Tantárgy neve, kódja: Vizuális programozás, GPTIFKN-VIZUPROG-1

Szak neve, képzési szintje: Programtervező informatikus, FOSZK
Tanterv: 2017
Heti órászám (előadás + gyakorlat + labor): 2+0+2
Kreditérték: 5
Elmélet: 50 %
Gyakorlat: 50 %
A tantárgy tantervi helye: 3. félév
Munkarend: Nappali
Előtanulmányi feltételek: Programozási technikák
Értékelés: gyakorlati jegy
Tantárgy besorolása:
Oktatás nyelve: Magyar
Tantárgyfelelős: Prof. Dr. Johanyák Zsolt Csaba
Felelős tanszék: Informatika Tanszék
Tantárgy oktatója(i): Prof. Dr. Johanyák Zsolt Csaba , Dr. Subecz Zoltán
Ellenőrzésért felel: Dr. Alvarez Gil Rafael Pedro
Tárgy oktatásának célja:
A hallgatók megismertetése a vizuális eszközök segítségével történő alkalmazásfejlesztéssel.
Elsajátítandó ismeretanyag előadás:

- Követelményrendszer ismertetése. Windows Forms alkalmazások rövid bemutatása. - Windows Presentation Foundation alapok. - Események és viselkedés. Űrlapok, adatbevitel és ellenőrzés (első rész - komplex adatkötés-ig). WPF rajzolás (első rész: shapes + Drawing and Geometries). - Adatbázis elérés (bevezetés). Adatbázis elérési módok (közvetlen, ODBC, OLE DB). - WPF rajzolás (második rész). WPF animáció. ADO.NET. Adatelérési modellek. Kapcsolat nélküli adatbáziselérés. A kapcsolat alapú adatbáziskezelés részletes áttekintése. A provider-consumer modell fontosabb objektumai. Adatok módosítása és a módosítások érvényesítése az adatbázisban. Ismétlés: Bevezetés a LINQ használatába. - Entity Framework Core alapú adatbáziselérés. - ZH - Xamarin.Forms bevezetés. - LINQ to Objects (folytatás - Szótár/Számok demó). Lambda kifejezések. LINQ to DataSets. Adatkötés WPF alkalmazásokban. Egyedi oszlopdefiníciók DataGridnél. - Adatkötés Entity Framework Core objektumoknál. Megjelenített adatok csoportosítása. Esettanulmány. Űrlapok, adatbevitel és ellenőrzés (második rész - komplex adatkötéstől). - Adatok mentése JSON formátumba és visszaolvasás. Adattárolás XML-ben. LINQ to XML. További szerializációs megoldások. Rajzolás WPF-ben. - Xamarin.Forms esettanulmány. - Pót ZH.


Elsajátítandó ismeretanyag laboratórium:

- AppInventor: Kapj el alkalmazás, Macskasimogató. Egyéni AppInventor feladat kiadása. - Windows Forms bevezető alkalmazás: Gyümölcsárazó automata. - Memóriajáték (WPF). Csoportmunkában megoldandó WPF-es feladat (projektfeladat) kiadása + csoportok összeállítása. Projektfeladat formai követelmények ismertetése. - WPF - Képnézegető. - Projektkonzultáció 1. Fakultatív feladat egyéni feldolgozásra: AppInventor: Katica. - Entity Framework Core + Model first adatbáziskezelés (Szerzők-cikkek/Telefonszámok alk). A gyakorlathoz SQL Server Management Studio (SSMS) és Devart Entity Developer Express előzetes telepítése is szükséges- - WPF + Entity Framework Core + Model first adatbázis kezelés (Szerzők-cikkek/Telefonszámok - WPF alk. folytatás) - Entity Framework Core + Code first adatbázis kezelés. - Projektkonzultáció 2. - Xamarin.Forms - Memória játék - Xamarin.Forms - Xamarin.Forms - "Kapj-el" játék alkalmazás. - Xamarin.Forms - Teszt alkalmazás.

Elsajátítandó szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség, további szakmai kompetenciák):
Tudása:

Ismeri a legelterjedtebb technológiákra épülő alkalmazások fejlesztésének és tesztelésének egyszerű tervezési folyamatait, legalapvetőbb feladat-megoldási elveit, módszereit és eljárásait, fő szoftverfejlesztési paradigmákat, alapvető programozási módszertanokat, a szükséges hardver és szoftver eszközöket. Ismeri a tipikus hardver és szoftver környezet kialakításának módszereit. Az angol nyelvtudása eléri a szakmai feladatokhoz elvégzéséhez, és a folyamatos szakmai önképzéshez szükséges szintet. Ismeri a legfontosabb adatmodelleket, a funkcionális, fizikai és logikai rendszerterv készítésének módszertanát és szoftver eszközeit. Digitális technológia hatékony alkalmazása tanulási célok elérését szolgáló digitális megoldások ismerete. Az ipari termelés területén elindult technológiai forradalom, az Ipar 4.0 alapú működés és technológiai tudás, a kiber-fizikai rendszerek, önszervező mechanizmusok ismerete.

Képességei:

Képes algoritmusok tervezésére és megvalósítására az alapvető módszertani eszközök alkalmazásával. Képes alapvető szoftverfejlesztési technológiák alkalmazására. Képes egyszerűbb adatmodellek felépítésére, kisebb adatbázisok tervezésére, megvalósítására, valamint adatbázisok karbantartására valamely adott adatbázis-kezelő rendszerben. Képes szakmai vélemény kialakítására a szoftverfejlesztéshez szükséges technológiák, hardver és szoftver eszközök kiválasztása során. Képes részt venni modern technológiákra épülő tipikus alkalmazások fejlesztésében, tesztelésében. Képes a munkájához kapcsolódó informatikai feladatok megoldásához szükséges együttműködésre, egyéni és team munkában való hatékony munkavégzésre. Képes részt venni komplex szoftverek tervezési és fejlesztési folyamatában, modern szoftverfejlesztési technológiák alkalmazásával. Képes részt venni adatmodell, valamint funkcionális, fizikai és logikai rendszerterv készítésében ismert módszertan és szoftver segítségével. A szaknak, szakképzésnek megfelelő digitális kompetencia és szakmaspecifikus digitális készségek, a médiatudatosság, a biztonságos internethasználat.

Attitűdje:

Vállalja és hitelesen képviseli az adott informatikai szakterületet, képesítése szerinti tevékenységeket és azok eredményeit. Elkötelezett szakmai munkája ellenőrizhetősége, eredményessége, hatékonysága iránt. Nyitott a képesítésével, szakterületével kapcsolatos szakmai, technológiai, fejlesztési eredmények megismerésére, befogadására, és törekszik saját tudásának megosztására. Érdeklődő a szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök iránt. Elkötelezett a minőségi követelmények betartására. Megérti az élethosszig tartó tanulás jelentőségét, törekszik ennek megvalósítására, a folyamatos szakmai képzésre és általános önképzésre.

Autonómia és felelősség:

Előírt keretek között önállóan végzi munkaköri feladatait.

További szakmai kompetenciák:


A számonkérés és értékelés rendszere:
Félévközi tanulmányi követelmények:
A félév során teljesítendő számonkérések és feladatok az alábbiak. - Elméleti ZH, amivel összesen 40 pont szerezhető. Ebből 20 pont megszerzése a minimum követelmény. - A gyakorlati részből 60 pont szerezhető, ebből 30 pont megszerzése a minimum követelmény. A konkrét feladatokat és a határidőt a gyakorlatvezető határozza meg. Itt a hallgató három feladatot kell elkészítsen. - Egy AppInventoros alkalmazás fejlesztése (10 pont). - Egy adatbázis kezelést alkalmazó WPF alkalmazás fejlesztése (projektfeladat/nagyfeladat) (40 pont). - Egy Xamarin.Forms alkalmazás fejlesztése (10 pont).
Vizsgakövetelmények:

-

Tanulmányi segédanyagok, laborháttér:

Az ajánlott irodalom, előadásvázlat, a gyakorlatokon megírt programok, a fejlesztőkörnyezetek súgója. A gyakorlatokon minden hallgatónak külön számítógépes hozzáférés biztosított. 1. Igényelt Visual Studio 2022 komponensek • .NET desktop development workload • .NET Core cross-platform development workload • Mobile development with .NET workload • Individual components: .NET 6.0 runtime, SQL Server Express 2016 LocalDB, Class Designer 2. További szükséges szoftverek • SQL Server Management Studio (SSMS) • Devart Entity Developer Express

Kötelező irodalom:

1. Segédletek AppInventoros, .NET -es és Xamarin.Forms-os gyakorlatokhoz: https://unineumannhu-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/johanyak_csaba_o365_uni-neumann_hu/Eof0XNGpyNtHtJjK_GoyyxQBJ0LALuuokiqfduga1CI19A?e=i31RBX 2. Előadásokhoz kapcsolódó példaprogramok: https://unineumannhu-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/johanyak_csaba_o365_uni-neumann_hu/EjByP1_2ydxFhSR1ra6XzEEBsHogkwX1wURnkFWm42XZ0Q?e=GvIq18 3. Előadás prezentációk https://unineumannhu-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/johanyak_csaba_o365_uni-neumann_hu/EhSARxvHpM5FhTfoafactPMBt28D9eFtifZhIgCk4VD_Tw?e=6YvVAY

Ajánlott irodalom:

1. AppInventor ajánlott irodalom • David Wolber, Hal Abelson, Liz Looney, Ellen Spertus: App Inventor 2, Create Your Own Android Apps, 2nd Edition, O'Reilly Media, 2014, ISBN-13: 978-1491906842 • Takács Viktor László: Mobiltechnológia (e-könyv), 2017, ISBN: 978-963-318-639-8 2. Xamarin.Forms ajánlott irodalom • Mobilalkalmazások létrehozása Xamarin.Forms használatával (10 modul, 9 óra 34 perc) https://docs.microsoft.com/hu-hu/learn/paths/build-mobile-apps-with-xamarin-forms/ • Xamarin.Forms tutorials https://docs.microsoft.com/en-us/xamarin/get-started/tutorials/ • Xamarin.Forms user interface https://docs.microsoft.com/en-us/xamarin/xamarin-forms/user-interface/ • Xamarin.Forms documentation https://docs.microsoft.com/en-us/xamarin/xamarin-forms/