásokon. A gyakorlatvezető által kiadott feladatok megoldása a gyakorlati foglalkozáson, papíron illetve számítógépen. A gyakorlatvezető által otthoni munkára kiadott feladatok megoldása a gyakorlati foglalkozásokon kívül. Pontszerzési lehetőségek: - Két gyakorlati feladatsor megoldása a 6. ill. a 11. szorgalmi hét laborgyakorlatán. A gyakorlati feladatsorok 30-30 pontosok. Ha a hallgató a két feladatsorból nem ér el összesen 30 pontot, akkor egy alkalommal, az utolsó előtti szorgalmi hét laborgyakorlatán összevont gyakorlati feladatsorral pótolhatja. - Egy elméleti ZH megírása az utolsó előtti szorgalmi hét előadásán (adatmodellezésből, normalizálásból, SQL parancsok alkalmazásából és relációalgebrából). A ZH 40 pontos, a sikertelen ZH egy alkalommal pótolható. - Két Moodle-tananyag feldolgozása és az abban szereplő tesztek eredményes megoldása maximum 15 pontért a 11. szorgalmi hét végéig. A megoldás nem pótolható. Az aláírás feltétele: a) a gyakorlati feladatsorokon összesen legalább 30 pont megszerzése és a két Moodle-tananyag tesztjeinek sikeres megoldása (legalább 80%-os eredménnyel) vagy b) a gyakorlati feladatsorokon összesen legalább 30 pont megszerzése és az elméleti ZH-n legalább 20 pont megszerzése
Vizsgakövetelmények:
Az a) módon aláírást szerzők az utolsó előtti szorgalmi héten elővizsgát tehetnek (az elméleti ZH-val azonos tartalmakból, 40 pontért). Ennek pontszáma és a félév során szerzett pontok együtt határozzák meg a vizsgajegyet. A b) módon aláírást szerzők 100 pontos írásbeli (elméleti és gyakorlati feladatokat tartalmazó) feladatsorból vizsgáznak. A vizsgajegyet a félév közben szerzett és a vizsgán szerzett pontok átlaga határozza meg.
A Teams-re feltöltött gyakorlati segédanyagok. A kötelező irodalom, az előadásvázlat, a gyakorlatokon megírt programok, a fejlesztési környezet súgó állománya. A gyakorlatokon minden hallgatónak külön, korszerű számítógépes hozzáférés biztosított. Az internetes források a hallgatók részére fenntartott számítógépes szolgáltatóteremben hozzáférhetőek.
[1] J.D. Ullman, J. Widom: A First Course in Database Systems. Pearson, 2014. ISBN-13: 978-0136006374. [2] Katona E.: Adatbázisok. Elektronikus jegyzet: http://www.inf.u-szeged.hu/~katona/db-ea1.pdf
[1] H. Garcia-Molina, J. Ullman, J. Widom: Database Systems: The Complete Book. Pearson, 2011. ISBN: 9780133002010. [2] Kovács L.: Adatbázisok tervezésének és kezelésének módszertana. ComputerBooks, 2004. ISBN: 963618321X [3] Watt, A. and N. Eng. (2014). Database Design – 2nd Edition. Victoria, B.C.: BCcampus. https://opentextbc.ca/dbdesign01/ [4] Barabás P., Kovács L., Szűcs M.: Adatbázis példatár. https://gyires.inf.unideb.hu/KMITT/c03/