Algoritmusok és adatstruktúrák (GPTIFKN-ALGOADAT-1)
Alapadatok
Oktatók
Tantárgy célja
A hallgatók megismerjék az algoritmusokkal és az adatstruktúrákkal kapcsolatos fontosabb fogalmakat, és képesek legyenek alkalmazni a megszerzett ismereteket számítástechnikai feladatok megoldásában, a szoftverfejlesztésben.
Elsajátítandó ismeretanyag
Előadás
Az algoritmus fogalma. Az algoritmusok elemzésének és tervezésének alapfogalmai. Algoritmusok ábrázolásának módjai. Egyszerű algoritmusok. Rendezési algoritmusok. Keresési algoritmusok. Rekurzivitás, rekurzív algoritmusok. Algoritmusok hatékonyságának összehasonlítása. Aszimptotikus viselkedések és jelölések. Adatszerkezetek ábrázolásai és műveleteik: vermek és sorok, láncolt listák, kupacok, hash táblák. Fák ábrázolása, bináris kereső fák és műveleteik, gráfok ábrázolásai, gráfelméleti algoritmusok.
Laboratórium
Egyszerű algoritmusok. Rendezési algoritmusok. Keresési algoritmusok. Rekurzivitás, rekurzív algoritmusok. Algoritmusok hatékonyságának összehasonlítása. Adatszerkezetek ábrázolásai és műveleteik: vermek és sorok, láncolt listák, kupacok, hash táblák. Fák ábrázolása, bináris kereső fák és műveleteik, gráfok ábrázolásai, gráfelméleti algoritmusok.
Szakmai kompetenciák
Tudás
Az angol nyelvtudása eléri a szakmai feladatokhoz elvégzéséhez, és a folyamatos szakmai önképzéshez szükséges szintet. Az ipari termelés területén elindult technológiai forradalom, az Ipar 4.0 alapú működés és technológiai tudás, a kiber-fizikai rendszerek, önszervező mechanizmusok ismerete.
Képesség
Képes algoritmusok tervezésére és megvalósítására az alapvető módszertani eszközök alkalmazásával. Képes részt venni modern technológiákra épülő tipikus alkalmazások fejlesztésében, tesztelésében. A szaknak, szakképzésnek megfelelő digitális kompetencia és szakmaspecifikus digitális készségek, a médiatudatosság, a biztonságos internethasználat.
Attitűd
Elkötelezett szakmai munkája ellenőrizhetősége, eredményessége, hatékonysága iránt. Nyitott a képesítésével, szakterületével kapcsolatos szakmai, technológiai, fejlesztési eredmények megismerésére, befogadására, és törekszik saját tudásának megosztására. Érdeklődő a szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök iránt. Megérti az élethosszig tartó tanulás jelentőségét, törekszik ennek megvalósítására, a folyamatos szakmai képzésre és általános önképzésre.
Autonómia és felelősség
Előírt keretek között önállóan végzi munkaköri feladatait.
Számonkérés és értékelés
Félévközi követelmények
A félév során a hallgatók egy 40 pontos elméleti zárthelyi dolgozatot írnak előadáson és két 30 pontos zárthelyi dolgozatot a laboratóriumokban. A sikeres félév feltételei: az elméleti dolgozatban legalább 20 pont és a gyakorlati dolgozatokban legalább 30 pont elérése. A zárthelyi dolgozatok helyét és idejét a félév első hetében informálja a tárgy oktatója. A gyakorlati jegy az elért félévi teljesítmény alapján kerül meghatározásra a TVSz szerint.
Vizsgakövetelmények
Generatív MI használata
Nincs megadva
Irodalom
Kötelező irodalom
[1] Pásztor A., Alvarez Gil R. P.: Bevezetés az algoritmuselméletbe. KF GAMF Kar, 2006 [2] Alvarez Gil Rafael Pedro: Algoritmusok és adatstruktúrák oktatási segédletek gyűjteménye (2021) Neptun Meet Street rendszerben elérhető.
Ajánlott irodalom
[1] Adonyi Róbert: Adatstruktúrák és algoritmusok, Typotex Kiadó, 2011, ISBN 9789632794884 http://tananyagfejlesztes.mik.uni-pannon.hu/images/stories/vegleges_tananyagok/ADONYI_ADATSTRUKTURAK/Adonyi_Adatstrukturak.pdf [2] Thomas H. Cormen, Charles E. Leiserson, Ronald L. Rivest, C. Stein: Új algoritmusok. Scolar Informatika, Budapest, 2003, ISBN 9789639193901 [3] V. Aho, J. E. Hopcroft, J. D. Ullman: Számítógép-algoritmusok tervezése és analízise. Műszaki könyvkiadó, Budapest, 1982, ISBN 9631043231 [4] Knuth, D. E.: A számítógép-programozás művészete I., III. kötet. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1987-1988, ISBN 9631071170